Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1."— Transkript prezentace:

1 Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. – 4. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 8.8.2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

2 ANOTACE ANOTACE Záměrem výukového materiálů s názvem Náročné životní situace je poskytnout souhrn učiva a upevnit znalosti z oblasti změn některých psychických jevů, které se projevují v chování a prožívání. Záměrem výukového materiálů s názvem Náročné životní situace je poskytnout souhrn učiva a upevnit znalosti z oblasti změn některých psychických jevů, které se projevují v chování a prožívání. Jednotlivé DUMy v této sadě popíší tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Občanská nauka Jednotlivé DUMy v této sadě popíší tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Občanská nauka

3 Fyziologické mechanismy psychiky lidský organismus – koordinace ve vztahu k prostředí lidský organismus – koordinace ve vztahu k prostředí regulace funkcí v organismu (řízení činnosti orgánů) regulace funkcí v organismu (řízení činnosti orgánů) řízení činnosti orgánů ale i organismu jako celku řízení činnosti orgánů ale i organismu jako celku

4 Nervový systém zprostředkovává reakce organismu na změny vnějšího a vnitřního prostředí zprostředkovává reakce organismu na změny vnějšího a vnitřního prostředí umožňuje spolupráci vzájemně propojených nervových buněk umožňuje spolupráci vzájemně propojených nervových buněk skládá se z centrální nervové soustavy (mozek, mícha) skládá se z centrální nervové soustavy (mozek, mícha) tvoří svazky nervových vláken s čidly umožňujícími spojení s vnějším a vnitřním prostředím tvoří svazky nervových vláken s čidly umožňujícími spojení s vnějším a vnitřním prostředím

5 Duševní hygiena soubor pravidel, která slouží k udržení, prohloubení nebo znovuzískání duševní rovnováhy a duševního zdraví soubor pravidel, která slouží k udržení, prohloubení nebo znovuzískání duševní rovnováhy a duševního zdraví možnost autoregulace jedince (působení na sebe sama) možnost autoregulace jedince (působení na sebe sama) zabývání se prevencí a upevňováním duševní rovnováhy zabývání se prevencí a upevňováním duševní rovnováhy

6 Metody psychohygieny dostatečná doba spánku dostatečná doba spánku správná výživa (nepřejídání se, vyvážená strava) správná výživa (nepřejídání se, vyvážená strava) správné dýchání, dostatek pohybu správné dýchání, dostatek pohybu správné hospodaření s časem (práce a odpočinek) správné hospodaření s časem (práce a odpočinek) relaxační a autoregulační cvičení relaxační a autoregulační cvičení

7 Duševní poruchy změny některých psychických jevů, které se projevují v chování a prožívání a způsobují problémy v sociální komunikaci a interakci změny některých psychických jevů, které se projevují v chování a prožívání a způsobují problémy v sociální komunikaci a interakci

8 Dělení duševních poruch psychózy – vážné neuropsychické poruchy, které narušují osobnost člověka (schizofrenie – rozštěpení osobnosti) psychózy – vážné neuropsychické poruchy, které narušují osobnost člověka (schizofrenie – rozštěpení osobnosti) neurózy – nejčastější psychická porucha, přechodného charakteru (poruchy spánku, fobie) neurózy – nejčastější psychická porucha, přechodného charakteru (poruchy spánku, fobie) poruchy osobnosti (psychopatie) - dlouhodobá odchylka od běžných projevů poruchy osobnosti (psychopatie) - dlouhodobá odchylka od běžných projevů

9 Reakce na zátěžové situace stres – označuje stav psychické zátěže, který vzniká působením rušivého faktoru, ke stresu přichází při prohloubení a chronickém působení konfliktu stres – označuje stav psychické zátěže, který vzniká působením rušivého faktoru, ke stresu přichází při prohloubení a chronickém působení konfliktu frustrace – psychický stav a chování člověka, které jsou vyvolané překážkou na cestě k určitému cíli a uspokojení potřeb frustrace – psychický stav a chování člověka, které jsou vyvolané překážkou na cestě k určitému cíli a uspokojení potřeb

10 Základní způsoby reakce na zátěžovou situaci agrese – má čtyři stupně agrese – má čtyři stupně - probíhá pouze v myšlení - probíhá pouze v myšlení - projeví se nadávkou navenek - projeví se nadávkou navenek - destrukce, rozbíjení předmětů - destrukce, rozbíjení předmětů - fyzické napadení osoby - fyzické napadení osoby

11 bagatelizace – snižování hodnoty cíle bagatelizace – snižování hodnoty cíle racionalizace – hledání rozumového vysvětlení problému racionalizace – hledání rozumového vysvětlení problému kompenzace – snaha vyvážit neúspěch úspěchem v jiné oblasti kompenzace – snaha vyvážit neúspěch úspěchem v jiné oblasti únik (útěk) – vyhýbání se povinnostem nebo nepříjemnostem, častým únikem je nemoc únik (útěk) – vyhýbání se povinnostem nebo nepříjemnostem, častým únikem je nemoc

12 somatizace – přenesení psychického napětí do tělesné oblasti (civilizační choroby) somatizace – přenesení psychického napětí do tělesné oblasti (civilizační choroby) projekce – svalování vlastní viny za neúspěch na někoho jiného projekce – svalování vlastní viny za neúspěch na někoho jiného regrese – únik z napjatých situací k nepřiměřenému chování regrese – únik z napjatých situací k nepřiměřenému chování

13 Deprivace jedná se o chronické neuspokojení potřeb nebo nedosahování vytčených cílů, dochází k ní tehdy, když jsou základní potřeby uspokojovány na úrovni existenčního minima nebo klesají pod tuto úroveň jedná se o chronické neuspokojení potřeb nebo nedosahování vytčených cílů, dochází k ní tehdy, když jsou základní potřeby uspokojovány na úrovni existenčního minima nebo klesají pod tuto úroveň

