Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Podle: Zuzana Kročáková, Učitelé a zdraví, 1999

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Podle: Zuzana Kročáková, Učitelé a zdraví, 1999"— Transkript prezentace:

1 Podle: Zuzana Kročáková, Učitelé a zdraví, 1999
Psychická manipulace  Podle: Zuzana Kročáková, Učitelé a zdraví, 1999

2 Psychická manipulace je nerovnovážná interakce, způsob, jakým manipulátor za pomoci skrytého nátlaku realizuje své zájmy a cíle. Využívá přitom neznalosti, citů a vztahů, ustálených reakcí manipulovaného a ten se v důsledku toho chová podle představ manipulátora. P. m. se vyznačuje využíváním určitých postupů a technik, které jsou společné všem typům manipulátorů.

3 Pokud je člověk delší dobu pod vlivem manipulátora či manipulátorů, může dojít k
narušení integrity osobnosti změně životních postojů a hodnot změnám chování narušení psychického zdraví

4 Člověk ve styku s manipulátorem
pociťuje nejdříve obtíže v komunikaci, neprůchodnost, neporozumění si. Tento pocit pramení z toho, že se manipulovanému nedaří prosadit se v této interakci, nemůže uplatnit své názory a prezentovat své postoje, a často se mu nedaří ani tyto názory vyslovit. Pokud mu manipulátor poskytne v diskusi nějaký prostor, je to obvykle zcela v souladu s jeho záměry a manipulovanému umožní hovořit pouze v mantinelech jím nastoleného scénáře.

5 Později styk s manipulátorem způsobuje:
- Rozladění - Zhoršení nálady, - Pocity viny nebo bezmoci - Dojem vlastní neschopnosti a nedostačivosti - Úzkost - Nechuť k práci, - Únavu - Deprese Pokud si manipulovaný v této fázi uvědomí zdroj této rozlady, snaží se styku s manipulátorem vyhýbat – ukončí přátelství, partnerství, změní zaměstnání, apod. Pokud se ale dostane do prostředí, kde psychická manipulace v interakcích převažuje, např. manipulativní rodina nebo náboženská sekta, nezřídka to u něj způsobí vážné psychické poruchy, které mohou skončit i sebevraždou.

6 Emocionální stavy vyvolané stykem s manipulátorem jsou často doprovázeny fyzickými obtížemi a somatickými chorobami chronického charakteru (Isabelle Nazare-Aga v knize Nenechte sebou manipulovat (Praha, Portál, 1999) bolesti hlavy migrény zažívací potíže pocit tíže v žaludku „knedlík“ v krku svalové napětí nechutenství Poruchy spánku Poruchy přijmu potravy psychického původu – bulimie, mentální anorexie

7 Manipulace ve škole Škola je místem , kde se s manipulací můžeme setkat poměrně často, neboť je to „technika efektivní“. Manipulativní styl sebeprosazení není vázán na dominanci, manipulátor se může jevit i jako submisivní partner, ale ve skutečnosti udává vztahu směr. Manipulovaným nemusí být proto vždy učitel a manipulovaným žák. Ve škole můžeme manipulativní prvky najít ve všech stupních a směrech vztahů, tj. ředitel (vedení školy) – učitel, učitel – učitel, učitel – žák (student), rodič – učitel atp.

8 Manipulace ve směru učitel - žák
nebezpečné, protože děti obtížně dokáží rozlišit, je-li jednání učitele přiměřené, nenátlakové, nepoškozuje-li je a jsou-li jeho požadavky oprávněné a adekvátně podané. Učitel - manipulátor se od ostatních typů manipulárorů odlišuje tím, že jeho cíle nejsou čistě osobní, ale vychází z výchovných a výukových cílů. To mohou někteří učitelé považovat za ospravedlnění svého manipulativního chování. U žáka styk s učitelem manipulátorem může způsobit nechuť docházet do školy či na některé hodiny, ztrátu sebedůvěry, zhoršení prospěchu atd. jako jiné stresory ve škole.

9 Manipulace v textech se zdravotní tematikou
Texty propagující výrobky, které by měly mít příznivý vliv na naše zdraví – potravní doplňky, pokrývky, nádobí, léky – jde vždy o reklamu, která se ve většině případů neodlišuje od reklam na jakékoli jiné výrobky. V textech např. časopis Regenerace – vyzdvihující zásady zdravého životního stylu, alternativní medicínu a alternativní způsoby péče o vlastní zdraví (Silvova metoda, urinoterapie, bezdotyková masáž, td.) Zdravotní témata využívají i některé kulty k propagování své ideologie.

10 Pyramidový program je obchodní model, ve kterém jeho účastníci platí vstupní poplatek za možnost stát se členy tohoto obchodního modelu. Zisku pak členové pyramidového programu dosahují tak, že sami aktivně získávají další členy tohoto obchodního modelu – za každého získaného nového člena jim náleží odměna. Pyramidové programy mívají složitou vnitřní hierarchii, kde členové stoupají po jednotlivých stupních v závislosti na počtu nově získaných členů. V tomto systému také absentují spotřebitelé; celý program je složen pouze z prodejců služeb nebo zboží.

11 Ponziho schéma je obchodní model pojmenovaný po svém zakladateli, Charlesi Ponzim. Tento obchodní model funguje tak, že jeho provozovatelé slibují potenciálním investorům nadprůměrné zhodnocení jejich investic. Takto získané peněžní prostředky však ve skutečnosti žádným způsobem neinvestují, a k výplatě zisků stávajících investorů používají peněžní prostředky získané od nových investorů. V českých podmínkách je pro Ponziho schéma často užíván pojem letadlo.

12 V interních materiálech, které získávají členové pyramidových „her“ jsou obsaženy skutečné scénáře silně manipulativních rozhovorů s potenciálními klienty, v nichž je doporučováno, jak má účastník hry reagovat na možné odpovědi klientů, aby byl úspěšný.


Stáhnout ppt "Podle: Zuzana Kročáková, Učitelé a zdraví, 1999"

Podobné prezentace


Reklamy Google