Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIva Bednářová
1
PEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU
2
ÚVOD DO PEDAGOGIKY VOLNÉHO ČASU (PgVČ) DEFINICE: Pg VČ je pedagogická disciplína, která se zabývá výchovnými a vzdělávacími prostředky napomáhajícími smysluplnému využívání volného času dětí, mládeže i dospělých. Vznik: počátek 20.stol. (mezi 1. – 2. svět.válkou)
3
PEDAGOG VČ SE ZABÝVÁ: VÝZKUMEM A TEORIÍ - jak tráví děti, mládež, dospělí svůj VČ OBSAHEM, FORMAMI A PROSTŘEDKY - činnosti, které vedou ke smysluplnému využívání VČ ČINNOSTÍ ŠKOLSKÝCH A JINÝCH ZAŘÍZENÍ – instituce zabezpečující výchovu a vzdělávání ve VČ
4
VOLNÝ ČAS ZAHRNUJE ČAS PRO SEBE ČAS, VE KTERÉM NEMUSÍME PLNIT POVINNOSTI ČAS, VEK TERÉM SE MŮŽEME PLNĚ VĚNOVAT TOMU, ČEMU SE VĚNOVAT CHCEME, CO NÁS BAVÍ
5
VOLNÝ ČAS NEZAHRNUJE UČENÍ VE ŠKOLE NEBO DOMA (pokud není dobrovolné) ČAS STRÁVENÝ V ZAMĚSTNÁNÍ SEBEOBSLUŽNÉ ČINNOSTI (péče o zevnějšek, osobní věci, hygiena) ČINNOSTI ZABEZPEČUJÍCÍ BIOLOGICKOU EXITENCI ČLOVĚKA (jídlo, spánek aj.) POVINNOSTI SPOJENÉ S PROVOZEM RODINY (vaření, úklid apod.)
6
VÝPOČET VOLNÉHO ČASU VČ = CČ – (PČ + MPČ) VČ = volný čas CČ = celkový čas (24 hod.) PČ = pracovní čas (práce, škola) MPČ= mimopracovní čas, tj. vázaný čas (hygiena, jídlo, nákupy, starost o někoho)
7
MĚŘÍTKA VČ POZITIVNÍ MĚŘÍTKO VČ Činnosti, které si vybíráme, děláme rádi – přinášejí nám uvolnění, radost, zábavu, odpočinek, seberealizaci...ALE tyto činnosti nesmí rušit ostatní jedince nebo poškozovat hodnoty společnosti, ve které žijeme. NEGATIVNÍ MĚŘÍTKO VČ 1. nesprávné využívání VČ Může vést k úrazům K ohrožování sebe i druhých (drogy, alkohol…) K překračování zákona (šikana, krádeže…)
8
2. nadbytek VČ Př. Ztráta zaměstnání, nuda 3. Absence VČ Pro sebe, druhé – chybí workoholici
9
Psychologové doporučují, aby si každý našel dostatek VČ - tělesný i psychický vývoj, odpočinek… DŮLEŽITÉ – přestávky (nabití energie pro další práci) Nedostatek ale i přemíra VČ může u některých jedinců vyvolat stres.
10
?KDO MÁ VLIV NA TRÁVENÍ VČ DĚTÍ A MLÁDEŽE?
11
RODIČE -Napodobování činností rodičů – živ.styl, hodnoty – přenáší je pak do své nové rodiny. -Aktivní - pasivní trávení VČ -Děti z nefunkčních rodin se často nechávají ovlivnit někým jiným KAMARÁDI, ZNÁMÍ, UČITELÉ, VEDOUCÍ ZÁJM.KROUŽKŮ, HROMADNÉ SDĚLOVACÍ PROSTŘEDKY, LITERATURA…
12
VÝCHOVA MIMO VYUČOVÁNÍ
13
VÝCHOVA MIMO VYUČOVÁNÍ (vmv) = odborné pedagogické působení na vedení dětí a mládeže (smysluplné trávení VČ) VMV přispívá k: Uspokojování a kultivování lidských potřeb Rozvíjení specifických schopností Upevňování žádoucích morálních vlastností Vytváření soc.vztahů Rozvíjení potřeby CŽV (celoživotní vzdělávání) – zaměřeno na zájmovou orientaci člověka
14
??? K ČEMU MŮŽE VÉST KVALITVNÍ ORGANIZOVÁNÍ VČ ???