14 Různé podoby deprivace fyzická (biologická) – nedostatek spánku fyzická (biologická) – nedostatek spánku psychická – chronické neuspokojování psychických potřeb psychická – chronické neuspokojování psychických potřeb senzorická – nedostatek podnětů senzorická – nedostatek podnětů sociální – příliš velká sociální izolace sociální – příliš velká sociální izolace

15 Typy zátěžových situací problémy rodinného života problémy rodinného života rychlé životní tempo (stres) rychlé životní tempo (stres) závažné choroby závažné choroby závislosti (drogy) závislosti (drogy) globální problémy (válečné konflikty, populační exploze) globální problémy (válečné konflikty, populační exploze) zhoršující se životní prostředí zhoršující se životní prostředí vzrůstající agrese vzrůstající agrese

16 Ve vývoji osobnosti dochází k určitým problematickým fázím, kterým říkáme životní krize, obvykle předchází vstupu do nové vývojové fáze. Ve vývoji osobnosti dochází k určitým problematickým fázím, kterým říkáme životní krize, obvykle předchází vstupu do nové vývojové fáze. Tyto fáze mohou zasahovat jak do osobního života jednotlivce, tak do procesu sociálního, pracovního, společenského. Tyto fáze mohou zasahovat jak do osobního života jednotlivce, tak do procesu sociálního, pracovního, společenského.

17 Frustrace psychický stav vyvolaný překážkou, která stojí na cestě k cíli nebo brání (ohrožuje či oddaluje) uspokojení určité potřeby psychický stav vyvolaný překážkou, která stojí na cestě k cíli nebo brání (ohrožuje či oddaluje) uspokojení určité potřeby malé - drobné, téměř každodenní: např. pocit hladu, žízně, omezování chodce na křižovatce, sexuální abstinence (někdy mohou vyústit až ve stres) malé - drobné, téměř každodenní: např. pocit hladu, žízně, omezování chodce na křižovatce, sexuální abstinence (někdy mohou vyústit až ve stres)

18 velké - významné, životní frustrace: např. neuspokojení důležitých sociálních potřeb, nepochopení, nedostatek citové odezvy, lásky, omezování svobody velké - významné, životní frustrace: např. neuspokojení důležitých sociálních potřeb, nepochopení, nedostatek citové odezvy, lásky, omezování svobody existenciální - ztráta smyslu života, rezignace, pocit marnosti, zbytečnosti (poprvé popsal V. E. Frankl u vězňů v koncentračním táboře, ale tento pocit mohou mít i lidé žijící v blahobytu) existenciální - ztráta smyslu života, rezignace, pocit marnosti, zbytečnosti (poprvé popsal V. E. Frankl u vězňů v koncentračním táboře, ale tento pocit mohou mít i lidé žijící v blahobytu)

19 Reakce na frustraci útok - osoby na překážku s cílem tuto překážku narušit, rozbít a tím dosáhnou žádaného cíle útok - osoby na překážku s cílem tuto překážku narušit, rozbít a tím dosáhnou žádaného cíle projekce - uvědomované přenášení vlastních motivů, přání a pocitů na jiné osoby projekce - uvědomované přenášení vlastních motivů, přání a pocitů na jiné osoby šikana - při které obvykle frustrovaný jedinec přesouvá vybití své agrese z jedné osoby na jinou (tzv. obětní beránek) šikana - při které obvykle frustrovaný jedinec přesouvá vybití své agrese z jedné osoby na jinou (tzv. obětní beránek)

20 egocentrismus - je krajní forma individualismu, egoismu, sobectví, kdy se jedinec maximálně snaží upoutávat pozornost pouze k vlastní osobě egocentrismus - je krajní forma individualismu, egoismu, sobectví, kdy se jedinec maximálně snaží upoutávat pozornost pouze k vlastní osobě únik, ústup - kdy se člověk zbaví překážky, ale zároveň i cíle, je většinou hodnocen negativně jako bázlivost, nedostatek odvahy (např. zbabělý únik z místa nehody) únik, ústup - kdy se člověk zbaví překážky, ale zároveň i cíle, je většinou hodnocen negativně jako bázlivost, nedostatek odvahy (např. zbabělý únik z místa nehody)

21 Otázky a úkoly Na co má vliv duševní hygiena a čím se zabývá Na co má vliv duševní hygiena a čím se zabývá Popiš zátěžovou situaci, stres a frustraci Popiš zátěžovou situaci, stres a frustraci

22 Zdroje pro textovou část EMMERTL,F. a kol Odmaturuj ze společenských věd. Nakladatelství DIDAKTIS spol. s r.o. EMMERTL,F. a kol Odmaturuj ze společenských věd. Nakladatelství DIDAKTIS spol. s r.o. DIDAKTIS 2004 DIDAKTIS 2004 ISBN: 80-86285-68-5 ISBN: 80-86285-68-5 PhDr.HOŘEJŠOVÁ,H.CSc. Občanská nauka. Vydalo Naše vojsko a knižní obchod,s.p. PhDr.HOŘEJŠOVÁ,H.CSc. Občanská nauka. Vydalo Naše vojsko a knižní obchod,s.p. Praha: 1994 Praha: 1994 ISBN: 80-206-0499-5 ISBN: 80-206-0499-5 http://www.unium.cz/materialy/0/0/narocni- zivotni-situace-a-jejich-reseni-m32369-p1.html http://www.unium.cz/materialy/0/0/narocni- zivotni-situace-a-jejich-reseni-m32369-p1.html 2012-08-08 2012-08-08


Stáhnout ppt "Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1."

Podobné prezentace


Reklamy Google