Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_01_Pohybové schopnosti TÉMA.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_01_Pohybové schopnosti TÉMA."— Transkript prezentace:

1

2 NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_01_Pohybové schopnosti TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: 3.A, 3.B DATUM VZNIKU: listopad 2013 AUTOR: Mgr. Jiří Willner

3  Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.  Některé materiály mohou být využity také v druhém ročníku osmiletých gymnázií a sedmých třídách základních škol.  Časová náročnost teoretické části je 30-45 minut  Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma pohybové schopnosti.  V prezentaci je rozváděno téma pohybové schopnosti.  Odborné texty jsou doplňovány hodícími se obrázky.  V závěrečné části je uvedeno procvičování teoretických poznatků s následným řešením.  Hlavní nabídka je členěna tematicky do jednotlivých políček.  Při kliknutí na dané políčko je text hypertextově odkázán na příslušné téma.  Text je rolován po odstavcích, případně po jednotlivých odrážkách (dle potřeby k výuce).  Jednotlivé obrázky jsou číslovány s odkazem na patřičnou část textu.  Procvičování je realizováno formou data-projektoru.  Případná praktická část výuky je realizována v tělocvičně.

4 ÚVODEMRYCHLOSTVYTRVALOST SÍLAKOORDINACE OTÁZKY K PŘEZKOUŠENÍ POHYBLIVOST

5  Vrozené předpoklady (1).  Nelze je získat ani zapomenout (2).  Každý člověk je má na určité úrovni (3).

6  Vytrvalost – schopnost překonávat únavu neboli dlouhodobě vykonávat pohybovou činnost nízké intenzity, resp. delší časový úsek se pohybovat s co nejvyšší intenzitou (4).  Síla – schopnost překonávat vnější odpor prostřednictvím svalové kontrakce (5).

7  Rychlost – schopnost překonat krátký časový úsek v co možná nejkratší době a to s co nejvyšší intenzitou (6).  Koordinace – schopnost řídit a regulovat vlastní pohyb ve smyslu přesnosti (7).  Kloubní pohyblivost – schopnost provádět pohyb v maximálním rozsahu kloubního aparátu (8). ZPĚT

8  Ve fyzice je rychlost dráha za čas, tj. v=s/t  Zajímavé. V etapě Tour de France, závodě Iron Man či maratonském běhu je však dráha za čas projevem spíše vytrvalostním, nikoli rychlostním.  Co to tedy ta rychlost vlastně je?  Podstatu rychlostních schopností ve sportu lze spojovat s: ◦ krátkým časovým úsekem (trvání 10-15 s), ◦ maximální intenzitou (maximální úsilí), ◦ minimálním vnějším odporem (např. odpor větru při běhu na 100 m).

9  Rychlostní schopnosti závisí na několika oblastech, které se dají více či méně v tréninku ovlivňovat.  Nervosvalová koordinace – střídat co nejrychleji kontrakci a relaxaci svalového vlákna, tj. svalový stah a uvolnění.  Typ svalových vláken – červená vlákna umožňují pracovat dlouho ale pomalu, bílá vlákna pracují rychle ale jen malou chvíli.  Velikost svalové síly – je důležitá pro mohutnost svalové kontrakce a tedy i její rychlost, tj. sprinter má jinou postavu nežli maratonec. ZPĚT

10  Téměř každý sportovec potřebuje určitou úroveň vytrvalosti.  Zásadní roli má vytrvalost ve sportech jako je cyklistika, běh na lyžích, maraton apod.  Doplňkovou roli má ve sportovních hrách, úpolových sportech, veslování apod.  Okrajovou roli má např. ve střelbě, skocích na lyžích, vrzích a hodech v atletice.

11  Co spojuje triatlon a sportovní hry?  Co spojuje cyklistiku a box?  Odpovědí je: ◦ schopnost odolávat únavě a co nejrychleji se zotavit (9), ◦ schopnost podávat co nejvyšší výkon po co nejdelší dobu (10).

