Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ 08 vyhodnocení projektu
2
ZÁKLADNÍ INFORMACE O PROJEKTU
Dlouhodobý projekt, který se interaktivní formou snaží u dětí vytvářet správné stravovací návyky a podporovat jejich zdravý životní styl. Základem celého projektu je internetový kurz spojený se soutěží pro páté ročníky základních škol (jednotlivce, třídní kolektivy). Primárním cílem projektu je preventivní působení, tj. změnit nevhodné stravovací návyky, zlepšit pitný režim a zvýšit pohybovou aktivitu u dětí.
3
HARMONOGRAM PROJEKTU 15. září 08 Zahájení registrace do kurzu HŽZ
15. září 08 Seminář pro učitele (Plzeň) 16. září 08 Seminář pro učitele (Ostrava) 17. září 08 Seminář pro učitele (Brno) 18. září 08 Seminář pro učitele (Praha) 22. září 08 Tisková konference (Praha) 23. září 08 Seminář pro učitele (Hradec Králové) 2. října 08 Zahájení kurzu HŽZ 2. listopadu 08 Ukončení registrace do kurzu HŽZ 30. listopadu 08 Ukončení soutěže HŽZ Zveřejnění výherců na stránkách Leden 09 Tisková konference + předání výher (Praha) Ukončení kurzu HŽZ (stažení kurzu z webových stránek)
4
STRUKTURA PROJEKTU Internetový kurz je rozdělen do dvou částí: edukativní (Soutěžní lekce) a záznamová (Deníček). Základní program internetového kurzu je strukturován do 4. týdnů (čtyři soutěžní lekce, vždy jedenkrát do týdne je zaregistrovanému zpřístupněna na internetu nová lekce kurzu). První tři lekce se skládají z edukativních částí, úkolů a bodovaného závěrečného testu. Poslední čtvrtá lekce je lekcí „opakovací“, děti dostávají body za všechny úkoly v této lekci. V záznamové části – Deníček, děti zaznamenávají svůj jídelníček, pitný režim a pohybové aktivity. Kapitola pro zvídavé – tzv. nadstavba programu (Trápí tě kilogramy navíc? Trápí tě, že jsi příliš hubený? Jsi nespokojený se svým tělem? Alkohol, drogy a jiné závislosti? Co se do lekci nevešlo? Kapitola týkající se nutričního značení potravin
5
PRAVIDLA Časový odstup mezi jednotlivými lekcemi je 7 dní, tzn. pokud si žák aktivuje lekci v pondělí a již ve středu ji dokončí, další lekci si žák může aktivovat nejdříve následující pondělí Žák musí lekci dokončit do 7 dní od její aktivace Soutěže se mohou zúčastnit pouze žáci pátých ročníků, jejichž třída je zaregistrovaná Do soutěže se mohou zaregistrovat pouze páté ročníky základních škol Aby byla třída soutěžeschopná musí kurz dokončit min. 70% třídy
6
ČTYŘI LEKCE Internetový kurz byl rozdělen do 4 týdenních lekcí
1. lekce: Cesta ke zdraví, Jídelní režim, Ovoce a zelenina, Jak zdravě mlsat 2. lekce: Co mám na talíři I., Mléko, maso, tuky, Hýbeme se, Voda základ života 3. lekce: Co mám na talíři II., Pečivo, přílohy a cereálie, Sportujeme, Pitný režim 4. lekce: Závěrečná jízda První tři lekce obsahují text, nebodované úkoly a závěrečný test, který je bodovaný. Ve čtvrté závěrečné lekci je bodováno vše. Žák si může všechny lekce, které již splnil zopakovat
7
ČTYŘI LEKCE
8
DENÍČEK Žák zde každý týden zaznamenává – jídelníček, pitný režim a pohyb Po odeslání údajů dostane žák vždy okamžitou zpětnou vazbu V jídelníčku děti vybírají z databáze potravin – zde jsou fotografie porcí jednotlivých potravin + komentář Hodnocení jídelníčku probíhá v rámci jednoho dne a za všechny tři dny dohromady Každý týden se hodnotí a boduje něco jiného v závislosti na obsah lekce pro daný týden
9
DENÍČEK
10
SEMINÁŘE PRO UČITELE Praha (24 osob), Brno (19 osob), Ostrava (9 osob), Hradec Králové (9 osob), Plzeň (10 osob) Dětská obezita, cíl výchovy a vzdělávání v oblasti zdravého životního stylu, úloha učitele, motivace Metodika Hravě žij zdravě, práce s metodickými listy k projektu Pravidla soutěže, registrace Nutriční značení potravin – GDA (PK - člen skupiny pro zdravý životní styl, 15 min.)
