Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLubomír Veselý
1
Na úvod Ano, mezi těmito absurdními představami a praxí stojí jen průhledná přepážka jakéhosi navyklého předpokladu, že „to nejde“. Ludvík Vaculík, Nepaměti
2
Komunita uskupení lidí, kteří žijí ve vzájemné blízkosti a spojují je společné zájmy a vzájemná pomoc jakékoliv vnímání společného „dobra“, které může být vytvořeno mezi občany něco, čeho se dá dosáhnout úsilím občanů lidé žijící v geograficky definované oblasti, mezi nimi existují sociální vazby, jsou citově vázáni k sobě navzájem a k místu, kde žijí pocit sounáležitosti, zájem o sebe navzájem, zájem o celou skupinu a společná víra, že potřeby členů komunity budou naplněny skrze jejich pospolitost organizování sociálních činností takovým způsobem, jenž denně zajišťuje lidem přístup k aktivitám, které jsou nezbytné pro jejich každodenní život, v místě, kde žijí prostor společného života, otevřený pro setkání a vztahy
3
Uzavřená společnost neurčité je negativní kdo poukazuje na problémy, je trestán moc rozhoduje o tom, které problémy se zveřejní diskuse o typu problému je vyloučena formy řešení problému jsou předem dány expert je ten, kdo ví, co ostatní nesmějí vědět problémy zůstávají izolovány experty vybírá moc laik může experta jen rušit řešení problémů se děje centralizovaně, shora (upraveno podle Bohuslava Blažka)
4
Otevřená společnost neurčité může být pozitivní kdo poukazuje na problémy, je chválen nastolování problémů je součást veřejného dialogu diskuse o typu problému je počátkem řešení formy řešení problému se hledají expert je ten, kdo odhaluje a/nebo řeší problémy společně se rekonstruuje problémové pole expertem může být i tvořivý laik v zásadních věcech je nejlepším expertem laik řešení problémů se děje za účasti veřejnosti (upraveno podle Bohuslava Blažka)
5
Na co jsme zvyklí? S tímto problémem uděláme to a to : je někdo proti? S tímto problémem bychom rádi udělali to či ono : myslíte, že je to dobré? Co myslíte, že se s tímto problémem má dělat? Jaký vlastně máme problém?
6
Zapojení veřejnosti jedno či více jednání či kroků v procesu (řešení problému, projednávání návrhu, příprava rozhodnutí...), k nimž je přizvána veřejnost (místní obyvatelé, zájmové skupiny, lidé ovlivnění případným rozhodnutím apod.), a má vliv na obsah a průběh jednání a (ideálně) na výsledné rozhodnutí.
7
Zapojení veřejnosti – několik námětů Čím dřív, tím líp Víc hlav víc ví Efektivní komunikace je klíčová Stanovme a dodržujme pravidla Není nad osobní setkání Hledejme prostor shody a vnitřní zdroje komunity Nepoceňujme proces plánování Oslavujme, chvalme, bavme se
8
Jak vybrat vhodný způsob práce s veřejností ? Co je mým cílem? Co očekávám? Kolik očekávám účastníků? Jakou máme (já, účastníci) předchozí zkušenost? Jaké je postavení „mé“ organizace? Jakou atmosféru by jednání mělo mít, jaké by měly být interakce účastníků?
9
Kdy se účastník zapojí do diskuse (rád a dobrovolně) Je-li osloven ve správný okamžik, vhodným způsobem, na správné téma, správnými lidmi. Prostor pro diskusi je bezpečný, srozumitelný, otevřený, rozpoznatelný. Je vnímán jako rovnocenný partner. Jeho názor je považován za významný, potřebný. S jeho připomínkami je nakládáno s respektem, seriózně. Vyjádření názoru, postoje pro něj není nebezpečné. Jsou dodržována domluvená pravidla.
10
Kdy účastník přijme výsledky diskuse Je-li dostatečně, srozumitelně a včas informován o procesu (jednání, rozhodování…) Je požádán o vyslovení názoru dříve, než je rozhodnuto. Má vliv na výsledek jednání. S výsledkem jednání souhlasí.
11
Proč participace někdy nefunguje tak, jak bychom si představovali? Lidé se necítí být osloveni, nerozumějí oslovení nevěří v opravdovost oslovení mají předchozí špatnou zkušenost bojí se, stydí se mají pocit, že už bylo rozhodnuto, jejich hlas není důležitý nejsou zvyklí se účastnit cítí beznaděj jsou zahlceni každodenními starostmi myslí si, že „od toho jsou tu odborníci“ to, kdo chtějí občany zapojit, to neumějí proces je příliš rychlý, uspěchaný neumíme snít ( už vůbec ne veřejně)
12
Na čem může spolupráce ztroskotat Nejasný cíl nevyjasněná očekávání nedostatek komunikace nerespektování dohodnutých pravidel slibuji víc, než mohu skutečně splnit příliš velké sousto na začátek nejasná dělba práce únava osobní neshody
13
Sedm poznání podle Ladislava Briestenského : Skutečné zapojení občanů do rozhodování vyžaduje, aby participaci nejprve rozuměli její iniciátoři. K participaci nestačí dobrá vůle, participace vyžaduje mnoho energie a nasazení a důkladné odstraňování bariér v postojích skeptické veřejnosti. Příznivci participace a „ti opační“ nejsou rozmístěni v prostoru podle sektorů. Změnu postojů nedosáhneme tlakem, pokud si k aktérům participace nenašlo cestu důležité poznání její smysluplnosti a výhodnosti. Každý, kdo usiluje o inovaci ve prospěch veřejnosti, musí postupovat snesitelným tempem. Co je pro průkopníka participace notoricky známé, to je pro většinu veřejnosti neznámé. Nepokoušejme se o participaci, nemáme-li vliv na efektivní komunikaci.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.