Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Stimulace pohybových schopností u dětí
Doc. PaedDr. Tomáš Perič, PhD.
2
Kondiční příprava - základní východiska
různá prostředí pestrá radostná a veselá atmosféra herní princip respektovat senzitivní období ve zdravém prostředí
3
Rychlostní schopnosti
u dětí základní schopností rozvoj rychlosti (spolu s obratností) je priorita všechny druhy rychlosti minimálně jednou týdně všechny tělní segmenty zajištění potřebné míry variability
4
Rychlostní schopnosti – teoretická východiska
závisí na několika oblastech: nervosvalová koordinace - schopnost střídat co nejrychleji kontrakci (stah) a relaxaci (uvolnění) svalového vlákna typ svalových vláken červená (pomalá) – umožňují pracovat dlouho, ale pomalu (hůř se unaví) bílá (rychlá) – pracují velmi rychle, ale jenom malou chvíli (rychle se unaví) Tréninkem jejich podíl ovlivníme jen málo – je vrozený (dán geneticky). velikost síly - rozvoj síly v tréninku se nehodí pro děti (doporučujeme začít až kolem puberty). celkově – rozvoj pouze omezeně velký podíl vrozených předpokladů - vliv dědičnosti je přibližně 80 %.
5
Rychlostní schopnosti - rozvoj
všechny druhy rychlosti na začátek tréninkové jednotky zatížení kolem 10 s poměr zatížení k odpočinku 1:6 - 10 počet opakování x série v tréninkové jednotce délka odpočinku mezi sériemi 10 min.
6
Rychlost reakce motivace – hra (soutěže)
dvojice (s tyčemi, s malými míčky) zrcadlová cvičení dodatečné informace cvičení reakční (změna polohy těla) starty z různých poloh drobné reakční hry (vyvolávání čísel, zvířat, měst apod.) speciální pomůcky (reakční míče, reakční pásy apod.)
7
Reakční míček
8
Reakční (únikový) pás
9
Rychlost jednotlivého pohybu
rozvíjet rychlost všech částí těla – ruce, trup nohy motivace - formou her či soutěží míče gymnastické tyče házení změny poloh těla cvičení ve dvojicích (reaguj na pohyb) různé formy skokových cvičení švihadla (různé formy přeskoků) velká lana (podbíhání, přeskakování) drobné hry
10
Rychlost lokomoce různé formy rychlosti lokomoce atletická abeceda
stupňované rovinky krátké sprinty starty z různých poloh štafetové hry zrcadlová cvičení ve dvojicích drobné rychlostní hry sportovní hry obratnostní dráhy slalomy se změnou směru a s různými prvky /přeskočit, podlézt atd./
11
„agility“ (hbitost, živost)
Drobné prudké změny směru, obraty, krátké drobné kroky, laterální pohyb, vysoká frekvence pohybu Speciální dráhy Využívání pomůcek (lana, žebříky, pneumatiky, kuželky)
12
Pomůcky pro rozvoj „agility“
13
Pomůcky pro rozvoj „agility“
18
Obratnostní schopnosti
nejdůležitější pohybová schopností (spolu s rychlostí) co nejširší pohybový fond „zlatý věk motoriky“ Děti se nebojí („Vždyť by se mi mohlo něco stát“) Z hlediska všestranné přípravy - raději více a méně kvalitněji, než méně a zcela dokonale. Platí pouze při všeobecné přípravě!!!
19
Oblasti rozvoje Obratnosti
všestranný pohybový rozvoj, široká zásobárna pohybů vytváří důležitý předpoklad pro rozvoj pozdější speciální koordinace základy pro techniku dané sportovní disciplíny čím větší má člověk zásobárnu pohybů, tím lépe se mu učí pohyby nové lepší zvládání nečekaných situací při soutěžích i v běžném životě.
