Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Národní dotační programy MPO podporující úspory energie
Ing. Petr Vozka odbor energetické účinnosti a úspor seminář „Energetické úspory“ Ostrava, 30. června 2017
2
Směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2012/27/EU o energetické účinnosti (EED) byla přijata dne 25. října 2012 energetická účinnost (EE) – v rámci strategie „Evropa 2020“, jeden z cílů klimaticko-energetické politiky Zimní balíček – Clean energy for all Europeans revize směrnice a nastavení cílů do roku 2030 (27%, 30%, 40% ???) Národní akční plán energetické účinnosti – NAPEE schválené znění v květnu 2014, aktualizace – další únor 2016 a březen 2017
3
Podpora plnění cílů Směrnice 2010/31/EU (EPBD) – podpora dosahování cílů v oblasti strategie renovace budov požadavky na energetickou náročnost budov – podpora obnovitelných zdrojů energie výstavba budov s téměř nulovou spotřebou energie do roku 2020 Směrnice 2012/27/EU (EED) článek 4 – strategie renovace budov článek 5 – příkladná úloha budov veřejných subjektů článek 8 – energetické audity a systémy hospodaření s energií článek 18 – energetické služby
4
Implementace obsahu EED do českého prostředí
zákon č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií poslední novela zákona s platností od (změny v zákoně 103/2015) příklady souvisejících vyhlášek a jejich novely: 78/2013 o energetické účinnosti budov (v přípravě novela vyhlášky) 118/2013 o energetických specialistech (novela ve sbírce zákonů) 480/2012 o energetickém auditu a energetickém posudku (novela ve sbírce zákonů)
5
Plnění cíle NAPEE – alternativní schéma
ČR se rozhodla jít cestou alternativního schématu – zodpovědný za dosahování a vykazování úspor energie je stát a jeho aktivity z politických opatření nabízených a popsaných směrnicí využívá: investiční dotace nástroje finančního inženýrství (finanční nástroje) odborná příprava a vzdělávání včetně energetického poradenství neinvestiční dotace (podpora využití metody EPC, zavádění energetického managementu, osvěta) v případě neplnění stanoveného cíle bude zváženo využití dalších nástrojů (kombinování dodatečných opatření s prvky povinného schématu)
6
Alokace prostředků v jednotlivých dotačních programech
Sektor Alokace do 2020 – předpoklad [mld. Kč] Predikce úspor dle NAPEE do [PJ] původně aktuální odhady Operační program podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OP PIK) 20,0 9,6 (?) Operační program Životní prostředí (OPŽP) 24,6 5,0 Integrovaný regionální operační program (IROP) 16,9 3,5 Nová zelená úsporám 27,0 (20,0) 14,4 11,0 (?) Operační program Praha – pól růstu 1,0 0,01 Program EFEKT 0,5 (0,8) 0,14 (0,1) 0,4 Součet 90,3 43,1 29,5 (?)
7
OP Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost
hlavní zaměření na oblast úspor energie – SC 3.2 (Efektivní energie) nenaplňování absorpční kapacity – hledání důvodů a možnosti podnícení zájmu možnost nalezení dodatečných oblastí na poskytování dotací (např. monitorovací systémy) vhodné vytipovat další specifické cíle, ve kterých by bylo možné vykázat úspory možnost dodatečných přístupů a dodatečných opatření aplikace finančních nástrojů a dalších mechanismů, včetně dobrovolných dohod – do roku 2020 by mohlo být konkurencí pro dotace (příprava a vhodná kombinace)
8
Operační program Životní prostředí
kotlíkové dotace (PO2, SC 2.1) výměna kotlů na pevná paliva s ručním přikládáním za nový jiný zdroj tepelné energie již 2. výzva s objemem 3,4 mld. Kč (celkem je v plánu poskytnutí 9 mld. Kč do 2020) dotace na zateplení objektů ve veřejném sektoru (PO5, SC 5.1) není dostatečné zateplit budovy bez dalších opatření nutná je následná péče o správně provozovanou budovu – energetický management možnost kombinace dotace na zateplení s EPC projekty (bonus 5% na dotaci)
9
Program Nová zelená úsporám
