Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMilada Andrea Jandová
1
Fiskální pravidla v EU – Pakt stability a růstu – Stabilizační/konvergenční programy BIVŠ
2
Koordinace rozpočtové politiky Stanoveno již v Maastrichtské smlouvě => „…členské země směřují své hospodářské politiky tak, aby přispívaly k dosahování cílů Společenství…“ Základem jsou konvergenční kritéria + stanovení zákl. principů fungování ECB (no bailout dohoda, žádný stát nezodpovídá za závazky veřejného sektoru jiného státu)
3
Nástroj koordinace fiskální pol. PAKT STABILITY A RŮSTU (Stability and Growth Pact) Tvrdá koordinace Právně vynutitelná!!
4
Důvody vzniku Paktu Vstoupil v platnost v roce 1999 na návrh německého ministra financí Theo Weigela Reakce na hybrid v MU: společná měnová politika – fiskální pol. v rukou čl. států => měnová politika striktně orientována na stabilitu cen => nutná koordinace fiskálních politik Zamezení, aby kritéria konvergence nebyly po vzniku eurozóny přehlížena Obava z fiskálních externalit Snaha o vynutitelnost rozpočtové disciplíny
5
Fiskální externality Tzv. spill-over efekty = efekty přelévání 1)Přelévání cyklické (důchodové) 2)Přelévání nákladů (IR) 3)Riziko bankrotu -> klauzule no bail-out
6
Fiskální federalismus vs. subsidiarita Argumenty pro přenesení kompetencí na Brusel: Spill-over efekty Rostoucí výnosy z rozsahu Kvalita vlády (?) Argumenty proti přenesení kompetencí na Brusel: Odlišné preference Informační asymetrie
7
Části Paktu 1) Definice nadměrného schodku 2) Ochranná ruka 3) Opravná ruka
8
Ochranná ruka Přátelský nátlak vyhnout se nadměrným deficitům Pravidelná diskuse ministrů financí ohledně fiskálních politik členů EU Stabilizační/Konvergenční Programy => střednědobý plán vývoje veřejných financí + opatření k nápravě, pokud nutná Rada EU (ECOFIN)
9
Opravná ruka Early Warning (včasné varování) => pokud Rada na doporučení EK zjistí, že deficit členské země bude nadměrný; doporučení k činům Policy advice => EK přímo oslovuje členskou zemi Excessive Deficit Procedure (Procedura při nadměrném schodku) => monitoring ze strany EK, členská země musí okamžitě reagovat na situaci a předkládat opatření k nápravě – posuzována EK, pravomoc uvalení sankcí pro členskou zemi eurozóny
10
Porušování Paktu 2003 – FR a SRN neplní kritéria => EDP EK doporučuje zemím snížit deficity Doporučení jsou ignorována EK navrhuje Radě uvalit sankce na obě země Návrh Radou zamítnut Otevírá se otázka fungování Paktu
11
Manévrovací prostor Paktu Jak velký je prostor k proticyklické politice? 1% pokles růstu HDP vede cca ke zhoršení bilance o 0,5 % HDP Logika Paktu vyžaduje, aby rozpočty byl v průměru vyrovnané, pak existuje prostor pro působení automatických stabilizátorů Prostor pro diskreční opatření? => chtělo by to přebytky
12
Reforma Paktu (2005) Posílení preventivní části paktu!! Diferenc. MTO (medium term objective) Země eurozóny + země v ERM II + země v EDP povinnost zlepšovat strukt.deficity o 0,5 % HDP ročně Zohlednění pozice ekonomiky v rámci cyklu Důraz na udržitelnost veř. financí! Lisabon (2009): posílení pozice EK vůči čl.zemím
13
Preventivní část Paktu – ochranná ruka Cílem snižovat strukt.deficit směrem k MTO MTO stanoven diferencovaně s ohledem na bezpečnostní polštář v rámci cyklu a s ohledem na stav VF Pro ČR – strukt def. ve výši 1% HDP Program na 3 roky dopředu Vždy analýza různých scénářů možného vývoje! Rada může na doporučení EK zahájit tzv. proceduru včasného varování (early warning procedure)
14
Nápravná část Paktu Určité uvolnění podmínek Deficit > 3 % HDP nemusí vždy automaticky spouštět EDP, pokud překročení je MÍRNÉ, DOČASNÉ a VÝJIMEČNÉ Důraz kladen na pozici v eko cyklu opakované neplnění: uložení fin.prostředků u EK => možná přeměna v sankce Zohlednění strukturálních reforem (penze aj.)
