Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRudolf Havlíček
1
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 18. Dřevo a jeho původ Název sady: Základy ekologie pro střední školy Ročník: 1. Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0727 Datum vzniku: 20.3.2013 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.
2
Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Základy ekologie pro střední školy je ukázat žákům SŠ, kteří se v této oblasti vzdělávají, jak vznikne živý organismus, popisuje vztah člověka k přírodě a vliv prostředí na živý a neživý organismus. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Základy ekologie. Konkrétně tato prezentace je zaměřena na Dřevo a jeho původ. 2
3
Dřevo - patří mezi první materiál, který člověk začal opracovávat a jehož bohaté užívání je typické pro lidskou civilizaci všech dob a zemí. Dřevo - živý organismus, který vyrostl a má svoji typickou a krásnou strukturu. 3
4
Dřevo – organická surovina, která dorůstá většinou v lese. Tato surovina se dále zpracovává a chrání, aby mohla dobře a trvale plnit své úkoly. Dřevo – pro truhláře nejdůležitější materiál. 4
5
Stromy rostou většinou v lesích, proto se považují lesy za původní přirozené prostředí, které představuje zdroj. Z toho důvodu je nutné věnovat pozornost stavu lesů na celé planetě. 5
6
Důležitá je míra zkoumání, jak lesy přežívají a nakolik se je daří obnovovat a jestli je používané postupy dokážou chránit a zachovat. 6
7
V roce 1955 pokrývaly lesy téměř čtvrtinu zemského povrchu, což představuje území o rozloze přibližně 2 543 miliónů hektarů. Lesy, které člověk vysázel jsou pouhé 3% zmiňované plochy, zbývajících 97 % připadá na přírodní a ostatní lesy. 7
8
8
9
Rozmístění lesů na planetě Zemi se průběžně mění. Tyto změny se dějí v důsledku úbytků zalesněných území a nově vysazovaných stromů. 9
10
10 ZMĚNY ROZLOHY ZALESNĚNÝCH ÚZEMÍ 1990 - 2005 (100HA) 199020002005 Afrika 699,361655,613635,412 Asie 574,487566,562571,577 Evropa 989,32998,0911001,394 Severní a Střední Amerika 710,79707,514705,849 Oceánie 212,514208,034206,254 Jižní Amerika 890,818852,796831,54
11
Život stromů začíná v podobě drobných sazeniček. Ve vhodných podmínkách a příznivém prostředí dosahují stromy větší výšky, než kterékoliv jiné živé organismy. 11
12
12
13
Nejdůležitější druhy stromů v hospodářském lese ČR jsou smrky a v menším rozsahu: jedle a douglasky (rostlina z čeledi borovicovité) - 56 %, borovice a v menší míře modříny – 21 %, duby – 6%, buky – 6 %, ostatní listnaté dřeviny – 11 %. 13
14
Les – pro ČR má velký ekonomický význam. Plní důležité úkoly, které se týkají ochrany životního prostředí – ekologické. Úloha lesa – zlepšení a udržení čistoty vzduchu, zachování zdravého klimatu a ochrany krajiny. 14
15
Les – odevzdává kyslík a váže částice sazí a prachu ze vzduchu. Stará se o neustálou obnovu vzduchu a snižuje jeho znečištění. Tím vytváří předpoklad, který je nezbytný pro rekreaci člověka a pro udržování jeho životního prostředí. 15
16
Udržuje vlhkost půdy déle, než nezalesněná plocha, protože odpařování z lesní půdy a předávání vody listy stromů probíhá velmi pomalu. Umožňuje vyrovnat stavy potoků a řek. Zabraňuje odnosu zeminy větrem, vodou, suťovou a sněhovou lavinou. 16
17
Strom se skládá z: kořenů kmenu koruny Kmen – nese korunu stromu. Kořeny – tvoří kořenový systém. Koruna – skládá se z větví a větviček s pupeny, listy, květy a plody. 17
18
V našich zeměpisných šířkách začíná růst stromu na jaře a trvá až do pozdního podzimu. Dřevo se skládá z několika buněk, které se liší svým druhem, tvarem a funkcí. 18
19
Jakou surovinu představuje dřevo? K čemu se dřevo může používat? Jaký význam má les pro člověka? Vyjmenuj základní části stromu a charakterizuj. 19
20
REBO PRODUCTIONS CZ, s. r. o., Dřevo od A do Z, 3. vydání 2010, Praha 5. BRANIŠ, M. Základy ekologie a ochrany životního prostředí, Informatorium, Praha: 2004 ISBN: 80-7333-024-5. KVASNIČKOVÁ, D., Základy ekologie pro základní a střední školy, nakladatelství FORTUNA, Praha 1. WOLFGANG NUTSCH A KOLEKTIV, Příručka pro truhláře,nakladatelství Sobotáles, Praha 1, ISBN 80-85920-60-3 20
21
Snímek 9- [cit. 2013-14-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:. Snímek 11- [cit. 2013-15-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:. Snímek 16- [cit. 2013-15-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:. Snímek 17- [cit. 2013-15-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:. Snímek 19- [cit. 2013-15-05]. Dostupný pod licencí Public Domain na WWW:. 21
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.