Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilFilip Havlíček
1
DADAISMUS, SURREALISMUS a Marcel Duchamp
3
vůdčí osobnosti dadaismu– básník Tristan Tzara, Hans Arp, Kurt Schwitters, Max Ernst, Man Ray, Marcel Duchamp, Hugo Ball, Francis Picabia únor 1916 ve švýcarském Curychu (kabaret Voltaire), jako reakce na 1.sv.válku, název hnutí vznikl náhodným otevřením Ně-Fr slovníku (někdo tvrdí Laroussova slovníku), hnutí činnost ukončí r.1922 Metody: princip řízené náhody, elementární radost ze hry, provokativně vyhrocená absurdita, dětinskost, primitivnost a poezie stavěné proti oficiálně schvalovanému umění – současná společnost a pokrok přivedli svět do války, je třeba vše popřít a tvořit jinak Často používané techniky: koláž, fotomontáž, asambláž… Další centra dada tvorby: Berlín, Kolín n.Rýnem, Hannover, New York, Paříž
4
Kurt Schwitters a jeho merz obrazy, objekty a stavby
5
Merzbilder (1919)
6
Konstrukce pro šlechtičny
7
Nabídka, 1942
8
Hannah Hoch
9
Merzbau
10
Francis Picabia Chlapec karburátor
11
Man Ray
12
Polibek, 1935
13
Ingresovy housle (1924) Skleněné slzy (1932)
14
Rayografie
15
Anatomie (1929)
16
Marcel Duchamp (1887 – 1968) umělecká rodina, typografická škola kubista, futurista, dadaista tvůrce ready-mades (hotových objektů – vzít obyč. věc, umístit do galerie, změnit tím kontext, ve kterém se věc obvykle vyskytuje, a tak šokovat diváka, změnit úhel nahlížení a vnímání věcí) Považován za otce konceptuálního umění
17
Akt sestupující se schodů (kubismus, futurismus)
18
Fontána
20
Věšák na lahve
21
Persifláž Mony Lisy, L.H.O.O.Q.
22
Nevěsta svlékaná svými mládenci, dokonce (Velké sklo)
23
Metafyzická malba Giorgio de Chirico Základní rysy: perspektivní nazírání architektury, které je narušováno sochami, loutkami, manekýny a různými předměty, prostor zaplněný objekty skutečnosti, ale v nových souvislostech k vybuzení imaginace. Kontrast mezi reálným vzhledem a magickým působením vytváří atmosféru napětí a snu v obraze
24
Hector a Andromache (1917)
25
Znepokojivé múzy (1919)
26
Surrealismus „nadrealismus“, 20. léta, inspirace podvědomím, sny, halucinacemi, psychoanalýzou Sigmunda Freuda
27
A) psychický automatismus - zaznamenat vnitřní svět autora (Joan Miró, Andre Masson) B) magický realismus (veristický surrealismus) – realistické předměty v nereálných souvislostech (S.Dalí, R.Magritte)
28
Joan Miró (1893 – 1983) Španělsko psychický automatismus
29
Nocturno, (1959)
31
Modrá hvězda
32
Modrá II
33
Zátiší se starou botou (1937)
35
Andre Mason a automatická kresba
37
Salvador Dalí (1904 – 1989) magický realismus
38
Stálost paměti
39
Hořící žirafa, 1936-37
40
Vznešený okamžik
41
Tři věky života (1940)
42
Měkká konstrukce s vařenými boby, předtucha občanské války (1936)
43
Pokušení svatého Antonína
44
Zjevení obličeje a mísy na ovoce na pláži (1938)
46
Obličej Mae West (1934-35) Sférická Galatea (1952)
47
Nukleární kříž, 1952
48
Halucinogenní torero (1968-70)
49
Max Ernst
50
Oidipus Rex, 1922
51
Panna Maria trestá Ježíška před třemi svědky (1926) Celebes čili slon Celebes, 1921
52
Evropa po dešti (detail)
53
Antipapež, 1941-1942
54
Kozoroh (1948-64)
55
René Magritte (1898 – 1967)
56
Zámek v Pyrenejích
57
Volání vrcholů Falešné zrcadlo
58
Golconda, 1953
59
Zrada obrazů (Toto není dýmka)
61
Vysvětlení 1954
62
Červený model,1934
63
Plagiát
64
Budoucnost soch, 1937
65
Čechy Jindřich Štýrský – tvorba se pohybuje mezi tématy otevřené erotiky a smrti bez cenzury, často využívá techniky koláže Toyen (Marie Čermínová) – mužská autostylizace sny, halucinace, erotika, oba druhy surrealismu tzv. artificialismus František Muzika Josef Šíma
66
Jindřich Štýrský a Toyen
67
Jindřich Štýrský PALMETA (1931)
68
Emilie ke mně přichází ve snu (1933) Sexuální nokturno
69
JindřichŠtýrský MELANCHOLIE (1937)
70
Toyen SMUTNÝ DEN (1942), namalován po smrti Štýrského Toyen, Dívčí sen (1932) Toyen
71
Toyen SPÍCÍ (1937)
72
Toyen, BRÁZDA V ZRCADLE (1959)
73
František Muzika Dívka na skále Krypta Babí léto
74
Josef Šíma Léda s labutí Akt Horizontální šedomodrá krajina (1960)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.