Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceDruhy.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceDruhy."— Transkript prezentace:

1 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceDruhy odpadu a způsoby zneškodňování odpadu Klíčová slovaOdpad, kontejner, třídění, kompostování, recyklace PředmětEkologie Autor, spoluautorIng. Anna Mazáčová JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace, výklad Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. a 2. ročník, žáci 15 – 17 let Speciální vzdělávací potřebyne ZdrojeSeznam viz poslední strana DRUHY ODPADU 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_23_446

2 2 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje ODPADY Definice odpadu: věc, které se chceme zbavit, nebo věc, jejíž odstranění je nutné z hlediska životního prostředí, případně ochrany člověka.  odpad je následek výroby a spotřeby Vznik odpadů: - při těžbě a zpracování surovin - z obalů na zboží - při ukončení životnosti výrobků - při procesu výroby energie - při spalování uhlí - při výrobách různých výrobků - ze stavebnictví - z domácností apod.

3 3 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Rozdělení odpadů podle potřeby nakládání s odpady: kyselé organické zásadité anorganické neutrální neškodné radioaktivní komunální toxické hořlavé průmyslové zemědělské

4 4 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Zneškodňování odpadů 1. Ředění  využívá se samočistící schopnost přírody  nejčastěji odpadní vody  plynné produkty spalování  zneškodněny za určitý čas reakcemi s ostatními složkami nebo rozloženy organismy na běžně se vyskytující látky  nejjednodušší způsob  nejvíce zneužíván 2. Kompostování  odpad rostlinného a živočišného původu  využívá se přirozených mikrobiálních a klimatických procesů  organická hmota je rozložena na složky vhodné k obohacování půdy živinami (hnojení)  přírodě nejbližší a nejšetrnější  nevhodné pro organické látky s choroboplodnými zárodky, s obsahem pesticidů nebo toxických kovů (přenos do potravin)  výhoda: zneškodnění celého objemu odpadní hmoty

5 5 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 3. Recyklace odpadu  zpětné získání využitelných látek obsažených v odpadu  šetří výchozí suroviny Podmínky recyklace: co nejméně příměsí, snadný transport a zpracovatelnost Vhodné: sklo, železné kovy, plasty, baterie, kuchyňské přístroje atd. 4. Skládkování  nejznámější a nejužívanější  skládky jsou řízené nevýhoda: ztráta cenných surovin, znečištění průsakovými vodami, zápach v okolí, úlet lehkých materiálů, zábor půdy rozkladnými procesy ve skládce vzniká skládkový plyn – energeticky využíván 5. Vitrifikace  zalévání toxického a radioaktivního odpadu do sklovité hmoty z důvodu zabránění úniku účinné látky nebo záření  konečné uložení v podzemních prostorách  zaléváme také do betonu nebo asfaltové hmoty

6 6 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje 6. Tepelné zpracování odpadů - spalování  spalování odpadů za vysokých teplot a využití obsažené energie (zisk tepelné nebo elektrické energie)  teplota spalování až 1000 o C a dostatečný přísun vzduchu  při nižších teplotách uvolnění dioxinů a dalších jedovatých plynů  popel cca 10 - 30 % z původního objemu odpadu čištění spalin 7. Tepelné spalování odpadů – pyrolýza  spalování bez přístupu vzduchu  nežádoucí toxické látky rozloženy na neškodné sloučeniny nebo látky v dalším procesu snadněji upravitelné  organické látky rozklad na CO 2 a H 2 O

7 7 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Snižování produkce odpadů Snižování materiálové náročnosti efektivita výroby nové technologie (méně surovin a el. energie) prodloužení životnosti výrobků omezení produkce zboží na jedno použití Snižování spotřeby snížení materiální spotřeby každého z nás spotřební způsob života: větší obrat zboží, obalů a v důsledku toho i odpadu

8 8 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Kam co patří?

9 9 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Zásady správného třídění odpadů:  Být informován (vyhláška)  Dodržovat pokyny na nádobách  Odpad beze zbytků potravin a chemikálií  Odpad jen na příslušná místa  Zmenšovat objem odpadu Složení domovního odpadu: -objemný odpad -nebezpečný odpad: lepidla, léky, barvy apod. -využitelný odpad -bioodpad -výrobky podléhající zpětnému odběru -zbytkový odpad

10 10 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Souhrn učiva Otázky pro opakování: 1.Co je to odpad? 2.Druhy odpadu podle vzniku? 3.Způsoby zneškodňování odpadu? 4.Zásady správného třídění odpadu? 5.Jaké druh popelnic se vyskytují ve vaší ulici a co do nich patří? 6.Kam můžeme vzniklý odpad uložit?

11 11 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Obrázky: EKO-KOM. http://www.jaktridit.cz/cz/foto-a-video/fotogalerie/sklo-2 [online]. [cit. 19.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.jaktridit.cz/cz/foto-a- video/fotogalerie/sklo-2 Vlastní tvorba


Stáhnout ppt "Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 23 AnotaceDruhy."

Podobné prezentace


Reklamy Google