11
TISKOVÁ KONFERENCE 22. září 2008 Bio Cafes Anděl
Účast: Ekonom, Agrobase, Deník ČR, ČTK, Regena, Rodina a zdraví, Haló noviny, Radio Future TZ_Druhý ročník Hravě žij zdravě TZ_500 učitelů v „Hravě žij zdravě“ (8. října 2008) Blesk (Děti tloustnou! Proč?), Týdeník školství, Květy (Epidemie obezity), ČTK (Internetový kurz naučí děti zdravému životnímu stylu), ČT (Sama Doma),
12
PŘÍKLADY VÝSTUPŮ V MÉDIÍCH
Redway Květy Blesk
13
HLAVNÍ PARTNER POTRAVINÁŘSKÁ KOMORA
ČESKÁ TECHNOLOGICKÁ PLATFORMA PRO POTRAVINY Skupina pro zdravý životní styl
14
ODBORNÍ GARANTI OBČANSKÉ SDRUŽENÍ STOB PLUS
PhDr. Iva Málková: zakladatelka společnosti STOB, v ČR se jí podařilo zavést a rozšířit aplikaci kognitivně behaviorální psychoterapie obezity, vypracovala program, který formou konkrétních návodů přivádí klienty ke změně životních, stravovacích a pohybových návyků. Mgr. Jana Divoká: lektorka společnosti STOB v kurzech snižování nadváhy, cvičitelka a garant rodinných kurzů resp. terapie dětské obezity. PORADENSKÉ CENTRUM VÝŽIVA DĚTÍ: edukace a osvěta v oblasti zdravého životního stylu dětí a mládeže.
15
MEDIÁLNÍ PARTNEŘI Mediální kampaň probíhala od 15. září 2008
Mediální partneři: SEZNAM ( ALÍK ( REDWAY – školní časopis
16
VÝHRY A PRODUKTOVÍ PARTNEŘI
Kurzu se může zúčastnit kdokoliv, soutěžit však mohou pouze 5. třídy základních škol. Odměněni budou jednotlivci (prvních deset z ČR, musí být žáky 5. ročníků) a třídní kolektivy (nejlepší 5. třída v ČR a vždy nejlepší 5. třída v kraji). Produktoví partneři: Nintendo (4x Nintendo Wii Fit), Superior (5x horské kolo), Topgal (500x batoh).
17
VÝSLEDKY Celkem se zaregistrovalo: 7 469 žáků
- soutěžně: nesoutěžně: 1 321 Celkem vyplnilo vstupní dotazník: žáků - soutěžně: nesoutěžně: 877 Celkem soutěž dokončilo: žáků - soutěžně: nesoutěžně: 69 Celkem se do kurzu přihlásilo: 624 učitelů Celkem se do soutěže zaregistrovalo: 314 tříd
18
STATISTIKY JEDNOTLIVÝCH LEKCÍ
1. lekce lekce nesplněno 647 deníček 2 488 neaktivní 759 splněno 3 504 2488 Neaktivní = děti, které se do soutěže přihlásily, ale neaktivovaly si první lekci Z celkového počtu dětí, které splnily podmínky první lekce jich 71% vyplnilo také jídelníček. 2. lekce lekce nesplněno 440 deníček 1 540 neaktivní 1 858 splněno 2 612 1512 Z celkového počtu dětí, které splnily podmínky druhé lekce jich 58% vyplnilo také jídelníček. Porovnání mezi 1. a 2. lekcí: z celkového počtu dětí, které splnily podmínky první lekce jich 75% splnilo také druhou lekci počet dětí, které splnily první lekci, ale nesplnily nebo si neaktivovaly druhou lekci je 892 počet neaktivních dětí se zvýšil o dětí
19
STATISTIKY JEDNOTLIVÝCH LEKCÍ
3. lekce lekce nesplněno 177 deníček 1 000 neaktivní 2 542 splněno 2 191 Z celkového počtu dětí, které splnily podmínky třetí lekce jich 46% vyplnilo také jídelníček. Porovnání mezi 2. a 3. lekcí: z celkového počtu dětí, které splnily podmínky druhé lekce jich 84% splnilo také třetí lekci počet dětí, které splnily druhou lekci, ale nesplnily nebo si neaktivovaly třetí lekci je 421 počet neaktivních dětí se zvýšil o 684 dětí 4. lekce lekce nesplněno 43 deníček 714 neaktivní 3 074 splněno 1 793 Z celkového počtu dětí, které splnily podmínky druhé lekce jich 40% vyplnilo také jídelníček. Porovnání mezi 3. a 4. lekcí: z celkového počtu dětí, které splnily podmínky třetí lekce jich 82% splnilo také čtvrtou lekci počet dětí, které splnily třetí lekci, ale nesplnily nebo si neaktivovaly čtvrtou lekci je 398 počet neaktivních dětí se zvýšil o 532 dětí