program MŽP administrovaný SFŽP program zaměřený na úspory energie a obnovitelné zdroje energie v rodinných a bytových domech průběžná výzva – kontinuální příjem žádostí zdroj dotačních prostředků – přínosy z prodeje emisních povolenek (kolísání ceny emisních povolenek) celkem téměř 20 mld. Kč (původní předpoklad 27 mld. Kč) dobře fungující program – příklad pro jiné státy
10
Další možnosti zvyšování objemu úspory energie
možnosti optimalizace využití finančních nástrojů a využívání metody EPC ve vztahu k maximalizaci úspor energie možnosti zavádění systémů hospodaření s energií v podobě energetického managementu v souladu s normou ISO 50001 možnosti nových koncepcí dobrovolných systémů energeticky úsporných opatření (aby byly nákladově i administrativně efektivní) hledání možností dodatečných úsporných opatření zejména těch, která nebudou realizována s dotací
11
Program ENERG využití zbylých prostředků z roku 2014 (prodej emisních povolenek) doplňkový program na podporu energeticky úsporných projektů vůči OPPIK poskytování zvýhodněných úvěrů pro SME na území hlavního města Prahy celkový objem programu – 129 mil. Kč administrace programu – Českomoravská záruční a rozvojová banka výhodné podmínky: úroková míra 0%, možnost odkladu splátek o 2 roky a splatnost až 10 let při úspěšném uplatnění možnost rozšíření s využitím dalších prostředků
12
Energy Efficiency First
Úspory energie by se měly stát zdrojem energie, o kterém je uvažováno na prvním místě
13
Možné změny v oblasti energetiky
další vývoj v oblasti „velkých zdrojů energie“ nutné důkladné zvážení rozsahu fosilních a nefosilních zdrojů (i vzhledem k distribuci) obnovitelné zdroje energie velké obnovitelné zdroje – dodávka energie pro spotřebu v jiném místě obnovitelné zdroje pro budovy – zdroj pro lokální spotřebu energie (možné „přetoky“) energetická účinnost – vzrůstající význam „zimní balíček“ a další souvislosti se směrnicí o energetické účinnosti v rámci energetické účinnosti – dílčí opatření obnovitelné zdroje pro budovy
14
Změna motivace pro energeticky úsporné projekty
velký objem investičních dotací – zejména ve „východních zemích“ dotace je často motivací pro energeticky úsporný projekt každá investiční dotace pokřivuje trh motivace realizovat úsporný projekt přímo v návaznosti na dostupnost informací o komplexních řešeních a jejich přínosech příležitost pro zákazníka, aby si vybral řešení, které mu přinese přijatelnou míru výnosů pro podnikatele – přijatelná doba návratnosti projektu není delší než 5-6 let pro veřejný a residenční sektor – přijatelná doba návratnosti projektu může být až 25 let
15
Nový typ přístupu k zákazníkovi
podnikatelská příležitost – poskytování energetických služeb nový typ energetických služeb – projekt musí přinést zákazníkovi určitý přínos (příklady dobré praxe) poskytnout zákazníkovi komplexní řešení energeticky úsporných řešení (zpracování studie proveditelnosti v podobě energetického posouzení) poskytovatel energetických služeb v návaznosti na nabídku zpracování „studie proveditelnosti“ v podobě energetického posouzení může dále nabídnout realizaci navržených opatření, modely financování a také následný monitoring (může dokonce navrhnout převzetí dodávek energie) je možná malá dotace na zpracování „studie proveditelnosti“ (program EFEKT)
16
Nový typ poskytování energetických služeb
mnoho projektů je realizováno bez podpory investičních dotací evidenční program kvality navržených řešení úsporného projektu bez podpory investiční dotace hlavní charakteristika programu vysoká kvalita návrhu řešení a instalace energeticky úsporných opatření možnost kombinace s programem EFEKT
17
Program Úspory energie s rozumem
základním principem je kvalita projektů iniciace přístupu firem, které budou nabízet své služby garanti připravovaných a realizovaných projektů kvalitně realizovaný projekt získá známku kvality a certifikát kvality pro projekt firma energetických služeb, která pomůže zrealizovat 10 kvalitních projektů získá známku kvality pro firmy
18
Státní program na podporu úspor energie – EFEKT