12  Jakou dobu by měl sportovec cvičit abychom mohli mluvit o vytrvalosti?  Závod na 100 m má přeci také určitý čas, jedná se však o vytrvalost?  Ne, závod na 100 m trvá kolem 10 až 11 s, za vytrvalost se považuje sportovní výkon trvající řádově desítky sekund až několik hodin.  Vytrvalost tedy dělíme na:  Krátkodobou – např. běh na 800 m,  Dlouhodobou – např. maraton, Iron man, etapa Tour de France.

13  Krátkodobá vytrvalost – jedná se o anaerobní práci svalů, tj. hlavním energetickým zdrojem ve svalech není kyslík. Srdeční frekvence se pohybuje kolem 190 až 200 tepy za minutu. Při takto vysoké zátěži můžeme pracovat maximálně 3-4 minuty.  Dlouhodobá vytrvalost – jedná se o aerobní práci svalů, tj. hlavním energetickým zdrojem ve svalech je kyslík. Srdeční frekvence se pohybuje kolem 130 až 170 tepy za minutu. Pohybová činnost může trvat od 5. minut až hodiny. ZPĚT

14  Ve fyzice lze sílu jednoduše definovat vzorcem F=a. m  Zde však hovoříme o síle jako o schopnosti překonávat vnější odpor svalovou kontrakcí.  Jakým způsobem můžeme vnější odpor (břemeno) překonávat?  Svalovou kontrakci rozlišujeme z hlediska průběhu pohybu na:  dynamickou – dochází k pohybu těla (kliky, dřepy atp.),  statickou – nedochází k pohybu těla (výdrž ve shybu, výdrž ve vzporu ležmo atp.).

15  Statická síla – nedochází k pohybu, rozlišujeme: ◦ dobu svalového stahu (čas) ◦ velikost svalového úsilí (jak velké břemeno udržíme po jak dlouhou dobu)  Dynamická síla – dochází k pohybu, rozlišujeme: ◦ jak velká je daná hmotnost, kterou překonáváme ◦ kolikrát po sobě jí zvedneme, tj. počet opakování ◦ jak rychle jí budeme zvedat ZPĚT

16  Jsou důležité pro nácvik sportovní techniky.  Koordinaci charakterizují: ◦ nároky na rychlost a přesnost pohybu (11), ◦ nároky přizpůsobení se vnějším podmínkám (12), ◦ nároky na vytvoření nového pohybu (13).

17  Činnost analyzátorů – zrak, sluch, analyzátory ve svalech a kloubech, tj. proprioreceptory.  Činnost jednotlivých funkčních systémů – oběhový, dýchací, atp.  Nervosvalová koordinace – programové vybavení, tj. informace vedená z mozku nervy kdy a na jak dlouho se mají jednotlivé svaly kontrahovat.  Psychologické procesy – vůle, pozornost a motivace.

18  Obecná koordinace – umožňuje účelně provádět mnoho motorických dovedností, bez ohledu na sportovní specializaci (14 a 16).  Speciální koordinace – umožňuje provádět rozdílné pohyby v daném sportu rychle a bez chyb, lehce a precizně (15). ZPĚT

19  Jednoduše řečeno ohebnost je schopnost, vykonávat pohyby ve velkém kloubním rozsahu (17-18).  Uplatňuje se ve sportech jako je moderní gymnastika, skoky do vody, synchronizované plavání, dále také např. karate (pohyblivost v kyčelním kloubu), plavání (pohyblivost v kloubu ramenním) atp.

