Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDominik Brož
1
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, 276 01 Mělník www.zsjm-me.cz tel.: 315 623 015 EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický celek: LIDSKÉ TĚLO Téma: NERVOVÉ ŘÍZENÍ – STAVBA MOZKU Ročník: 8. Autor: Mgr. Martina Kopecká
2
NERVOVÉ ŘÍZENÍ Hlavní části nervové soustavy – MOZEK, MÍCHA Ze kterých vystupují mozkové a míšní nervy Základní stavební jednotkou NS je nervová buňka = NEURON Počet neuronů: 10 - 20 mld. Stavba neuronu: Jádro Tělo Obr. 1: Dendrity = krátké výběžky Vlákna předávající nervový vzruch Axon = dlouhý výběžek Myelinová pochva Tělo neuronu Jádro neuronu
3
šedá hmota – tvoří těla neuronů bílá hmota – výběžky neuronů Mícha – na povrchu bílá hmota, šedá hmota uprostřed. V koncovém mozku opačně! Mícha – zpracovává podněty z kůže a svalů. míšní reflex – vrozený. Další úkol převodní, podněty vedeny míchou do mozku. REFLEXNÍ OBLOUK Obr. 18: Scan: Ekologický přírodopis pro 8. ročník, D. Kvasničková, Fortuna 1995, str. 94
4
1. přední mozek - nejmladší 2. zadní mozek, střední mozek 3. mícha a mozkový kmen - nejstarší Postup od nejstarších struktur NS - vede od nejstarších struktur k vývojově mladším (novějším) strukturám, které jsou nadřazeny strukturám starším. FYLOGENETICKÝ VÝVOJ NERVOVÉ SOUSTAVY Obr. 19:
5
POPIŠ ČÁSTI MOZKU Obr. 2:
6
STAVBA MOZKU KONCOVÝ MOZEK MEZIMOZEK STŘEDNÍ MOZEK MOZEČEK VAROLŮV MOST PRODLOUŽENÁ MÍCHA Obr. 3:
7
ČÁSTI MOZKU ZADNÍ MOZEK PRODLOUŽENÁ MÍCHA – řídí činnost srdce, cév, dýchací pohyby, polykací, sací reflex. MOZEČEK – centrum rovnováhy, koordinace pohybů, citlivý na alkohol. VAROLŮV MOST – kontroluje žlázy vylučující sliny a slzy STŘEDNÍ MOZEK – řídí pohyby v souvislosti se zrakem a sluchem.
8
PŘEDNÍ MOZEK MEZIMOZEK – centra emocí, agrese, hladu, žízně, strachu. Součástí – podvěsek mozkový – propojení mezi nervovým a látkovým řízením. Převod informací do koncového mozku. KONCOVÝ MOZEK – dvě polokulovité části. Rozdělen na laloky a závity. Na povrchu šedá kůra mozková (10 mld. buněk). Centra pro zpracování podnětů (zrakových, sluchových,...) řeč, myšlení. Mozek chrání lebka a tři mozkové pleny. Tvrdá plena: vystýlá dutinu lební, přirůstá ke kosti, mezi ní a kostí jsou cévy a vazivo, pod tvrdou plenou jsou 2 pleny měkké. Pavoučnice: bezcévná, nekopíruje záhyby. Omozečnice: bohatá cévami, kopíruje přesně všechny záhyby mozku a míchy. Štěrbina mezi omozečnicí a pavoučnicí je vyplněna mozkomíšním mokem (90 ml). Chrání mozek a míchu před otřesy a nárazy.
