Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Na úvod  Ano, mezi těmito absurdními představami a praxí stojí jen průhledná přepážka jakéhosi navyklého předpokladu, že „to nejde“.  Ludvík Vaculík,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Na úvod  Ano, mezi těmito absurdními představami a praxí stojí jen průhledná přepážka jakéhosi navyklého předpokladu, že „to nejde“.  Ludvík Vaculík,"— Transkript prezentace:

1 Na úvod  Ano, mezi těmito absurdními představami a praxí stojí jen průhledná přepážka jakéhosi navyklého předpokladu, že „to nejde“.  Ludvík Vaculík, Nepaměti

2 Komunita  uskupení lidí, kteří žijí ve vzájemné blízkosti a spojují je společné zájmy a vzájemná pomoc  jakékoliv vnímání společného „dobra“, které může být vytvořeno mezi občany  něco, čeho se dá dosáhnout úsilím občanů  lidé žijící v geograficky definované oblasti, mezi nimi existují sociální vazby, jsou citově vázáni k sobě navzájem a k místu, kde žijí  pocit sounáležitosti, zájem o sebe navzájem, zájem o celou skupinu a společná víra, že potřeby členů komunity budou naplněny skrze jejich pospolitost  organizování sociálních činností takovým způsobem, jenž denně zajišťuje lidem přístup k aktivitám, které jsou nezbytné pro jejich každodenní život, v místě, kde žijí  prostor společného života, otevřený pro setkání a vztahy

3 Uzavřená společnost  neurčité je negativní  kdo poukazuje na problémy, je trestán  moc rozhoduje o tom, které problémy se zveřejní  diskuse o typu problému je vyloučena  formy řešení problému jsou předem dány  expert je ten, kdo ví, co ostatní nesmějí vědět  problémy zůstávají izolovány  experty vybírá moc  laik může experta jen rušit  řešení problémů se děje centralizovaně, shora (upraveno podle Bohuslava Blažka)

4 Otevřená společnost  neurčité může být pozitivní  kdo poukazuje na problémy, je chválen  nastolování problémů je součást veřejného dialogu  diskuse o typu problému je počátkem řešení  formy řešení problému se hledají  expert je ten, kdo odhaluje a/nebo řeší problémy  společně se rekonstruuje problémové pole  expertem může být i tvořivý laik  v zásadních věcech je nejlepším expertem laik  řešení problémů se děje za účasti veřejnosti (upraveno podle Bohuslava Blažka)

5 Na co jsme zvyklí?  S tímto problémem uděláme to a to : je někdo proti?  S tímto problémem bychom rádi udělali to či ono : myslíte, že je to dobré?  Co myslíte, že se s tímto problémem má dělat?  Jaký vlastně máme problém?

6 Zapojení veřejnosti  jedno či více jednání či kroků v procesu (řešení problému, projednávání návrhu, příprava rozhodnutí...), k nimž je přizvána veřejnost (místní obyvatelé, zájmové skupiny, lidé ovlivnění případným rozhodnutím apod.), a má vliv na obsah a průběh jednání a (ideálně) na výsledné rozhodnutí.

7 Zapojení veřejnosti – několik námětů  Čím dřív, tím líp  Víc hlav víc ví  Efektivní komunikace je klíčová  Stanovme a dodržujme pravidla  Není nad osobní setkání  Hledejme prostor shody a vnitřní zdroje komunity  Nepoceňujme proces plánování  Oslavujme, chvalme, bavme se

8 Jak vybrat vhodný způsob práce s veřejností ?  Co je mým cílem? Co očekávám?  Kolik očekávám účastníků?  Jakou máme (já, účastníci) předchozí zkušenost?  Jaké je postavení „mé“ organizace?  Jakou atmosféru by jednání mělo mít, jaké by měly být interakce účastníků?

9 Kdy se účastník zapojí do diskuse (rád a dobrovolně)  Je-li osloven ve správný okamžik, vhodným způsobem, na správné téma, správnými lidmi.  Prostor pro diskusi je bezpečný, srozumitelný, otevřený, rozpoznatelný.  Je vnímán jako rovnocenný partner.  Jeho názor je považován za významný, potřebný.  S jeho připomínkami je nakládáno s respektem, seriózně.  Vyjádření názoru, postoje pro něj není nebezpečné.  Jsou dodržována domluvená pravidla.

10 Kdy účastník přijme výsledky diskuse  Je-li dostatečně, srozumitelně a včas informován o procesu (jednání, rozhodování…)  Je požádán o vyslovení názoru dříve, než je rozhodnuto.  Má vliv na výsledek jednání.  S výsledkem jednání souhlasí.

11 Proč participace někdy nefunguje tak, jak bychom si představovali?  Lidé se necítí být osloveni, nerozumějí oslovení  nevěří v opravdovost oslovení  mají předchozí špatnou zkušenost  bojí se, stydí se  mají pocit, že už bylo rozhodnuto, jejich hlas není důležitý  nejsou zvyklí se účastnit  cítí beznaděj  jsou zahlceni každodenními starostmi  myslí si, že „od toho jsou tu odborníci“  to, kdo chtějí občany zapojit, to neumějí  proces je příliš rychlý, uspěchaný  neumíme snít ( už vůbec ne veřejně)

12 Na čem může spolupráce ztroskotat  Nejasný cíl  nevyjasněná očekávání  nedostatek komunikace  nerespektování dohodnutých pravidel  slibuji víc, než mohu skutečně splnit  příliš velké sousto na začátek  nejasná dělba práce  únava  osobní neshody

13 Sedm poznání podle Ladislava Briestenského :  Skutečné zapojení občanů do rozhodování vyžaduje, aby participaci nejprve rozuměli její iniciátoři.  K participaci nestačí dobrá vůle, participace vyžaduje mnoho energie a nasazení a důkladné odstraňování bariér v postojích skeptické veřejnosti.  Příznivci participace a „ti opační“ nejsou rozmístěni v prostoru podle sektorů.  Změnu postojů nedosáhneme tlakem, pokud si k aktérům participace nenašlo cestu důležité poznání její smysluplnosti a výhodnosti.  Každý, kdo usiluje o inovaci ve prospěch veřejnosti, musí postupovat snesitelným tempem.  Co je pro průkopníka participace notoricky známé, to je pro většinu veřejnosti neznámé.  Nepokoušejme se o participaci, nemáme-li vliv na efektivní komunikaci.


Stáhnout ppt "Na úvod  Ano, mezi těmito absurdními představami a praxí stojí jen průhledná přepážka jakéhosi navyklého předpokladu, že „to nejde“.  Ludvík Vaculík,"

Podobné prezentace


Reklamy Google