20
STATISTIKY JEDNOTLIVÝCH LEKCÍ - sumarizace
Největší úbytek dětí byl mezi 1. a 2. lekcí - podzimní prázdniny - děti nestihly vyplnit lekci v časovém limitu 1. týdne a znovu se do soutěže nezaregistrovaly Úbytek dětí mezi dalšími lekcemi se snížil téměř na ½ Nejméně ubylo dětí mezi 3. a 4. lekcí - děti, které splnily již tři lekce, chtěly soutěž dokončit % dětí, které splnily lekci a zároveň vyplnily i jídelníček, se mezi jednotlivými lekcemi snižovalo
21
OHLASY OD UČITELEK Žáci 5.B z 2. ZŠ Bechyně s paní učitelkou:
„Mám velikou radost a ráda bych se o ní s vámi podělila. Za všechno může váš internetový kurz. Začali jsme se jím zabývat před 3 nedělemi a musím říct, že má u dětí veliký úspěch. Když jsme s ním začínali, třetina dětí ze třídy vůbec nesnídala. Dnes snídají všichni a ti, co začali snídat, za mnou sami chodí a pochvalují si, že nejsou ve škole unaveni a dokonce jim učení jde lépe. Každý týden se věnujeme jednomu jídlu. Dnes jsme zakončili další týden přípravou společné zdravé svačiny. Byl to úžasný den.“ Hana Kolářová a žáci 5. tř. ZŠ ve Staříči „Soutěž se žákům líbila, sami plnili úkoly, určitě se dozvěděli hodně nového ke zdravému životnímu stylu. Děkujeme za pěknou soutěž.“ 5.A, ZŠ Chmelnice, K Lučinám 18/2500, Praha 3 „Naše celá třída dokončila soutěžní klání Hravě žij zdravě. Je to přínosná soutěž, pěkně vymyšlená a propracovaná. Děti se dozvěděly řadu věcí, které mohou ve svém budoucím životě uplatnit.“ Zuzana Ryzí, ZŠ Lysice „Váš internetový kurz je velice dobře zpracovaný a na naší škole ho dělají i druháci a třeťáci, někteří čtvrťáci nesoutěžně přímo na PC, ostatní ze stáhnutých dokumentů písemně. Myslím, že je to jeden z výborně zpracovaných kurzů ohledně zdravé výživy.
22
OHLASY OD UČITELEK
23
PŘIPOMÍNKY OD UČITELEK & NAŠE POZNATKY
1 týden na dokončení lekce je krátká doba (nemoc, prázdniny) – nechat neomezeně dlouhou dobu na dokončení lekce Učitel není moc velký „kamarád“ s počítačem, jeho úloha je však v soutěži velmi důležitá, neboť pokud učitel nezaregistruje třídu nemůže žák soutěžit – zjednodušit registrační fázi, vytvořit videomanuál k registraci, který bude umístěný na homepage Projektu se zúčastnily většinou školy z menších měst či vesnic, vybavenost počítači není dostačující, všichni děti nemají doma PC – snížit podmínku 70% dětí ze třídy musí dokončit kurz Děti měly problém s vyplňováním jídelníčku, nestihly vyplnit vygenerované tři dny – nechat, aby si dítě samo vybralo jaké dny chce vyplnit (min. 3) Velká část učitelek/učitelů si nepřečetlo pravidla – zvýraznit odkaz na pravidla, každý kdo se přihlásí dostane s pravidly Několik učitelek/učitelů nezaznamenalo, že soutěž již skončila – výrazné počítadlo na úvodní straně – kolik dní ještě zbývá do ukončení soutěže Problém se spuštěním úkolů – umístit na hlavní stránku odkaz, kde je možno stáhnout si novou verzi programu Složité prostředí pro učitele, možnost sledovat jednotlivé žáky byla velmi pracná – učitel musel každého žáka“rozkliknout“ aby věděl jeho stav v soutěži – jednoduší, „přátelštější“ prostředí pro učitele (sekce „Bodový přehled“) Po ukončení soutěže neměli žáci možnost kurz dodělat – nesoutěžní dokončení kurzu po uplynutí soutěže pro již přihlášené žáky
24
VSTUPNÍ DOTAZNÍK - výsledky
Celkem odpovědělo na vstupní dotazník respondentů.