20
Zásady obratnostních cvičení
volit koordinačně náročná cvičení Rotační Arytmická Asynchronní Asymetrická provádět cvičení v různých obměnách – např. hvězda Dominantní x nedominantní strana Z rozběhu x z místa Na obou x na jedné ruce Do kopce x z kopce Video 1 Video 2 Video 3
21
Zásady obratnostních cvičení
cvičení v měnících se vnějších podmínkách – např. běh Dráha Mělká voda Hluboký písek Vysoká tráva Oranice Hustý les zvládnutá cvičení v neobvyklých podobách Video 1 Video 2
22
Řetězení dovedností Normální život – většinou diskrétní dovednosti
Sport Sériové dovednosti Paralelní dovednosti Sériové dovednosti Stojka - kotoul Paralelní dovednosti překládání střelba
23
Zásady obratnostních cvičení
kombinace již osvojených pohybů Např. gymnastické sestavy spojování několika činností v jednu Současný driblink dvěma míči a sedání cvičení pod tlakem Čas Prostor Omezení psychika Video 1 Video 2 Video 3
24
Zásady obratnostních cvičení
cvičení s dodatečnými informacemi Informace o dalším průběhu pohybu během cviku cvičení po předchozím zatíženi Video 1
25
Koordinace – prostředky rozvoje
obratnostní dráhy akrobatická cvičení akrobatické řady cvičení na zdokonalení ovládání předmětů (míče apod.) cvičení na orientaci v prostoru (trampolíny) cvičení na gymnastickém nářadí atd. spojovat s rychlostí
26
Rovnovážná a balanční cvičení
Zatížení tělesného jádra („Core“ trénink) důležitost balančních cvičení pro nácvik techniky Balanční pomůcky
27
Rovnovážná a balanční cvičení
28
Obratnostní schopnosti - prostředky rozvoje
obratnostní dráhy akrobatická cvičení akrobatické řady cvičení na zdokonalení ovládání předmětů (míče apod.) cvičení na orientaci v prostoru (trampolíny), cvičení na gymnastickém nářadí atd. spojovat s rychlostí
29
Rozvoj silových schopností
spíše podpůrná schopnost tři základní věková období (jiné cíle, prostředky a formy). do 10 let všestrannost 10 – 12 let (nástup puberty) průprava 13 – 15 let (hlavní fáze puberty) začátek silového tréninku
30
Rozvoj síly – do 10 let velké svalové partie - svaly trupu (zádová i břišní oblast), svaly pletence ramenního a kyčelního. přirozené posilování různé formy úpolových cvičení cvičení s nářadím či náčiním
32
Rozvoj síly – 10 – 12 let Základem - pohybové hry (množství skoků, hodů, vrhů apod.) Cviky s hmotností vlastního těla učit základy techniky silových cvičení fixovaná páteř /aby nedocházelo k jejímu stlačování/ dýchání
33
Rozvoj síly – 13 – 15 let Silový rozvoj - základní oblasti:
nácvik techniky posilování všeobecná silová průprava silově rovnovážná cvičení využití speciálních metod rozvoje silových schopností
34
Nácvik techniky posilování
manipulaci s osou činky /její napodobeninou/ speciální cvičení - technika přemísťování činky cvičení vhodná nejen pro techniku pohybu, ale pozitivně působí na rovnováhu, na kloubní pohyblivost a koordinaci pohybu
35
Všeobecná silová průprava
Hlavními prostředky jsou: cvičení s využitím hmotnosti vlastního těla cvičení ve dvojicích malé činky nebo činkové kotouče (které nepřesahují 1 – 2 kg) plné míče a atletické koule (2 – 3 kg) lehké gumové expandery těžké tyče tyče v délce 1 – 1, 5 m (přiměřené výšce postavy), o hmotnosti 2 – 5 kg, manipulace, rotace, výpady a výskoky Aquahity, Gymstick, TRX, Flowin
36
Aquahit
37
Gymstick
38
TRX
39
Flowin
40
Silově rovnovážná cvičení
Posilování v nestabilních polohách Velké míče Medicinbaly Balanční podložky a desky Pěnové válce
41
Silově rovnovážná cvičení
Velké míče Pěnové válce
42
Silově rovnovážná cvičení
Balanční podložky Plné míče
43
Speciální metody metoda rychlostní
/malý odpor, maximální rychlost, počet opakování malý (kolem 10 – 15)/ skoková a odrazová cvičení odhodová cvičení Bezpečnost!!!