nový program je vyhlášen na pětileté období 2017 – 2021 rozpočet na celé programové období ve výši 750 mil. Kč k jednotlivým aktivitám jsou zveřejňovány výzvy k podávání žádostí o dotaci – elektronické zpracování žádostí o podporu bylo do 28. února 2017 program obsahuje dva podprogramy: P1 – podpora investičních projektů P2 – podpora neinvestičních projektů
19
Možnosti financování renovace veřejného osvětlení
vlastní prostředky – obvykle omezené zdroje bankovní úvěr – výhodné úrokové podmínky pro municipality leasing – není zcela vhodné pro veřejné osvětlení přenesená správa veřejného osvětlení – ve vhodných případech výhodné, ale nutná kvalitní příprava smluvního vztahu (výdaje obvykle řeší dodavatel bez konzultace se zákazníkem) metoda EPC – výhodné, ale nutno vybrat vhodnou lokalitu dotační prostředky – omezené možnosti výběru podpory
20
Dotační podpora projektů v oblasti veřejného osvětlení
původní záměr podpory z OPŽP – nepřijatelné pro EK aktuálně dostupná dotační podpora – program EFEKT narůstající objem podpory na veřejné osvětlení (od roku 2013) trvání podpory – zvýšení rozpočtu (ale je stále limitovaný) program od roku 2017 platí pro období do roku 2021 konkrétní výzvy pro jednotlivé aktivity jsou vyhlašovány 1x za rok
21
Přehled podpořených projektů z programu EFEKT
Podpora v oblasti rekonstrukce VO 2013 2014 2015 2016 2017 Počet doručených žádostí 38 33 48 274 199 Počet podpořených projektů 7 19 45 35 133 Objem dotace z programu EFEKT [mil. Kč] 3,6 8 22,5 99 Celkové náklady projektů [mil. Kč] 9,6 18,8 59,1 90,2 ? Očekávané úspory [GJ/rok] 2 100 3 000 7 200 Nákladová efektivita dotace [Kč/GJ] 1 714 2 667 3 125 15 033 Průměrná dotace na projekt [tis. Kč] 514 380 469 1 290 744
22
Opatření ke snížení energetické náročnosti VO 2017 – 2021 (1)
maximální výše dotace 2 mil. Kč maximálně 50 % způsobilých výdajů termín pro podávání žádostí pro rok 2017 byl do 28. února 2017 v dalších letech bude snaha o posouvání tohoto termínu na přelom roku podpora pro osvětlovací tělesa a řídící systémy veřejného osvětlení v obcích realizací investic musí být dosažena úspora energie minimálně 35 % průměrné celkové spotřeby energie za poslední tři roky výběrovým kritériem je zejména hodnota nebo procento uspořené energie, přiměřená doba návratnosti vložených finančních prostředků a předpokládaný veřejný prospěch
23
Opatření ke snížení energetické náročnosti VO 2017 – 2021 (2)
zpracovaná Metodika pro žadatele v oblasti VO před vydáním je také Metodika pro zpracovatele EA a EP v oblasti VO Informace a podklady důležité pro přípravu projektu: seznam ulic s veřejným osvětlením zatřídění komunikací (včetně uvedení požadované intenzity osvětlení) seznam světelných bodů a instalovaných typů svítidel (včetně počtů jednotlivých typů) přehled světelných zdrojů (včetně specifikace příkonu)
24
Opatření ke snížení energetické náročnosti VO 2017 – 2021 (3)
Dokumenty důležité pro projekt v oblasti VO pasporty veřejného osvětlení (mohou nahradit předchozí informace) energetický audit dle platné legislativy (variantně energetický posudek) pro zpracovatele je dopracováván metodický pokyn projektová dokumentace (včetně rozpočtu akce)
25
Opatření ke snížení energetické náročnosti VO 2017 – 2021 (4)
Další užitečné podklady pro přípravu projektu: počet rozvaděčů se specifikací zařízení doba instalace jednotlivých zařízení (rozvaděče, rozvody, stožáry, svítidla), přibližná doba ročního využití (v hodinách) a specifikace času provozu během dne v jednotlivých ročních obdobích jednoduchý popis způsobu spínání (hodiny, astronomické hodiny, fotobuňka apod.) spotřeby energie (za poslední tři roky po měsících, vždy v technických jednotkách a ve finančním vyjádření) celkově, případně v rozdělení podle jednotlivých odběrných míst kopie faktur za spotřebu energie za poslední celý rok (za poslední rok, ale to případně stačí až později, pokud tabulkové přehledy jsou odpovídající) přehled ostatních provozních nákladů (mimo spotřebu energie) s rozpisem na jednotlivé druhy, např. údržba apod. (měly by stačit hodnoty v úhrnu za celý rok v rozdělení podle druhů), ovšem nejlépe za poslední 3 roky
