Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRudolf Bílek
1
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Proměnné časování ventilových rozvodů Tematická oblast:Motory – pohyblivé části Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku:duben 2013
2
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – pohyblivé části je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Prom ě nné č asování ventilových rozvod ů.
3
Význam Pro různé otáčky motoru je vhodné jiné nastavení časování ventilů a jejich zdvihu. Proměnné časování zlepšuje plnění válců, což má vliv na výkon motoru, průběh kroutícího momentu, pružnost, emise a spotřebu.
4
Proměnné časování Změna časování může být - fázová (skoková) – například Porsche VarioCam – časování se mění skokově při určitých zvýšených otáčkách - plynulá – například BMW Vanos – časování se mění plynule v závislosti na otáčkách.
5
Obrázek 1: Porsche VarioCam
6
Obrázek 2: BMW Vanos
7
Proměnný zdvih Změna zdvihu může být - fázová (skoková) – například Honda VTEC - plynulá – například BMW Valvetronic, Fiat VVA.
8
Obrázek 3: Honda VTEC
9
Obrázek 4: BMW Valvetronic
10
Obrázek 5: Fiat VVA
11
Zdroje [1] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN 80-030-0568-X. [2] VÁVROVEC, Jiří. Současný stav a vývojové tendence v konstrukci ventilových rozvodů [online]. [cit. 9.4.2013]. Dostupný na WWW: https://dspace.vutbr.cz/bitstream/handle/11012/6981/Bakal%C3%A1% C5%99sk%C3%A1%20pr%C3%A1ce%20V%C3%A1vrovec.pdf?sequ ence=1
12
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. pelicanparts.com [online]. [cit. 14.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.pelicanparts.com/techarticles/Boxster_Tech/16-ENGINE- Camshaft_Swap_and_Chain_Tensioner/images_small/Pic19.jpg [2] AUTOR NEUVEDEN. pelicanparts.com [online]. [cit. 14.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/E36-camshaft- timing/pic26.jpg [3] AUTOR NEUVEDEN. world.honda.com [online]. [cit. 14.4.2013]. Dostupný na WWW: http://world.honda.com/automobile- technology/VTEC/images/3_a1.gif
13
[4] AUTOR NEUVEDEN. usautoparts.net [online]. [cit. 14.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.usautoparts.net/bmw/images/engine/valvetrain.jpg [5] AUTOR NEUVEDEN. vcr-i.com [online]. [cit. 14.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.vcr- i.com/english/pop_up/fausses_idees_r/imgs/Multiair_2.gif
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.