Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
EU peníze školám Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ Název operačního programu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ Označení vzdělávacího materiálu VY_32_INOVACE_14_40PobF-12 Název tematické oblasti (sady) Člověk v občanské společnosti Název vzdělávacího materiálu Vztah jedince ke společnosti Druh učebního materiálu Výklad učiva Anotace Vlivy působící na člověka a jeho jednání Klíčová slova Socializace, jednání člověka, mezilidské vztahy Vzdělávací obor, pro který je materiál určen 33-56-H/01 Truhlář, H/01 Elektrikář, Instalatér H/01 Ročník I. Typická věková skupina let Speciální vzdělávací potřeby žádné Autor František Pobucký Zhotoveno, (datum/období) Celková velikost 4,97 MB Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Pobucký. Dostupné z portálu
2
Vztah jedince ke společnosti
3
Rodina a její vliv na jedince pro budoucí vztah ke společnosti
Proces socializace : nejdůležitější pečující osobou pro dítě – většinou matka ( zajistit pocit bezpečí, jistoty a pevné citové zakotvení ) pravidelně se opakující činnosti (uspokojení základních potřeb v určitém nastaveném režimu/ dítě si od nejútlejšího dětství zvyká na důvěrně známé a opakované jednání) napodobováním si osvojuje první dovednosti, postupy, způsoby zapojování v rámci komunikace, jak jednat při jídle, co se může, je vhodné, nesmí, je nedovolené… zapamatování výrazů a jejich spojování do souvislostí uvědomění si své pozice v rodině převzetí sociální role podle pohlaví a zralosti ve vývoji přijetí hodnotového systému uplatňovaného ve společnosti…
4
Souvislosti: podstatou socializace (člověk připravený pro život)
při hře… / předávání znalostí, osvojování zkušeností… - dbát na přiměřenost věku a mentální vyspělost jedince (totéž u dalších činností) základem pro úspěšné zvládnutí stanoveného - zaujetí dítěte pro aktivitu (navodit přiměřenost situace) bez přípravy je malé dítě nesoustředěné, bez zájmu může činnost odmítat (pouhé odtažení se od připraveného, kategorická nechuť, zahazování předmětů…)
5
každá vhodná aktivita je rozvíjejícím prvkem osobnosti
vhodnost (podle mentální vyspělosti, tělesných schopností, situace, množství možného věnovaného času, zdraví, a vzhledem k následné činnosti, odpočinku…) Možné budoucí negativní následky: nesprávně vysvětlená a předvedená činnost (může pro další jednání při opakovaných situacích – navozovat strach, posměch ostatních, snižovat odhodlání a sebehodnocení, stranit se vrstevníků, nezapadnout do týmové pracovní skupiny…)
6
Vztah rodičů k dítěti důležitý je pevný citový vztah (obtíž může nastat u dítěte nechtěného) podíl na výchově musí být u rodičů oboustranný (důležitost vzoru, rozvíjení vztahu s dítětem, vzájemná aktivita celé rodiny, zážitky…) při nedostatku času jednoho z rodičů (očekávání dítěte nebude naplňováno, nepřítomnost rodiče může dítě vnímat i jako vlastní chybu, může nastoupit odcizení a citové strádání) nepřítomnost jednoho rodiče může být nahrazována zvýšenou láskou a péčí druhého, dítě může být proti druhému vychováváno… (tím lze narušit pohled na správně jednající partnerské vztahy a jedinec je tak poznamenán při vzniku vlastních vztahů)
7
Předvídatelnost jednání
důležitý je systém stanovující opakované aktivity bez pravidelnosti v životě jedince dochází k zapomínání, neprovedení nutného jednání, což může být nevhodně přesouváno na jinou dobu, vznikají časové ztráty, bez toho sice lze stanovit důležité a nedůležité, ale vždy hrozí nesplnění zadaného, opožděná reakce… životní rytmus jedince tak může být narušován neustálými změnami, neplněním slíbeného, může vést k narušení vztahu k ostatním osobám, uzavření se, revoltě…
8
Sociální prostředí a jedinec
Podmínky a předpoklady vedoucí k začlenění osobnosti do společnosti: stálý sociální kontakt (rozvíjí komunikaci, schopnost navazovat nové vztahy, řešit vzniklé problémy, vede k poznání různých typů osobností…) setkání s agresivitou a vulgaritou ( již od útlého dětství – rodiče musí vysvětlit nevhodnost takového chování, být sami příkladem/ dále bude záležet na rozhodování konkrétního jedince ) vzniklé obavy, strach, nejistotu, nerozhodnost, neschopnost řešit složité situace, zklamání…(umět se vcítit do problému, vyslechnout, pokusit se dovést k řešení, případně sám jednat – jednání vysvětlit jako vzor pro budoucnost)
9
Ve výchově: stanovit reálné cíle
od dítěte požadovat důsledné splnění určeného jedince směřovat k pozvolnému samostatnému jednání vědět, že rozhodnutí má své důsledky při neúspěchu - společně rozebrat příčiny a hledat nápravu snažit se dosáhnout omezení egoistického pohledu na svět chápat, že hmotné zajištění není naprosto nejdůležitějším v životě člověka…
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.