26
Neinvestiční dotační podpora z programu EFEKT (1)
důraz na neinvestiční formy podpory úspor energie kurzy, semináře v oblasti úspor energie podnikatelé, spolky atd. publikace, příručky a informační materiály v oblasti úspor energie zpracování územní energetické koncepce (zprávy o ÚEK) kraje, statutární města posouzení vhodnosti energeticky úsporných EPC projektů veřejný sektor a státní sektor
27
Neinvestiční dotační podpora z programu EFEKT (2)
podpora zavedení systému hospodaření s energií zavedení systému hospodaření s energií v podobě energetického managementu kraje, města a městské části s počtem nad 10 tisíc obyvatel, podnikatelské subjekty dotace až 500 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů příprava realizace kvalitních úsporných projektů se zásadami dobré praxe vlastníci domů k bydlení, objektů ve veřejném sektoru a objektů k podnikání dotace na zpracování studie proveditelnosti v podobě energetického posouzení až 200 tis. Kč a max. 70% způsobilých nákladů
28
Možnosti využívání inovativních přístupů
příprava využívání finančních nástrojů rozpracovanost na MPO (OPPIK) a zejména aktuální vyhlášení programu ENERG zapojení MPO do přípravy dalších kroků (kooperace s MF, MMR, MŽP) zvážení přípravy a zřízení revolvingového fondu pro úspory energie důraz na aplikaci všech druhů energetických služeb se zárukou (EPC) výhodou je velká zkušenost na trhu energetických služeb – nutná podpora a příklad státu lze uplatnit i bez nutnosti profinancování potřebné investice (u státních organizací) identifikace dalších nástrojů pro úspory energie širší zapojení „měkkých“ neinvestičních nástrojů komunikace s privátním sektorem a hledání dalších modelů pro vykazování úspor
29
zaručené úspory pro krytí splácených finančních nákladů
Podstata EPC projektů vypršení smlouvy instalace opatření provozní náklady spotřeba s použitím EPC úspory zaručené úspory pro krytí splácených finančních nákladů spotřeba bez použití EPC
30
Trocha historie EPC projektů …
70. léta minulého století – model Energy Performace Contracting (EPC) v USA a ve Velké Británii (ropná krize) 1992 – v České republice poprvé na národní konferenci 1993/1994 – první EPC projekty v ČR (2 nemocnice) 1995 – první bariéra ve veřejném sektoru – zákon o veřejných zakázkách (překonáno během 3 – 4 let) 1999/2000 – zájem státu o EPC – termín „dodavatelský úvěr“ v zákoně č. 218/2000 Sb. o rozpočtových pravidlech
31
Další kroky při využívání EPC…
od roku 2000 vznikalo každý rok v průměru více než 10 projektů EPC zejména ve veřejném sektoru postupně se objevily projekty ve státních příspěvkových organizacích (nemocnice, léčebny, divadla, vysoké školy apod.) založení APES (Asociace poskytovatelů energetických služeb) v roce 2010 po novele zákona o veřejných zakázkách v roce 2005 – možnost využití jednacího řízení s uveřejněním
32
Podpora EPC ze strany státu za minulé roky …
zpracování standardních dokumentů (poprvé v roce 2012, aktualizováno v roce 2014) – uveřejnění na webu MPO vzorová smlouva (poskytování energetických služeb se zaručeným výsledkem) metodika aplikace projektů EPC ve veřejném sektoru popis procesu přípravy a organizace veřejné zakázky na projekt EPC etický kodex pro projekty EPC odkaz: dotační podpora z programu EFEKT – na přípravu EPC projektu v podobě zpracování analýzy vhodnosti EPC (od roku 2012 doposud)
33
Aktuální podpora EPC ze strany státu …
náležitosti smlouvy na poskytování energetických služeb se zaručeným výsledkem do novely zákona č. 406/2000 o hospodaření energií (§10e) návrh certifikace firem energetických služeb a zavedení seznamu firem energetických služeb dle §10f zákona 406/2000 o hospodaření energií seznam poskytovatelů energetických služeb na stránkách MPO (§10c) odkaz: návrh rozšíření podpory EPC z programu EFEKT (již od roku 2016) příprava pilotních projektů EPC v objektech státní správy (komunikace s MF)
34
Děkuji za pozornost Petr Vozka vozkap@mpo.cz
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.