Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilZuzana Šmídová
1
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.1012 Šablona: III/2 Sada:A5 07 Datum ověření ve výuce: 31.10.2013 Třída:1/2.AU
2
DUM - Digitální Učební Materiál Tematická oblast: Strojírenské práce Předmět:Konstrukce a údržba Ročník:2 Klíčová slova:přezouvání,dezén,pneumatik Jméno autora (vč. titulu):Pavel Šimánek Škola: Střední odborné učiliště, Lišov tř. 5. května 3 373 72 Lišov IČO: 75050111REDIZO: 651023599
3
KOLA A PNEUMATIKY PRÁCE V AUTOSERVISU PAVEL ŠIMÁNEK
4
Kdy přezout? Začnou–li se na jaře pohybovat teploty dlouhodobě nad 7 st. Celsia je ten správný čas na obout letní pneumatiky. Směs letních pneumatik je tvrdší a přizpůsobená provozu za vysokých teplot. Zimní směsi se na suchých a teplejších površích více opotřebovávají, zhoršují jízdní vlastnosti automobilu, jako je brzdná dráha a ovládání vozidla a také zvyšují spotřebu pohonných hmot.
5
DVĚ ZIMNÍ PNEUMATIKY NESTAČÍ Jeden z motoristických mýtů praví, že v zimě stačí pro bezpečnou jízdu 2 zimní pneumatiky namontované na hnací nápravě. V tomto případě je sice zajištěn dobrý záběr hnací nápravy, avšak ovladatelnost nápravy hnané je ponechána náhodě. Pro maximální bezpečnost v zimním období je důležité vybavit automobil 4 zimními pneumatikami Vůz s předním náhonem + zimní pneumatiky na přední nápravě zabezpečen rozjezd automobilu nerovnováha v zadní části vozu => větší pravděpodobnost vzniku smyku Vůz se zadním náhonem + zimní pneumatiky na zadní nápravě výšší výkon při rozjezdu nerovnováha přední části vozu => větší riziko špatné ovladatelnosti vozu
6
Možné závady pneumatik Možné závady pneumatik Uvádíme možné závady pneumatik, při nesprávném dodržování tlaků huštění, či při závadách na podvozku : 1.Ojeté kraje běhounu – příliš nízký tlak 2.Ojetý střed běhounu – příliš vysoký tlak, pneumatika při přehuštění získá balónovitý tvar 3.Ojetý jeden kraj běhounu – nejčastější příčinou je špatné seřízení geometrie 4.Opotřebovaná různá místa – pneu je „zubatá“, „oskákaná“, signalizuje závadu tlumičů 5.Opotřebované jedno místo – při přebrždění, smyku 6.Podélné drážky a rýhy – hlavně v zimě, při prokluzování, hrabání, kdy jedno kolo stojí a druhé se protáčí
7
Hloubka dezénu Hloubka dezénu Minimální hloubka dezénu je v České republice daná zákonem na 1,6 mm. Provoz na více ojetých pneumatikách se stává velmi nebezpečným, hlavně pak při jízdě za mokra. Vzorek pneumatiky nedokáže spolehlivě odvádět vodu a častěji pak dochází ke smykům a aquaplaningu. Pro zimní provoz platí zákonem stanovená hloubka 1,6 mm, doporučuje se však jezdit na pneumatikách se vzorkem hlubokým 4 mm.
8
PŘÍPRAVA AUTOMOBILU NA ZIMU Dobrá příprava automobilu na zimu snižuje riziko dopravních nehod a prodlužuje jeho životnost, a proto by měla začít podstatně dříve než s příchodem prvního sněhu a mrazíků. A na co se před zimou zaměřit? montáž zimních pneumatik přeměření účinnosti brzd kontrola chladící soustavy dolití nemrznoucí směsi kontrola autobaterie kontrola oleje výměna starších zapalovacích svíček u dieselových motorů kontrola finkce všech světel a stavu náhradních žárovek V zimní výbavě automobilu by neměly chybět sněhové řetězy, škrabka na odstranění ledu ze skel automobilu, rozmrazovač zámků, nemrznoucí kapalina a smetáček na odklizení sněhu.
9
ZDROJE Např.: Obrázky vytvořeny pomocí klávesy PrintScreen, prostředků operačního systému Windows a pomocí prostředků kancelářského balíku Microsoft Office Externí zdroje: firma danlop, http://info- turistika.cz/detail/autoservis-hrusovany-hrusovany 20.10.2013, Příručka pro automechaniky,Rolf Gscheidle a kolektiv,Sobotáles 2001 http://info- turistika.cz/detail/autoservis-hrusovany-hrusovanyhttp://info- turistika.cz/detail/autoservis-hrusovany-hrusovany
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.