Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Barva jako základní výrazový prostředek umění
2
Základní informace o barvě co je barva, fyzikální vlastnosti barev a vidění
3
Míchání barev Aditivní míchání tří základních barev (světel): červené, zelené a modré Subtraktivní míchání tří základních barev: žluté, azurové, purpurové
4
Komplementární barvy (v kruhu umístěny proti sobě)
5
Základní pojmy barvy v malbě
Lokální b. Spektrální b. Lomená b. Tón Valér Kontrasty barev: Světlostní Sytostní Teplých a studených b. Komplementární Modulace barev
6
BARVA A MALÍŘSKÝ TVAR Smyslový tvar Racionální tvar Expresivní tvar
Estetizující /dekorativní/ tvar Odtud odvozeny 4 základní funkce barvy v malířství: popisná konstruktivní expresivní dekorativní a symbolická
7
Julius Mařák, Na kraji lesa
Gustave Courbet, Dobrý den, pane Courbet Jean-François Millet, Sběračky klásků Smyslový tvar Julius Mařák, Na kraji lesa Claude Monet – Lekníny. Hynek Martinec
8
George Seurat – Neděle v La Grande Jatte.
Racionální tvar Paul Cézanne George Seurat – Neděle v La Grande Jatte. Piet Mondrian
9
Expresivní tvar Rubens Munch Jackson Pollock William Turner
Vincent van Gogh
10
Estetizující tvar Gustav Klimt, secese Paul Gauguin
Francois Boucher, rokoko Alfons Mucha
11
Altamira
12
Egyptské nástěnné malby a malby na papyru
13
Ištařina brána (Babylon)
14
Mínojská Kréta (Knossos)
15
Řecké vázové malířství
16
Pompeje
17
Raně křesťanské a románské malířství
Mausoleum Gally Placidie Římské katakomby Raně křesťanské a románské malířství Rotunda sv.Kateřiny ve Znojmě San Apolinaire Nuovo, Klanění Panně Marii
18
Knižní produkce, iluminované rukopisy a evangeliáře
Evangeliář Oty III., kolem r.1000 Kniha z Kellsu, 8.stol. Strahovský evangeliář, vznikl ve Francii v Tour, pravděpodobně v roce 860
19
Přebohaté hodinky vévody z Berry
Madona z Veveří (1345), Mistr Vyšebrodského oltáře Madona vyšebrodská (1420) Mistr třeboňského oltáře: Zmrtvýchvstání, kolem 1380 gotický smysl pro realitu změkčen šerosvitnou modelací, jež prozrazuje vzrůstající smysl pro prostorové kvality. Přebohaté hodinky vévody z Berry Giotto di Bondone GOTICKÉ MALÍŘSTVÍ Gotické malířství se rozvíjelo v deskových obrazech, knižní výzdobě, v nástěnných malbách a vitrajích. Raně gotický schematismus se obrátil k zobrazení vnější skutečnosti, řešil otázky prostoru, krajiny a vnitřních vztahů postav, objevily se první podobizny
20
Příklad středověké symboliky barev:
Červená= symbol života, lásky, utrpení Krista, mučednické smrti Bílá= nevinnost, čistota, panenství, nosí ji mladé dívky a světice Zelená= naděje, nesmrtelnost, vítězství – triumf života nad smrtí Modrá= barva nebes, věčnosti, Panna Marie (královna nebes) chodila v modré, stálost a věrnost, trpělivost Žlutá= odvozena od šafránu, velice drahá – užívali ji jen vyšší vrstvy, ale postupně se stala barvou lidí na okraji společnosti (prodejné ženy, Židé), symbol podvodu a zrady Černá= smrt, hlad, smutek, neštěstí, peklo, postupně se vstává moderní v reakci na přemrštěnou barevnost
21
Barva v období renesance
Fra Angelico Zvěstování (1434) Andrea Mantegna – Oplakávání Krista Leonardo da Vinci Sv.Anna samotřetí El Greco Zmrtvýchvstání Barva v období renesance Albrecht Dürer
22
Jan van Eyck
23
Barokní malba
24
Nicolas Poussin
25
romantismus a realismus
Francisco Goya Klasicismus, romantismus a realismus
27
Claude Monet - cyklus Stohů
Impresionismus
28
Cézannovy modulace
29
Vincent van Gogh – Slunečnice
30
Paul Signac
31
HARMONICKÝ FAUVISMUS Henri Matisse
32
PATETICKÝ FAUVISMUS Maurice Vlaminck
33
Expresionismus Ludwig Kirchner
34
KUBISMUS
35
ORFISMUS (Kupka a Delaunay)
36
Vasilij Kandinsky Kompozice VI (1913)
37
Abstraktní expresionismus Georges Mathieu
38
Jean Dubuffet Jean Fautrier Informel
39
Mikuláš Medek
40
Geometrická abstrakce
/De Stijl, Op-art/
41
Body-art
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.