Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Síť center polytechnického a přírodovědného vzdělávání (SCPPV)
Alexandr Prokop
2
Síť center polytechnického a přírodovědného vzdělávání (SCPPV)
Strategická intervence, která naplňuje cíle Regionální inovační strategie inteligentní specializace ČR (RIS3) Pardubického kraje
3
Síť center polytechnického a přírodovědného vzdělávání (SCPPV)
Navrhované řešení: intervence do budování kapacit v oblasti vzdělávání žáků ZŠ a SŠ s využitím zájmového vzdělávání Strategickým cílem intervence je zejména: Identifikace a rozvoj přirozeného potenciálu (nadání) pro VaVaI Motivace pro profesní volbu technických nebo přírodovědných oborů (VaVaI)
4
Síť center polytechnického a přírodovědného vzdělávání (SCPPV)
Aktivity Priority: Kvalita a systematičnost Systémovost -> vazba na priority VaVaI Dlouhodobá udržitelnost a stabilita Dostupnost, nízko prahovost (inkluzivita) Do budoucna … systém srovnatelný se sítí ZUŠ, které se starají o rozvoj uměleckého nadání
5
Síť center polytechnického a přírodovědného vzdělávání (SCPPV)
Typové aktivity dle cílových skupin (1): Žáci a studenti Kroužky a pravidelné programy STEM /STEAM Komunitní aktivity (maker communities, hackathons etc.) Exkurze + (viz. formát T-exkurze) Letní školy, soustředění (soutěže) VaVaI projekty, SOČ,„CITIZENS SCIENCE“ Individuální a týmové výzkumné projekty Soutěže, soutěže center
6
Síť center polytechnického a přírodovědného vzdělávání (SCPPV)
Typové aktivity dle cílových skupin (2): Pro pedagogy i budoucí pedagogy Vzdělávací aktivity Odborné aktivity na výzkumných pracovištích Soutěžní přehlídky (týmů, žákovských týmů a učitelů) Konference a kulaté stoly Twinning, studijní cesty (DoP) Pro oborové experty Vzdělávací aktivity – práce s nadanými, spolupráce s učiteli Komunikace a vedení jednotlivců a týmů začínajících odborníků Design aktivit
7
Síť center polytechnického a přírodovědného vzdělávání (SCPPV)
Typové aktivity dle cílových skupin (3): Veřejnost (tj. děti, mládež + rodiče) Výstavy a roadshow s doprovodnými programy Festivaly a jarmarky VT Exkurze s doprovodným programem
8
Jednotlivé úrovně aktivit sítě
Nadregionální aktivity, celostání odborná garance, koordinace Aktivity s přidanou hodnotou regionální a nadregionální dimenze Regionální aktivity: soutěže, letní školy, tábory, exkurze, vzájemné vzdělávání (pedagogové, oboroví experti), síťování (sdílení kapacit, příležitostí, zkušeností), twinning, diseminace, popularizace Individuální centra a jejich vzdělávací aktivity (zejména) pro děti a mládež Individuání aktivity Centrum 1: kroužky STEM/STEAM ... Centrum 2: komunitní polytechnické aktivity DIY.. Centrum 3... Centrum 4.. Centrum 5..
9
Několik úrovní vzdělávacích aktivit sítě pro děti a mládež
Výstupy (kompetence a znalosti) pro jednotlivé úrovně inov. systému Míra nadání x věk.. rozvoj se zapojením VŠ, VVO a firem, přechod SŠ/VŠ, samostatná tvůrčí činnost VaVaI Diferenciace typových aktivit, dle cílových kompetenčních modelů pro jednotlivé úrovně aktivit sítě Expert rozvoj a profilace, přechod ZŠ/SŠ, badatelské a tvůrčí kompetence Advanced motivační úroveň 1. st. ZŠ širokospektré vyhledávání a diagnostika talentů Basic polytechnic (též popularizačně / diagnostická úroveń) FORMÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
10
Síť center polytechnického a přírodovědného vzdělávání (SCPPV)
KLÍČOVÍ AKTÉŘI: Školy, střediska volného času, VŠ, NNO: realizace aktivit pro žáky a studenty SCPPV (návrh, příprava) Klíčoví stakeholdeři, partneři (VŠ, firmy) Zapojení expertů z firem, akad pracovníků VŠ/VVO, zapojení PhD Poskytování zařízení, spolupráce při návrhu a realizaci aktivit Státní zpráva / Pardubický kraj a ORP / vrcholoví stakeholdeři VaVaI : Příprava, kofinancování realizace a udržitelnosti Synchronizace s přípravou KAP a MAP Soulad s dlouhodobým záměrem rozvoje vzdělávací soustavy pardubického kraje a jeho implementací Soulad s implementací RIS3
11
Síť center polytechnického a přírodovědného vzdělávání (SCPPV)
Cílem intervence SCPPV je široce dostupná síť center volnočasového vzdělávání, která: postkytuje dlouhodobou systematickou podporu rozvoje nadání / přirozeného potenciálu dětí a mládeže pro VaVaI která je dostatečně tematicky a odborně diferenciována a individualizována (tj. přizpůsobena jakCS široké populace tak i CS vysoce nadaných) podporuje identifikaci nadání vytváří prostor pro větší diferenciaci a individualizaci výuky v počátečním vzdělávání podporuje růst kvality polytechnického vzdělávání v celém počátečním vzdělávání (MŠ,ZŠ,SŠ,VŠ), skrze: podporu tvořivosti a rozvoj dalších klíčových kompetencí dle RVP akcent na mezipředmětové vazby a propojení s praxí realizaci celoživotního vzdělávání/učení s pedagogů formálního i neformálního vzdělávání podporu odborné přípravy budoucích pedagogických pracovníků zapojení klíčových stakeholderů (firmy, VŠ, VVO – vazba na RIS3), do přípravy a realizace vzdělávacích aktivit podporuje a rozvojí zájem o VT, a popularizuje kariérní volby v oblasti VaVaI pomáhá při koncepčním strategickém řízení agendy rozvoje nadání pro VaV
12
Síť center polytechnického a přírodovědného vzdělávání (SCPPV)
Harmonogram: Příprava ( ): Mapování, identifikace klíčových aktérů a potřeb Vytvoření odborného týmu partnerů, rozpracování koncepce a formulace aktivit Projednání a zapracování do AP RIS3, KAP a MAP Příprava a podání projektů do OP VVV, IROP Realizace ( ) : Realizace pilotní a růstové fáze SCPPV ( ) Vyhodnocení (ve vazbě na KAP, MAP a RIS ) Realizace provozně-stabilizační fáze, z prostředků SF ( ) Udržitelnost (2022+): Funkční, stabilní a provozně udržitelná SCPPV Provoz z prostředků klíčových stakeholderů (2022+) podpora analogická ZUŠ
13
Síť center polytechnického a přírodovědného vzdělávání (SCPPV)
Náklady: Příprava ( ): 0,5 MCZK (SmAcc) + náklady partnerů na přípravu dílčích částí projektových žádostí (způsobilé náklady OP) Realizace ( ): Neinvestiční ~20 MCZK/rok Investice (vč. dobudování infrastruktury z IROP) ~ 250 MCZK Udržitelnost (2022+): Neinvestiční ~15 MCZK/rok Reinvestice, obnova ~3 MCZK/rok (průměr do 2030) [ Cíl: podpora sítě CPPV ze strany MŠMT obdobná síti ZUŠ ]
14
Děkuji za pozornost. Alexandr.Prokop@msmt.cz
In the long run, men hit only what they aim at. Therefore, they had better aim at something high. – Henry David Thoreau
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.