Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
CZ.1.07/1.4.00/21.0697 Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
ZŠ a MŠ Stožec, okres Prachatice Téma Práce s básní a přirovnáním Název materiálu VY_12_INOVACE_02_TEČKA Sada 2 Předmět Český jazyk a literatura Ročník 3. a 5. Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Datum vytvoření Klíčová slova báseň, funkce, interpunkce, přirovnání
2
Anotace Prezentace je určena pro čtení ve 3. a 5. ročníku. Cílem je uvědomění si úlohy a důležitosti tečky ve čteném textu. Žáci se seznamují s novými a obtížně čtenými slovy. Uvědomují si formu a obsah básně. Autor básně zároveň nabádá k zamyšlení se nad dalšími přirovnáními.
3
Nyní se tato dvě slova naučíme číst.
Pozor, než začneš číst: V básni jsou pro tebe neznámá slova: funkce – volné vyjádření pro úkol interpunkce – rozdělovací znaménko ve větě Nyní se tato dvě slova naučíme číst.
4
Báseň: Tečka na konci věty Tečka má zvláštní funkci. Na konci věty
dělá interpunkci. Važte si tečky. Je důležitá. Bez tečky by věta končila někde až na konci světa. Všechno má nějaký konec. Třeba ulice má na konci rohy. A lidi mají na konci hlavu nebo nohy. Pejsek na konci má ocásek až u zadečku. A tahle básnička má na konci tečku. (M. Černík-Neplašte nám švestky)
5
Pokyny k práci s básní: Nejdříve si přečti báseň potichu.
Jak poznáš, že je to báseň? Proč v druhé sloce básník říká o tečce, že je důležitá? Ve 3. a 4. sloce básník trochu žertuje, chce, aby si každý uvědomil, že bez tečky to při čtení a psaní nejde. S kým a s čím srovnává větu a tečku za ní? Vymysli podobná přirovnání. Dovedeš si představit, že bys četl/a pohádku a nikde by nebyla za větami tečka?
6
Zdroje: VYKOPAL, Zdeněk. Docvičujeme čtení: pro zábavu a poučení. 1. vyd. Praha: fi Blug, ISBN
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.