Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVladimíra Ševčíková
1
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE 380887
2
CO ZNAMENÁ TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE ? Probíhá velmi individuálně a nerovnoměrně na různých závislostí Vývoj se projevuje v růstu organizmu a jeho částí Série kvalitativních změn
3
PERIODIZACE VÝVOJE V pedagogických vědách jsou známy různé periodizace, nejužívanější je však periodizace dle Příhody (1963): o Mladší školní věk o Střední školní věk o Starší školní věk
4
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK: 6 (7 – (10) 11 LET (PREPUBESCENCE) TĚLESNÝ A FUNKČNÍ VÝVOJ vývoj sekundárních pohlavních orgánů zpomalením růstu těla do výšky intenzívní je růst objemu těla osifikace kostí svalstvo obsahuje méně hemoglobinu, tuků, bílkovin, anorganických látek, ale více vody jako svalstvo dospělých objem srdce dětí mladšího školního věku je relativně větší
5
PSYCHICKÝ VÝVOJ o zlomovým bodem se stává nástup do školy o názorné ukázky – správná technika pohybu o rozvíjí se paměť a představivost o zvýšená odvaha a vnímavost k okolí o zvýšená impulsivnost o malá sebekritičnost
6
STŘEDNÍ ŠKOLNÍ VĚK (10) 11 – 14 (15) LET (PUBESCENCE) TĚLESNÝ A FUNKČNÍ VÝVOJ vysoká dynamika všech biopsychosociálních změn končetiny rostou rychleji než trup růst do výšky je intenzivnější ve všech pohybových schopnostech se rozdíly ve výkonnosti z hlediska pohlaví prohlubují Nerovnoměrné a rychlé růstové změny
7
OTÁZKA Č. 1 JAK SE LIŠÍ VÝKONNOST U DÍVEK A HOCHŮ 7-18 LET V BĚHU NA 12 MINUT?? (KOVÁŘ, MĚKOTA, CHYTRÁČKOVÁ & KOHOUTEK, 1993)
8
O TÁZKA Č. 2 – J AKÁ JE RYCHLOST V BĚHU NA 50 M U DÍVEK A HOCHŮ OD 7-18 LET ? (M ORAVEC & KOL. 1990)
9
OTÁZKA Č. 3 – JAK SE LIŠÍ VÝKONY DÍVEK A HOCHŮ VE SKOKU DALEKÉM Z MÍSTA? (KOVÁŘ, MĚKOTA, CHYTRÁČKOVÁ & KOHOUTEK, 1993)
10
OTÁZKA Č. 4 – JAK SE LIŠÍ VÝKONY DÍVEK A HOCHŮ V TESTU: VÝDRŽ VE SHYBU? (KOSTKA A & KOL. 1987, MORAVEC A & KOL., 1990)
11
PSYCHICKÝ VÝVOJ hormonální aktivita rozvíjející se abstraktní myšlení a paměť zvyšuje se rychlost učení proces osamostatňování tělesná výchova má velmi pozitivní dopad Sport má socializační a integrační působení
12
STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK – 14 (15) – (18) 19 LET (ADOLESCENCE) TĚLESNÝ A FUNKČNÍ VÝVOJ o Snížení tempa růstu tělesné výšky i hmotnosti o U chlapců výrazný nárůst svalové hmoty o U dívek nárůst podkožního tuku o Nejrychleji se rozvíjí silové schopnosti o Motorický i senzorický vývoj dokončen o,,Vrchol v motorickém vývoji jedince“
13
TĚLESNÁ VÝŠKA 7 – 18LETÝCH CHLAPCŮ A DÍVEK V ČESKÉ REPUBLICE (LHOTSKÁ & KOL., 1993 – DLE RYCHTECKÉHO, 1998)
14
TĚLESNÁ HMOTNOST 7 – 18LETÝCH CHLAPCŮ A DÍVEK V ČESKÉ REPUBLICE (LHOTSKÁ & KOL., 1993 – DLE RYCHTECKÉHO, 1998)
15
PSYCHICKÝ VÝVOJ o předěl mezi dětstvím a dospíváním o soc. normy, postoje, nezávislost, zodpovědnost… o dokončuje se a stabilizuje se vývoj os. vlastností o mění se vztah k hodnotám, kategoriím o všeobecný pokles zájmu dívek o sportovní aktivity o vyšší zájem o aktivity prováděné ve volném čase a v přírodě
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.