Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
VY_32_INOVACE_AUT1_15 Požadavky na karoserii z hlediska bezpečnosti
2
Karoserie je ta část automobilu, která slouží k dopravě osob nebo nákladu a jsou na ni kladeny vysoké požadavky z hlediska funkčnosti, estetičnosti, ale zejména z hlediska bezpečnosti. Proto vývojové a zkušební testy prováděné výrobci jsou zaměřeny hlavně na celkovou bezpečnost cestujících, ale např. i na těsnost palivové soustavy, zasunutí sloupku řízení při nárazu a snížení nákladů na opravy. 1. Úvod
3
2. Aktivní bezpečnost Je soubor opatření, která podporují bezpečný způsob jízdy a vedou ke snížení možnosti vzniku nehody a)Jízdní bezpečnost (vlastnosti, které zmenšují jízdní nedostatky) -aerodynamická stabilita -zlepšení jízdních vlastností
4
b) Kondiční bezpečnost (zajišťuje jízdní pohodlí) -mikroklima (větrání, vytápění, klimatizace) -vnitřní hluk (odhlučnění motoru) -sezení (seřízení sedadla, tvar sedadla, odpružení) -stimulace psychické pohody (estetika interiéru)
5
c) Pozorovací bezpečnost (vidět a být viděn) -Výhled z vozidla (průhlednost skel, zrcátka) -Osvětlení vozovky -Pasivní viditelnost (barva karoserie, osvětlení vozidla, výstražná signalizační zařízení)
6
d) Ovládací bezpečnost (spolehlivost a jistota) -umístění ovladačů (dosažitelnost, tvar a povrch, opatření proti záměně ovladačů) -ovládací síly (řízení, brzdění) -odpoutání pozornosti (kontrolní a signalizační zařízení) -zajištění dveří -zvuková signalizace
7
3. Pasivní bezpečnost Konstrukční uspořádání vozidla zmenšující nebezpečnost následků dopravních nehod. a)Vnější bezpečnost Provedení obrysů vozidel tak, aby zranění ostatních účastníků silniční dopravy bylo co nejmenší.
8
b) Vnitřní bezpečnost Opatření k zabránění nebo zmenšení možnosti zranění posádky vozidla -Deformovatelná příď a záď vozidla (deformační zóny automobilu) -Ochrana proti dalšímu nárazu (zadržovací systémy, hlavové opěrky, deformovatelné uložení volantu, vybavení interiéru)
9
-Zachování prostoru pro přežití (odolnost proti čelnímu a bočnímu nárazu, převrácení, posunutí nákladu) -Ochrana proti vymrštění osob (zámky a závěsy dveří, zadržovací systémy, bezpečnostní skla) -Ochrana proti vzniku a šíření požáru (elektroinstalace, palivová soustava, použití nehořlavých materiálů)
10
Výhody: -Dostatečné zatížení zadní hnací nápravy pří akceleraci a jízdě do svahu -Odpadá spojovací kloubový hřídel -Jednoduchá konstrukce přední řídící nápravy
11
JAN, Zdeněk, Bronislav ŽDÁNSKÝ a Jiří ČUMPERA. Automobily 1: Podvozky. Brno: Avid, 2007. ISBN 978-80- 87143-03-2. PILÁRIK, Milan a Jiří PABST. Automobily. Vyd. 1. Praha: Informatorium, 2000, 3 sv. ISBN 80-86073-65-33. GSCHEIDLE, Rolf. Tabulky pro automechaniky: tabulky, vztahy, přehledy, normalizované postupy : matematika, vedení podniku, základní odborné znalosti, materiály, technické kreslení, odborné znalosti, elektrické vybavení, předpisy. Překlad Jiří Handlíř. Praha: Europa-Sobotáles, 2009, 496 s. ISBN 978-80-86706-21-4. Použitá literatura
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.