44
Speciální metody metody vytrvalostní – kruhový trénink
Kruhový trénink - vhodný pro rozvoj všech pohybových schopností a nácviku dovedností většinou se však využívá pro kondiční rozvoj – tj. pro silové a vytrvalostní schopnosti Míra zatížení je určována obvykle dvěma způsoby: počtem opakování časovým intervalem
45
Vytrvalost - základní východiska
různá prostředí pestrá radostná a veselá atmosféra herní princip respektovat senzitivní období ve zdravém prostředí
46
Vytrvalostní schopnosti
v podstatě na hranici maximálního rozvoje nedojde k významnému nárůstu jejich základního parametru (VO2max)
47
Vytrvalostní schopnosti - aerobní vytrvalost
nepřerušované zatížení základním prostředkem běh (monotónnost) modifikovaný fartlek (nemusí být pouze běh) tzv. herní forma (emocionálnost), různorodost intenzity celodenní turistické pochody nebo cyklistické túry
48
Vytrvalostní schopnosti - herní forma – záznam SF
49
Vytrvalostní metody - anaerobní vytrvalost
nízká produkce enzymů nedoporučují se intervalové metody kolem 12 let (psychické důvody) začít s užíváním
50
Pohyblivost jednostranné zatížení - negativní vliv - zkrácení a oslabení pohyblivostní cvičení – profylaxe přibližně do 10 let - aktivní metody - nejsou ještě vhodné strečinkové cviky Pasivní metody nejsou vhodné "laxnost" kloubního a vazivového aparátu
51
Strečink příprava pohybového aparátu na zátěž (rozcvičení)
délka výdrže je 6-10 s, počet opakování jednoho cviku je 3-5x, odpočinek po zátěži (zotavení) doba protažení je delší, kolem 30 s a více, počet opakování je 1-2x, zvětšení pohybového rozsahu speciální metody
52
Zásady strečinku Zaujetí přesné základní polohy Pod prahem bolesti
Výdrž – dle cíle strečinku Dýchání Při výdechu prohloubit protažení, popř. v závěru výdrže Soustředění Od hlavy k nohám
53
Nácvik techniky
54
Technická příprava U dětí zásadní složka sportovního výkonu.
Spolu s rozvojem rychlostních a obratnostních schopností má absolutní prioritu v dětském věku - nejlepší předpoklady pro motorické učení nutné tato léta plně využít pro získání technických dovedností
55
Technická příprava Nedostatečné zvládnutí techniky - může limitovat sportovce v jeho maximální výkonnosti Technika - obsahem tréninku především v prvních letech I později vhodné v týdenním cyklu zařazovat alespoň jednou speciální technický trénink Obdobně při všeobecném tréninku zařazovat cviky, které napomáhají zvládnutí techniky
56
Technická příprava zásada - nejprve kvalita a potom kvantita.
nejprve pomalu do požadovaného provedení po potřebném zvládnutí techniky - cvičení, s velkým počtem opakování Kondice a taktika se dají rozvíjet i v dospělosti, ale technika potřebuje mnoho opakování a je na ní založen výkon.
57
Učení se novým dovednostem
4 kroky Představení dovednosti Demonstrace a krátké vysvětlení podstaty dovednosti Začátky nácviku dovednosti Zpětná vazba pro korekci chyb
58
Představení dovednosti
vytvořit v dětech zájem o nácvik zaujmutí pozornosti mluvit jasně a krátce oční kontakt měnit rytmus, intonaci i sílu hlasu všechny děti - dobře vidět a slyšet vysvětlit, kdy a především proč tuto dovednost použijeme
59
Demonstrace a krátké vysvětlení podstaty dovednosti
dokonalá demonstrace (děti se učí nápodobou) soustředění dětí dovednosti předvedena nejprve v závodním provedení Poté pomalu a po fázích Jeden předvádí a druhý vysvětluje Předvedení několikrát po sobě a to i z různých úhlů navázat na předchozí pohybové zkušenosti otázky dětí
60
Začátky nácviku dovednosti
ukázat, jak budeme daný pohyb nacvičovat organizovat družstvo rozdělit děti do několika skupin přiměřená motivace herní princip připodobnit pohyb k činnostem nebo věcem
61
Zpětná vazba pro korekci chyb
efektivní informace, tzn. konkrétní informace NE: obecné fráze negativní význam především pochválit jednoduché a stručné hodnocení co nejdříve po provedení cviku četnost hodnocení zpětnou vazbu - i samy děti mezi sebou
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.