Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace."— Transkript prezentace:

1 Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika a podnikání Vzdělávací oblast: Rozpočtová gramotnost Název učebního materiálu: Spotřební koš Jméno autora: Ing. R. Krastenicsová Datum vytvoření: 08. 12. 2012 Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0627

2 Klíčová slova: Spotřební koš, příjmy, výdaje Anotace: Vzdělávací materiál obsahuje základní pojmy z oblasti rozpočtu domácností, je vysvětlen pojem Spotřební koš.Materiál je vysvětlen formou prezentace. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky, použité obrázky, tabulky, grafy zvýší názornost výkladu.

3 Spotřební koš  informace o tom, kolik průměrná česká domácnost utrácí za různé druhy zboží a služeb  údaje shromažďuje a zveřejňuje Český statistický úřad  slouží pro výpočet indexu spotřebitelských cen

4 INDEX SPOTŘEBNÍCH CEN Označovaný zkratkou CPI – Consumer Price Index Zkoumá se nákupní chování spotřebitelů a zjišťuje se tak, jaké zboží a služby spotřebitelé obvykle kupují a jaké zboží a služby lze tedy považovat za reprezentativní pro průměrného spotřebitele v ekonomice Zahrnuje : běžné nákupy věcí, které pořizujeme často nákupy dlouhodobých statků p ravidelné transakce (nájemné)

5 ZJIŠŤOVÁNÍ CEN Každý měsíc se zjišťují ceny vybraných položek v různých prodejnách. Vývoj ceny spotřebního koše se potom sleduje s postupem času a z tohoto sledování vzejde časová řada cenového indexu. Ceny spotřebního koše pak slouží k výpočtu míry inflace. Inflace měřená pomocí indexu spotřebitelských cen je vhodným ukazatelem průměrné situace v ekonomice.

6 CELKOVÁ CENA SPOTŘEBNÍHO KOŠE Celkovou cenu spotřebního koše dostaneme: Když vynásobíme množství jednotlivých výrobků jejich cenou v daném roce a výsledky sečteme Ve spotřebním koši má každá skupina spotřebovávaných výrobků a služeb určitou váhu, podíl. Na internetových stránkách ČSÚ můžeme zjistit, jaké váhy mají různé položky.

7 Ukázka Spotřební koš v roce 2012 Při průměrné spotřebě pitné vody 100 litrů na osobu a den zaplatí odběratel 8 Kč za den Za 8 korun lze pořídit: 100 litrů pitné vody/den nebo 3 housky nebo 1/4 chleba nebo 3 vejce nebo 2 cigarety nebo 250 ml benzínu natural nebo 50 g másla nebo + 6 Kč - 1 jízdenka na MHD v Kladně + 28 Kč - 1 jízdenka na trase Kladno - Praha nebo + 7 Kč - 1 výtisk novin např. MF Dnes

8 SHRNUTÍ Spotřební koš je v ekonomii kombinace množství statků.ekonomii V teorii spotřebitele spotřebitel určuje svoje preference pro jednotlivé spotřební koše. Ve zjednodušené formě, která se používá pro analýzu, spotřebitel porovnává spotřební koše tvořené určitým množstvím statku X (např. káva) a určitým množstvím statku Y (např. rohlík).teorii spotřebitele V makroekonomii je spotřební koš používán pro měření cenové hladiny, resp. míry inflace. V tomto případě představuje spotřební koš reprezentativní skupinu statků. Takovýto spotřební koš se může obsahovat výdaje na bydlení, stravu, kulturu atd.makroekonomiicenové hladinyinflace Název je odvozen od nákupního košíku.nákupního košíku

9 Použité zdroje Učebnice –Finanční gramotnost – kolektiv autorů, COFET, a.s. –Ekonomie stručný přehled teorie a praxe aktuálně a v souvislostech, CEED, J.Švarcová –Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol, NÚOV Praha, P. Klínský –Osobní a rodinné bohatství. Kam s penězi, Praha, M. Filip -Wikipedia http:// www.czso.cz http:// www.ekonomika.idnes.cz


Stáhnout ppt "Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace."

Podobné prezentace


Reklamy Google