15
Dopad krize na VF členů HMU 2009: v EDP 20 členských zemí (2011: v EDP 23 zemí EU) Konsolidace časově orientována na rok 2011 European Economic Recovery Plan (2009) => fiskální stimuly ještě více zhoršily fiskální pozici členských států
16
Schodky veřejných rozpočtů v EU
18
Zadlužení členů EU
20
Reforma rozpočtového dohledu EU Prosinec / 2011 Reakce na dlouhodobou neukázněnost některých zemí => akcelerace veř.zadlužení Silnější hospodářská a rozpočtová koordinace 4 okruhy: 1)Silnější preventivní část Paktu 2)Silnější nápravná část Paktu 3)Požadavky na národní fiskální rámce 4)Ustanovení nového dohledu nad mae nerovnováhami
21
Preventivní část Paktu Zavedení institutu Evropského semestru Snaha docílit co nejrychlejšího směřování deficitů směrem k MTO => možné depositum ve výši 0,2 % HDP (úročené) Země eurozóny + země v ERMII: fiskální úsilí alespoň o 0,5 % HDP Země s dluhem > 60 % a s rizikem neudržitelnosti: fiskální úsilí nutně o více jak 0,5% HDP
22
Evropský semestr Leden- zpráva EK Březen – závěry Rady Duben – KOPR a STaPR Červen- doporučení Rady Léto – národní rozpočty
23
Nápravná část Paktu Aktivace dluhového kritéria Do EDP se mohou dostat i země kvůli nadměrnému dluhu Nutnost snižovat dluh průměrným ročním tempem o 5 % HDP za poslední 3 roky Předpokládá se, že Rada bude sledovat doporučení EK Reverse majority voting => doporučení EK se mají za schválené, pokud KV zemí v Radě se proti tomu nepostaví
24
Sankce dle reformy
25
Makroekonomický dohled Sledování zákl. mae ukazatelů s cílem detekovat včas zhoršení mae rovnováhy a ztrátu mezinárodní konkurenceschopnosti REER, BÚ/HDP, investiční pozice, dluh soukromého a vládního sektoru, aj. Detailnější mae analýza zemí + skóre výsledných indikátorů => EIP = Excessive Imbalance Procedure => možnost uvalit sankce zemím nesledující doporučení EK/Rady
26
Makro ukazatele
27
Plnění Paktu ze strany ČR 2x v EDP V roce 2004 – ukončeno v r.2008 V roce 2009 – nutno přijmout opatření do 06/10 k odstranění schodku (Janotovy balíčky) – splněno + odstranit nadměrný schodek do roku 2013 => navržená konsolidace EK dlouhodobě apeluje na dlouhodobou udržitelnost VF => penzijní a zdravotní systémy
28
Konvergenční program (2011) Pro období let 2010-2014 Navazuje na Programové prohlášení vlády => reforma VF s cílem zastavit růst veř. zadlužování Odstranění korupce, zvýšit transparentnost při zadávání veř.zakázek a nakládání s veř.prostředky 2010: úpravy na příjmové straně – daň.úpravy 2011: úpravy hlavně na výdajové straně – úspory Jasná deklarace dosáhnout def. (-2,9% HDP v r. 2013)
30
Fiskální unie - Pakt fisk.stability Primárně pro členské země eurozóny Možnost připojení ost.členů HMU Stačí ratifikace ze str.12ti zemí eurozóny Státy, které chtějí čerpat z ESM, povinně 2 novinky: a)Nutno zakomponovat do národního právního řádu mechanismus dluhové brzdy (max strukt. schodek ve výši 0,5 % HDP) b)ESD může na popud členského státu rozhodovat o uvalení sankcí na stát, který bod (a) nesplnil
31
Zdroje Baldwin, R., Wyplosz, Ch.: Ekonomie evropské integrace, Praha, Grada 2007. Konvergenční Program ČR (2011) Chaloupka, L., Mazur, J., Vašková, D.: Fiskální pravidla v kontextu EU, Informační studie, 1/2010, MFČR, 2010 Webové stránky EK (DG ECFIN) http://ec.europa.eu/dgs/economy_finance/index _en.htm
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.