25
VSTUPNÍ DOTAZNÍK – otázky týkající se návyků
Pravidelně navštěvuji lékaře: ano – ne – 430 Sportuji (hodin za týden): 0h – 141 1h – 396 2h – 535 3h – 503 4h – h – 431 6h – 512 7h – 334 8h – h – h – 171 více než 10h – 526 U televize strávím (hodin za den): 0h – /2h – h – h – h – h a více - 385 U počítače strávím (hodin za den): 0h – /2h – h – h h – h a více – 390 V posteli lenoším (hodin za den): 0h – /2h – h – h – h – h a více – 245 Za den jím: 1x – 32 2x – 119 3x – 622 4x – x x – 510 7x – 128 vícekrát – 215 Snídám: vůbec – 238 občas – každý den – 2 710 Kupuji jídlo v rychlém občerstvení, stánku, bufetu: vůbec – výjimečně – – 3x do týdne – 328 denně – 90x vícekrát denně - 49 Kupuji si pamlsky z kapesného: vůbec – výjimečně – – 3x do týdne – 606 denně – 129x vícekrát denně - 67
26
VSTUPNÍ DOTAZNÍK – otázky týkající se skladby jídla
JAK ČASTO JÍTE? Vůbec výjimečně 1 – 3x do týdne denně vícekrát denně Tmavý chléb, celozrnné pečivo: Rohlíky, housky – bílé pečivo (nesladké): Cereálie (musli, cornflakes, ovesná kaše): Sladké pečivo (koblihy, vánočka, linecké, croissanty, apod.): Rýže: Těstoviny: Knedlíky: Vařené brambory:
27
VSTUPNÍ DOTAZNÍK – otázky týkající se skladby jídla
JAK ČASTO JÍTE? Vůbec výjimečně 1 – 3x do týdne denně vícekrát denně Smažené hranolky, krokety: Čerstvá zelenina: Čerstvé ovoce: Mléko nebo mléčné výrobky (mléko, jogurty, sýry, tvaroh): Maso (hovězí, vepřové, skopové, zvěřina): Masné výrobky (uzeniny, paštiky, salámy): Drůbež: Ryby:
28
VSTUPNÍ DOTAZNÍK – otázky týkající se skladby jídla
JAK ČASTO JÍTE? Vůbec výjimečně 1 – 3x do týdne denně vícekrát denně Vejce: Luštěniny (hrách, čočka, fazole): Sladkosti (čokoláda, sušenky, zákusky, zmrzliny, bonbóny): Roztíratelný tuk (mazaný na pečivo – máslo, rostlinné máslo): Smažená jídla: Majonézové saláty, chlebíčky: Instatntní jídla (polévky ze sáčků): Chipsy, slané arašídy, tyčinky:
29
VSTUPNÍ DOTAZNÍK – otázky týkající se skladby jídla
JAK ČASTO JÍTE? Vůbec výjimečně 1 – 3x do týdne denně vícekrát denně Sladké nápoje (limonády, ledové čaje, apod.): Džusy: Neslazené nápoje (voda): Čaje: Vzhledem k jednotlivým odpovědím si myslím, že děti odpovídaly celkem pravdivě
30
VÝHRY - JEDNOTLIVCI 1. 1234 Cenda Zid 5.A ZŠ Husova Liberec 5
Liberecký Nintendo 2. 1190 Kristýna Zámečníková 3.-4. 1178 Jaroslav Štěpán Helena Weiserová 5. 1168 Hakub Vavřina Horské kolo 6. 1164 David Nitsche ZŠ K Lučinám Praha 3 Praha 7. 1110 Klára Matoušková ZŠ Nedakonice Zlínský 8. 1107 Lukáš Bárta 9. 1105 Jakub Souček. 10. 1102 Patrik Tomsu 5.B ZŠ T.G. Masaryka Fulnek Moravskoslezský Batoh
31
VÝHRY – TŘÍDY PRAHA: ZŠ K Lučinám, Praha 3
JIHOMORAVSKÝ KRAJ: ZŠ Zeiberlichova, Brno KARLOVARSKÝ KRAJ: ZŠ Nádražní, Horní Slavkov KRÁLOVÉHRADECKÝ KRAJ: ZŠ Roosveltova, Teplice nad Metují LIBERECKÝ KRAJ: ZŠ Husova, Liberec MORAVSKOSLEZSKÝ KRAJ: ZŠ T.G.Masaryka, Fulnek OLOMOUCKÝ KRAJ: ZŠ Tyršova, Němčice nad Hanou PARDUBICKÝ KRAJ: ZŠ 5. května, Chvaletice STŘEDOČESKÝ SKÝ KRAJ: ZŠ Komenského, Mníšek pod Brdy PLZEŇSKÝ KRAJ: ZŠ, Dobřív VYSOČINA: ZŠ, Šebkovice ZLÍNSKÝ KRAJ: ZŠ, Nedakonice JIHOČESKÝ KRAJ: - ÚSTECKÝ KRAJ: -
32
DÍKY ZA POZORNOST V PŘÍPADĚ DOTAZŮ JSEM K DISPOZICI martin
DÍKY ZA POZORNOST V PŘÍPADĚ DOTAZŮ JSEM K DISPOZICI
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.