Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Příprava učitele a učitelská profese v kontextu vědy a výzkumu
PROGRES Q17 Příprava učitele a učitelská profese v kontextu vědy a výzkumu
2
ZÁKLADNÍ ÚDAJE Název projektu: Příprava učitele a učitelská profese v kontextu vědy a výzkumu Vědní oblast: Vědy o výchově a vzdělávání Koordinátor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc. Koordinující fakulta: PedF UK Participující fakulty: MFF UK, FF UK, PřF UK, FHS UK, FTVS UK Trvání projektu:
3
PRINCIPY Návaznost na úspěšný projekt PRVOUK – bylo dosaženo pokroků v rozvoji jednotlivých vědních oborů relevantních pro učitelské vzdělávání, byla zavedena efektivní spolupráce týmů na fakultě i napříč fakultami. Mezifakultní spolupráce – PROGRES Q17 bude dále rozvíjet mezifakultní spolupráci PedF s MFF, FF, PřF, FHS a FTVS. PROGRES Q17 je koncipován jako projekt komplexně studující a rozvíjející učitelskou profesi – nepůjde o rozvoj jednotlivých vědních oborů, nýbrž o interdisciplinární řešení pěti vymezených témat, k nimž budou přistupovat jednotlivci i týmy ze spolupracujících fakult.
4
CÍLE V rámci stanovených oblastí budou řešeny aktuální úkoly, vyplývající z potřeb společnosti, primárního, sekundárního i terciárního vzdělávání, vzdělávacích potřeb budoucích učitelů, ale i rozvojových možností vědních oborů. Každé rozvíjené téma bude mít složku oborovou, oborově didaktickou, pedagogicko-psychologickou, manažerskou, speciálněpedagogickou i filozofickou. Zaměření projektu bude odpovídat rozvíjení konkrétních témat při logickém propojování jednotlivých vědních oborů z okruhu výchovy a vzdělávání, s důrazem na integrující aspekt všech témat – na proměnu vzdělávacích institucí, aktérů vzdělávání i nároků na vzdělávání a s akceptací aktuálních vědeckých a společenských výzev.
5
TEMATICKÉ OBLASTI Teorie školy a učitelská profese (pedeutologie). Profese učitele a jeho profesní standard, kariérní růst, další vzdělávání učitelů, ředitelů škol a ostatních odborných pracovníků ve školství (vychovatelů, speciálních pedagogů, psychologů aj.), včetně řízení školy. Vzdělávání a gramotnost. Téma bude postaveno na komplexním pojetí gramotností – čtenářské, matematické, digitální, informační, technické, přírodovědné až po gramotnost právní či uměleckou. Důraz bude kladen na rozvojové aspekty gramotností od úrovně pregramotností až po dosažení gramotnosti plně funkční.
6
TEMATICKÉ OBLASTI – pokračování
Žáci. Zkoumání se zaměří na dispoziční, osobnostní, psychosociální i sociokulturní aspekty žáků a jejich uplatnění ve výchově a vzdělávání, na žákovské představy, učební činnosti, výukové cíle. Objektem vědeckého zájmu dále budou specifické skupiny žáků, potenciality jejich rozvoje, rizika ve vzdělávání a rizikové jevy, které vzdělávání doprovázejí. Žákovské skupiny budou v rámci projektu sledovány od předškolního věku až do dospělosti – budou sledovány také k specifické skupiny studentů vysokých škol (studenti se specifickými nároky, studenti se socioekonomickým znevýhodněním).
7
TEMATICKÉ OBLASTI – pokračování
Inkluze. Objekty vědeckého zájmu budou teorie inkluzívního vzdělávání, možnosti, strategie a jeho formy, podpůrné faktory inkluze, podpůrná opatření ve vzdělávání jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami, úloha učitelů a pracovníků podpůrných poradenských služeb ve školství. Příprava učitele. Zkoumání bude zaměřeno na uplatňování nových metod a forem učitelské přípravy a inovativních modelů vzdělávání, na rozvoj oborových didaktik v úzkém sepětí s rozvojem těch oborů, z nichž jejich didaktiky vycházejí a pro něž jsou koncipovány, s reflexí umožňující další posun v teorii oborových didaktik i metod a forem výuky. V tomto rámci půjde o zkoumání jazykové, přírodovědné a technické, společenskovědní výuky a umělecké výchovy.