20  Tvar kloubu  Pružnost vazivového a kloubního aparátu  Aktivita reflexních systémů ve svalech a šlachách  Síla svalů kolem daného kloubu  Pohlaví  Denní doba  Teplota prostředí  Úroveň rozcvičení

21  Dvě kritéria:  Aktivita pohybu ◦ Aktivní pohyb – je prováděn vlastními silami ◦ Pasivní pohyb – dané polohy se dosahují vnějšími silami (partner, gravitace)  Dynamika provedení ◦ Dynamické provedení – cviky jsou prováděny švihovým způsobem ◦ Statické provedení – jde o dosažení určité polohy a setrvání v ní (strečink) ZPĚT

22 1. Co to jsou pohybové schopnosti? Co to jsou pohybové schopnosti? 2. Jak pohybové schopnosti členíme? Jak pohybové schopnosti členíme? 3. Ve kterých sportech má vytrvalost zásadní roli? Ve kterých sportech má vytrvalost zásadní roli? 4. Na čem závisí rychlost? Na čem závisí rychlost? 5. Charakterizuj silovou schopnost? Charakterizuj silovou schopnost? 6. K čemu jsou důležité koordinační schopnosti? K čemu jsou důležité koordinační schopnosti? 7. Charakterizuj pohyblivost? Charakterizuj pohyblivost?

23  Vrozené předpoklady. ZPĚT

24  Na rychlost, sílu, vytrvalost, koordinaci a pohyblivost. ZPĚT

25  Např. v bězích na dlouhé tratě, tj. maraton. ZPĚT

26  Na nervosvalové koordinaci, typu svalových vláken a velikosti svalové síly. ZPĚT

27  Schopnost překonat vnější odpor svalovou kontrakcí. ZPĚT

28  K nácviku sportovní techniky. ZPĚT

29  Schopnost vykonávat pohyby ve velkém kloubním rozsahu. ZPĚT

30  ČELIKOVSKÝ, S. a kol. Antropomotorika pro studijní tělesnou výchovu. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23-248-5.  PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. 2. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2643-4.  Obrázek č.1 – NOVAK, Stano. wikipedie [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Ballet-dancer_01.jpg  Obrázek č.2 - CARIOCA, Macho. wikipedie [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/07/Usain_Bolt_Olympics_cropped.jpg  Obrázek č.3 - KOLLARS, Lono. wikipedie [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/0408_USA_Olympic_fencing.jpg  Obrázek č.4 - RADCIFFE, Paula. wikipedie [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Paula_Radciffe_NYC_Marathon_2008_c ropped.jpg  Obrázek č.5 - MACKLEM, Rob. wikipedie [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Zulfiya_Chinshanlo_2009.jpg  Obrázek č.6 - VAN LEEUWEN, Erik. wikipedie [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f1/100_m_final_Berlin_2009.JPG  Obrázek č.7 - DE BLAS, Jesus. wikipedie [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Synchronized_swimming_- _Russian_team.jpg  Obrázek č.8 - BROKENCHOPSTICK. wikipedie [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d4/Gymnastics_brokenchopstick.jpg

31  Obrázek č.9 - NOODLES2K50. Wikipedia [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/88/Roy_Griak_Invitational-20070929.jpg  Obrázek č.10 - STINER, Megan. wikipedie [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d9/Ouch-boxing-footwork.jpg  Obrázek č.11 - CHEUNG, Lance. Wikipedia [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/d3/Soccer_goalkeeper.jpg  Obrázek č.12 - NEZNÁMÝ AUTOR. Wikipedia [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/73/Kristina_Šmigun_2007.jpg  Obrázek č.13 - GOYETTE, Barry. Wikipedia [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/Two_dancers.jpg  Obrázek č.14 - GORKAAZK. Wikipedia [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fb/Gorbeia_park.jpg  Obrázek č.15 - MORITZ, Damon. Wikipedia [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/af/Basketball_game.jpg  Obrázek č.16 - ARMSTRONG, Andy. Wikipedia [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/39/Mountain-biker-climbs.jpg  Obrázek č.17 - MOLLERJOAKIM. Wikipedia [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Överspagat.jpg  Obrázek č.18 – RILEY, Chad. Wikipedia [online]. [cit. 7.11.2013]. Dostupný na WWW: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/25/Drew_Bledsoe_stretching.jpg


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_01_Pohybové schopnosti TÉMA."

Podobné prezentace


Reklamy Google