9
MOZKOVÁ KŮRA - FUNKCE Obr. 17:
10
Poruchy motorického systému Obrna porucha hybnosti, která má základ v poškození mozku. Paréza (částečná obrna) - částečná porucha hybnosti. Plegie (úplná obrna) - úplná porucha hybnosti. Dětská mozková obrna Obr. 5:Obr. 4: Obr. 6:
11
Kontrolní otázky – nervová soustava 1. Jak se nazývá nervová buňka? a) nefron b) neuron c) neutron 2. Která část mozku je největší? a) mozeček b) koncový mozek c) střední mozek 3. Co je to mícha? a) trubice z nervové tkáně b) nic c) něco jako tenké střevo 4. Napětí ve svalech, udržení rovnováhy a vzpřímené držení těla řídí? a) mozeček b) mezimozek c) prodloužená mícha 5. Je mezimozek spojený s hypofýzou? a) ano b) ne c) hypofýza neexistuje 6. Co pokrývá povrch mozku? a) omozečnice b) omíchovnice c) oneuronice
12
Kontrolní otázky – nervová soustava 1. Jak se nazývá nervová buňka? a) nefron b) neuron c) neutron 2. Která část mozku je největší? a) mozeček b) koncový mozek c) střední mozek 3. Co je to mícha? a) trubice z nervové tkáně b) nic c) něco jako tenké střevo 4. Napětí ve svalech, udržení rovnováhy a vzpřímené držení těla řídí? a) mozeček b) mezimozek c) prodloužená mícha 5. Je mezimozek spojený s hypofýzou? a) ano b) ne c) hypofýza neexistuje 6. Co pokrývá povrch mozku? a) omozečnice b) omíchovnice c) oneuronice
13
Dokonalost či nedokonalost NS Jestli se něco točí – potřebujeme přestávku Obr. 7:
14
Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 8:
15
Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 9:
16
Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 10:
17
Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 14:
18
Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 15:
19
Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 16:
20
Dokonalost či nedokonalost NS Obr. 11:
21
Pravá hemisféra se zpravidla snaží určit barvu, levá hemisféra čte slovo. Podívejte se na tabulku a nahlas čtěte barvu, nikoliv napsané slovo! PS: pokud Vám to jde bez problémů, tak nejste normální! :-) Obr. 12:
22
Obr. 13:
23
http://www.google.cz/imgres?q=nervová+buňky&hl=cs&sa=X&biw=1920&bih=958&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=hHsZ7cGB2FmFTM:&imgrefurl=http://acka.blog.cz/1103/nervova-soustava- neuron&docid=lL-NIFTJTkICFM&w=640&h=403&ei=dVxBToSQEIX_-ga6- YzLCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=1029&vpy=578&dur=892&hovh=178&hovw=283&tx=123&ty=90&page=3&tbnh=96&tbnw=152&start=137&ndsp=67&ved=1t:429,r:17,s:137 Obr. 2, obr. 3: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b3/Vertebrate-brain-regions.png Obr. 4, obr. 5: http://www.mein-leben-im-rollstuhl.de/Unterscheidung_der_Plegie.html Obr. 6: http://www.google.cz/imgres?q=obrna&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=35TJQoScLZK- 2M:&imgrefurl=http://neurocentrum.cz/DMO_info.htm&docid=2jnryTQD8eP1EM&imgurl=http://neurocentrum.cz/images/P9130118.jpg&w=273&h=418&ei=q1crUJHmJ4nbtAaLoYH4CQ&zoom=1 &iact=hc&vpx=289&vpy=115&dur=1615&hovh=278&hovw=181&tx=114&ty=172&sig=103770183958101842382&sqi=2&page=1&tbnh=149&tbnw=96&start=0&ndsp=47&ved=1t:429,r:1,s:0,i:73 http://www.google.cz/imgres?q=obrna&num=10&hl=cs&biw=1920&bih=979&tbm=isch&tbnid=35TJQoScLZK- 2M:&imgrefurl=http://neurocentrum.cz/DMO_info.htm&docid=2jnryTQD8eP1EM&imgurl=http://neurocentrum.cz/images/P9130118.jpg&w=273&h=418&ei=q1crUJHmJ4nbtAaLoYH4CQ&zoom=1 &iact=hc&vpx=289&vpy=115&dur=1615&hovh=278&hovw=181&tx=114&ty=172&sig=103770183958101842382&sqi=2&page=1&tbnh=149&tbnw=96&start=0&ndsp=47&ved=1t:429,r:1,s:0,i:73 Obr. 7: http://www.google.cz/imgres?q=zrakové+klamy&hl=cs&tbm=isch&tbnid=wdr4SCnUURFAVM:&imgrefurl=http://www.haluzsranda.szm.com/klamy.html&docid=wzRu8p8mPvYNFM&w=614&h=46 1&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=906&vpy=649&dur=423&hovh=194&hovw=259&tx=120&ty=105&page=1&tbnh=121&tbnw=161&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:16,s:0&biw=1920&bih=958 Obr. 8: http://www.google.cz/imgres?q=zrakové+klamy&hl=cs&tbm=isch&tbnid=7dLqu3GCwwK06M:&imgrefurl=http://brainden.com/hlavolamy/opticke- klamy.htm&docid=MqO_P1yZp4V3gM&w=500&h=498&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=1654&vpy=105&dur=70&hovh=224&hovw=225&tx=141&ty=133&page=1&tbnh=119&tbnw=119&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:11,s:0&biw=1920&bih=958 Obr. 9: http://www.google.cz/imgres?q=zrakové+klamy&hl=cs&biw=1920&bih=958&tbm=isch&tbnid=FLrx2gS6agyK1M:&imgrefurl=http://symonka.blogspot.com/2008_08_01_archive.html&docid=7_iX5 VWn_mDS2M&w=400&h=284&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=1359&vpy=483&dur=476&hovh=189&hovw=267&tx=126&ty=100&page=3&tbnh=114&tbnw=161&start=138&ndsp=68&ved=1t:429,r:8,s:138 Obr. 10: http://www.google.cz/imgres?q=mozek+člověka&hl=cs&sa=X&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=EvVVWyGabsUJ8M:&imgrefurl=http://prisoner.bloguje.cz/tema-7- zajimavosti.php&docid=fHXBo8UlmHjhiM&w=460&h=338&ei=Z1dBToMwh_X6BqWSsM4J&zoom=1&chk=sbg&iact=hc&vpx=416&vpy=662&dur=413&hovh=121&hovw=165&tx=161&ty=127&page =13&tbnh=121&tbnw=165&start=827&ndsp=68&ved=1t:429,r:24,s:827&biw=1920&bih=958 Obr. 11: http://www.google.cz/imgres?q=zrakové+klamy&hl=cs&tbm=isch&tbnid=Wh9oGrVTTGvKPM:&imgrefurl=http://jehnatko.blog.cz/rubrika/zrakove-klamy&docid=ajS- dsgvAY0c4M&w=352&h=386&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=557&vpy=99&dur=982&hovh=235&hovw=214&tx=95&ty=124&page=1&tbnh=119&tbnw=109&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:3,s:0&biw=1920&bih=958 Obr. 1: ODKAZY:
24
http://www.google.cz/imgres?q=zrakové+klamy&hl=cs&tbm=isch&tbnid=MY49_Wr83DC7vM:&imgrefurl=http://www.psychomost.cz/zabava_leftright.php&docid=ZfPo_Uyvy6ELAM&w =445&h=292&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=0&iact=hc&vpx=1721&vpy=444&dur=903&hovh=83&hovw=127&tx=70&ty=33&page=1&tbnh=83&tbnw=127&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:32,s:0&biw=1920&bih =958 Obr. 13: http://www.google.cz/imgres?q=zrakové+klamy&hl=cs&tbm=isch&tbnid=JUs4vlMKASRO2M:&imgrefurl=http://www.cz-milka.net/opticke- klamy/paobraz/&docid=IDmwDm7DL8fQMM&w=309&h=274&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=rc&dur=404&page=1&tbnh=113&tbnw=127&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:18,s:0&tx=65&ty=51&biw=1920&bih=958 Obr. 14: http://www.google.cz/imgres?q=mozek+člověka&hl=cs&sa=X&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=W8EDGLMKuxlRyM:&imgrefurl=http://blogiisek2000.blog.cz/&docid=ROfAhCfbdcDXeM&w=5 12&h=512&ei=r1dBTqXbLIX1- gasvd3MCQ&zoom=1&chk=sbg&iact=hc&vpx=1381&vpy=317&dur=431&hovh=221&hovw=221&tx=72&ty=127&page=5&tbnh=110&tbnw=110&start=274&ndsp=67&ved=1t:429,r:20,s:2 74&biw=1920&bih=958 Obr. 15: http://www.google.cz/imgres?q=zrakové+klamy&hl=cs&tbm=isch&tbnid=SLbWK5Xf81n5GM:&imgrefurl=http://a.blog.a.sblog.cz/optickeklamy/&docid=RTsBkPHbKQaddM&w=390&h=2 89&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=414&vpy=248&dur=485&hovh=193&hovw=261&tx=102&ty=117&page=1&tbnh=113&tbnw=151&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:14,s:0&biw=1920 &bih=958 Obr. 16: http://www.google.cz/imgres?q=zrakové+klamy&hl=cs&tbm=isch&tbnid=VPWA5Ga8Vo7lIM:&imgrefurl=http://opticke.klamy.misto.cz/ostatni_klamy.htm&docid=4nLIErdz_3pjaM&w=4 70&h=350&ei=yFhBTr7AL4js- gaFsvWkCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=851&vpy=106&dur=936&hovh=194&hovw=260&tx=119&ty=124&page=1&tbnh=119&tbnw=159&start=0&ndsp=70&ved=1t:429,r:5,s:0&biw=1920& bih=958 Obr. 17: http://www.google.cz/imgres?q=cerebrum&hl=cs&sa=X&tbs=isz:m&tbm=isch&tbnid=WpC0dv6h7B_9WM:&imgrefurl=http://library.thinkquest.org/4371/About%252520the%252520Bra in.htm&docid=KKl5P-0PcJ_NBM&w=655&h=484&ei=UjZBToj_PIeO8gP- ufneCQ&zoom=1&iact=hc&vpx=504&vpy=256&dur=1367&hovh=193&hovw=261&tx=141&ty=116&page=1&tbnh=120&tbnw=160&start=0&ndsp=63&ved=1t:429,r:12,s:0&biw=1920&bi h=958 obr. 19: zdroj google Obr. 12:
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.