8
RÁMCOVÝ HARMONOGRAM I Vytvoření podrobných cílů programu v dílčích tematických celcích, hledání společných průniků a vazeb na konkrétní témata, za předpokladu spolupráce mezi vědními obory. Formulování metodologické strategie realizace programu a metodického repertoáru výzkumu dílčích oblastí. Vytvoření řešitelských týmů, příprava a zásad jejich součinnosti, realizace pracovních schůzek a pracovních seminářů v programu zapojených osob. Příprava a realizace předvýzkumů a pilotního ověřování předpokladů výzkumu, jeho vyhodnocení, koncepce a návrh definitivního pojetí výzkumu. Zpracování teoretických východisek; konference k tomuto tématu, publikace. Projektování dalšího postupu. Navázání vztahů s partnerskými pracovišti vnitrouniverzitními, mimouniverzitními, zahraničními.
9
RÁMCOVÝ HARMONOGRAM II
Realizace připravených výzkumů. Organizace pravidelných workshopů a seminářů k prezentaci výsledků, kritických diskusí, rozborových porad apod. Prezentace dílčích výsledků před odbornou veřejností. Semináře a dílny pro doktorandy a fakultní učitele. Vydávání ediční řady materiálů vážících se k programu – využití možností Vydavatelství PedF UK, vydavatelství Karolinum, případně i čísel časopisu Pedagogika, aj.
10
RÁMCOVÝ HARMONOGRAM III
Zpracování výsledků a jejich reflexe dle konkrétních témat programu z hlediska přínosu pro teorii a praxi. Zhodnocení přínosu pro vývoj participující oborů, dílčích oblastí i celistvého pojetí programu. Publikace výsledků na národní i mezinárodní úrovni, pořádání výstupových odborných konferencí, osvěta v odborné veřejnosti. Formulace závěrů a expertních doporučení pro různé typy adresátů. Formulace dalšího řešení dané problematiky, návrhy navazujících projektů.
11
PŘEDPOKLÁDANÉ VÝSTUPY
publikační výstupy (odborné knihy, monografie, články, studie, recenze), koncepční a didaktické materiály, učebnice a texty, e-learningové opory, akreditace doktorských studijních programů, inovované studijní programy, domácí a mezinárodní konference, teoreticko-praktické a metodologické semináře zaměřené na aplikace ve výzkumu školy a učitele, organizace odborných seminářů pro odbornou veřejnost.
12
Konkrétní vědecko-výzkumné výstupy budou směřovat
do rozvíjení teorie školy a učitelské profese, včetně metodologie jejich výzkumu; do tvorby programů pregraduální přípravy a celoživotního vzdělávání učitelů a ředitelů škol; do didaktických opatření adresovaných k žákům jednotlivých stupňů a typů škol; do metod a organizačních forem výuky; do opatření zajišťujících inkluzi znevýhodněných skupin žáků do hlavních vzdělávacích proudů; do tvorby standardů učitele a ředitele, stanovení zásad kariérního růstu a atestačních stupňů, včetně začínajících učitelů; do systému poradenské podpory učitelů a dalších pedagogických pracovníků; do kvalitních publikačních aktivit; do oblasti spolupráce s významnými zahraničními partnery.
13
ORGANIZACE Struktura řízení: koordinátor PROGRESu – každá tematická oblast – vlastní koordinační tým Setkání Rady PROGRESu – 2x do roka Webové stránky – na webových stránkách fakulty: FAKULTA – VĚDA A VÝZKUM – VĚDECKÉ PROJEKTY – PROJEKTY A SOUTĚŽE UK – PROGRES - jednotlivé tematické oblasti – vlastní web + odkaz na fakultních stránkách, ev. vlastní sdílené prostředí Závěr řešení: závěrečná konference projektu PROGRES
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.