15
Prevence sociálně patologických jevů Agresivita, závislosti – drogy, alkohol, tabák, šikana, vandalismus…
16
FUNKCE VMV 1.VÝCHOVNĚ VZDĚLÁVACÍ Rozvíjení schopností dětí a mládeže Formování morálních vlastností a žádoucích postojů Seberealizace, sebehodnocení Vytváření vlastního názoru na život a na svět Motivace k hodnotnému využívání VČ Získávání nových vědomostí, dovedností a návyků (CŽV)
17
FUNKCE VMV 2. ZDRAVOTNÍ Usměrňování režimu dne tak, aby podporoval zdravý tělesný a duševní vývoj – střídat činnosti (duševní – fyzické, zařazovat odpočinek, organizovaná – spontánní činnost) Pohyb na čerstvém vzduchu Sportovní činnosti Účelné, hygienicky nezávadné a podnětné prostředí BOZP
18
FUNKCE VMV 3. SOCIÁLNÍ Utváření kvalitních soc.vztahů Spolupráce, komunikace, pomoc …
19
SPOLUPRÁCE PG VČ s dalšími disciplínami SOCIÁLNÍ PEDAGOGIKA (soc. problémy – rozvod rodičů, chudoba, bezdomovectví, závislosti…) SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE (život jedince ve skupině…) VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE (v jakém věku jakou činnost zvolit – dle možností jedince) SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA (integrace, postižení)
20
CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY VMV OBSAH Výchovně vzdělávací činnost – děláme „NĚCO“ VZTAHY Spolupracujeme S NĚKÝM PROSTŘEDÍ VČ trávíme NĚKDE
21
OBSAH VMV VZDĚLÁVACÍ ČINNOSTI Odpočinkové Rekreační Zájmové Sebeobslužné Veřejně prospěšné Příprava na vyučování Spíše povinnosti, ale ve výchovně vzdělávací praxi jsou časté a budete se s nimi setkávat…
22
ÚNAVA
23
Odpočinkové a rekreační činnosti slouží k odstranění únavy jak ze školního vyučování, tak i ze světa povinností… Únava - fyziologický jev, kterým se organismus brání přetížení. Fyzická – psychická Záleží o jaké zatížení organismu se jedná… dostavuje se útlum. Útlum by měl učitel rozpoznat a změnit činnost, zpomalit nebo zrychlit tempo – odstranit únavu.
24
JAK ÚNAVU POZNÁME?
25
PSYCHIKA DÍTĚTE Zpomalení tempa Zhoršení kvality činnosti Menší výkonnost Zhoršení pozornosti Zhoršení krátkodobé paměti Zvýšený neklid Vzdorovitost Odmítání poslušnosti Poruchy chování (lhaní, podvádění, agresivita)
26
FYZICKÉ PROJEVY Bolest hlavy Nechutenství – přejídání Koktavost Mimovolné pohyby – tiky Poruchy spánku Noční děsy
27
NEJVYŠŠÍ STUPEŇ ÚNAVY Celková ochablost Lhostejnost Ztráta zájmu o činnost Usínání V tomto stupni únavy je již nutný pouze klid.
28
Více se unaví mladší děti než starší. Mladí v období puberty. (hormonální změny) Ten, kdo má pocit přetíženosti Jedinec s handicapem.
29
Co vede k únavě dítěte?
30
Stoupající teplota v místnosti – pravidelné větrání Nedostatek světla nebo přesvětlení, blikající světlo (zářivka, monitor…) – řádné osvětlení Velký hluk, rušivé zvuky Žízeň, hlad nebo přesycení - přestávky Strach z něčeho Požadovaná vysoká odpovědnost za něco Nedostatek spánku Nucení k vyprazdňování Spěch Extrémně emotivní událost (i vzpomínka na ni)
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.