Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMarie Fišerová
1
Psychologie
2
Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
3
pojem spojením slov psyché = duše a logos = věda psychologie = věda o duši psychologie využívá a je využívána ostatními společ. i přírod. vědami
4
pohled do historie slavný řecký filozof Platón chápal duši jako čistě duchovní princip. tedy nikoliv jako součást lidského těla dokonalý člověk ve starověku má v souladu duši i těla (=kalokaghatia), obě jsou stejně důležité ve středověku je lidské těla chápáno negativně, zatímco duše pozitivně
5
změny vnímání a citů člověka při nemoci nebo nějaké nehodě, přivedly už ve středověku některé lékaře a filozofy k myšlence, že nejsou projevem nehmotné duše, ale činností mozku
6
psychologie chce porozumět chování, prožívání a jednání lidí, předvídat je a pomoci je formulovat
7
předvědecké období psychologie (do 19. století) 1. etapa duše – antika, středověk v antice duše chápána jako: princip, síla oživující tělo : jádro nebo podstata lidské bytosti (tzv. bytostné určení)
8
Platon – duše je uvězněna v těle Aristoteles – tím, čím jsme, se teprve musíme stát (založeno na naší rozumnosti) sv. Augustýn, Tomáš Akvinský
9
2. etapa vědomí – René Déscartes – duše mizí z centra dění, nahradit něčím předpokládaným (vědomím) John Locke – zabýval se tím, co se děje v mysli (=introspekce) - snaží se najít prvky vědomí a z nich se skládá duševní – vědomý život
10
2 druhy prvků – sensation (počitky a vjemy) - reflection („Nic není v mysli, co nebylo dříve ve smyslech“)
11
1. laboratoř psychologie v Lipsku r. 1879 – zakladatel W. Wundt (navazoval na Locka)
12
20. století 1. Hlubinná psychologie - zahrnuje psychoanalýzu (Sigmund Freud) - analytickou psychologii (Carl Gustav Jung) - individuální psych. (Alfred Adler)
13
- za běžnými projevy našeho prožívání, usilování a jednání hledá hlubší vrstvu působících činitelů, která tyto projevy ovlivňuje nebo ovládá - činitelé např. dřívější zážitky
15
2. Behaviorismus - důraz na chování - tvrdí, že chování je sledem naučených věcí - přeceňuje význam učení - jak lidé reagují na podněty - představitelé: I. P. Pavlov, Edward L. Thorndike
16
Pokusy se zvířaty (např. tzv. slinící psy – podmíněný reflex) Dnes užíváno při fobiích, obsesích, poruchách příjmu potravy
18
3. Kognitivní psychologie = poznávací - navazuje na gestaltismus - snaží se odhalit, co se děje v těle od průniku k reakci - vytváření tzv. vnitřních obrazů (modelů) vnějšího světa
19
- člověk se aktivně účastní na zpracování a myšlení - představitelé: G. A. Kelly
20
4. Humanistická psychologie - autentické (sobě vlastní) sebevyjádření člověka, jeho pravá identita, jeho seberealizace - člověk je mírou všeho - představitelé: C. Rogers
21
psychologické disciplíny 1. Teoretické a) obecná psych. – to, co je lidem společné (poznávací procesy, city, emoce, dynamika, zaměřenost,…) b) psych. osobnosti – zvláštní pro každého člověka, čím se lidé liší (podobnosti a odlišnosti mezi lidmi)
22
c) vývojová psych. – pojetí psych. vývoje, činitelé ovlivňující vývoj (např. dětská psych.) d) sociální psych. – formy a začleňování lidí do společnosti (hl. sociální skupiny) e) patopsych. – psych. poruchy a potíže
23
2. Praktické - vycházejí ze závěrů teoretických - slouží k řešení určitých problémů - např. klinická (lékařství, psychiatrie); pedagogická; psych. práce; psych. sportu; psych. reklamy; forenzní psych.
24
3. Speciální
25
zadání: O=obecná psych.; V = vývojová psych.; P = psych. osobnosti; S = sociální psych. Jaký je vztah mezi myšlením a řečí? Je výkon závislý na atmosféře v pracovní skupině? Jak dlouho si zapamatujeme text, kterému se máme naučit nazpaměť? Jak se projevuje temperament a charakter člověka? Jaké jsou projevy dítěte v tzv. období vzdoru? Můžeme pozorovat rozdíly v chování u příslušníků různých národů? Jak vznikají smyslové klamy? Co dokáže pětileté dítě? Je inteligence podmínkou hudebního nadání? Jak charakterizujeme vrstevnickou skupinu?
26
správné řešení O, S, O, P, V, S, O,V, P, S
27
závěr psychologie studuje člověka a vše, co je s ním spojené a pomáhá praxi všude tam, kde potřebujeme poznávat lidi; působit na lidi; uspořádat věci a podmínky, ve kterých lidé žijí a pracují lépe poznat sama sebe a využít toho k lepšímu způsobu učení a práce, k lepšímu porozumění s druhými lidmi, ke spokojenějšímu životu
28
scénky přesvědčit rodiče, aby dali dítě do speciální školy kosmetická firma nabízí ženě sadu kosmetiky pozvat zcela neznámou dívku na schůzku přesvědč svého nadřízeného o svých schopnostech při přijímacím řízení
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.