Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilDavid Pešan
1
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/34.0048 Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková organizace Vrhy těles Autor: VY_32_INOVACE_4_1_8 Mgr. Jan Zach
2
Pohyby t ě les v homogenním tíhovém poli Zem ě VY_32_INOVACE_3_1_8Autor: Mgr. Jan Zach Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Zach.
3
Kromě F G na těleso jiné síly nepůsobí (ani odpor prostředí). Tíhové pole je konstantní. Pohyby jejichž trajektorie jsou v porovnání s rozměry Země zanedbatelné.
4
Volný pád – nejjednodušší případ Rovnoměrně zrychlený pohyb s v 0 = 0 a zrychlením g v = gt Je-li v 0 ≠ 0=>vrh tělesa okamžitá rychlost:dráha:
5
Svislý vrh vzhůru v 0 má opačný směr než g velikost okamžité rychlosti v při stoupání v čase:v = v 0 - gt výška výstupu – největší dosažená výška hv h = 0 v 0 – gt h = 0=> doba výstupu je: dosaďte rovnice pro y => výška vrhu okamžitá výška y: Z výšky h pak těleso padá volným pádem t d …doba pádu Doba pádu je tedy stejná jako doba výstupu. Jak velkou rychlostí v 6 těleso dopadne na zem? Své tvrzení podložte výpočtem. Vyjádřete dobu pádu.
6
Vodorovný vrh - poč. rychlost v 0 x 0 = 0 y 0 = h Určete souřadnice místa vrhu: - parabolu zakreslíme do souřadnic xyz - tíhové zrychlení g Určete souřadnice místa dopadu: x = v 0 t x = dy = 0 Délka vrhu – vzdálenost d, kam těleso dopadne (bod D). x = v 0 t d => Pak doba pohybu je: Dosadíme do osy x = d Vyjádřete délku vrhu. Souřadnice bodu D jsou: Dosazením do rovnice pro y vyjde: y= 0 Okamžitá výška nad zemí je: Délka vrhu d je:
7
Šikmý vrh vzhůru V reálném prostředí je trajektorií balistická křivka. Dostřel (délka vrhu) závisí na poč. rychlosti a elevačním úhlu . - trajektorií je parabola - složený pohyb: … elevační úhelv 0 … poč. rychlost v x = v 0 cos v y = v 0 sin Rozložte v 0 na složky v x a v y. Doba letu Dostřel: Vyjádřete složky v x a v y : Pomocí doby výstupu u svislého vrhu vyjádřete celkovou dobu letu. rovnoměrný pohyb svislý vrh vzhůru Ve směru svislém - Ve směru vodorovném -
8
Téma sady: Mechanika I. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor:Fyzika Tematický okruh:Pohyby těles v homogenním tíhovém poli Země Anotace: Jedná se o prezentaci, ve které ukážeme pohyby v tíhovém poli Země, odvodíme pro ně základní vztahy. Materiál vysvětluje základní pojmy a vztahy a vytváří prostor pro samostatné zamyšlení žáků nad tématem a motivuje je k návrhu jednoduchých experimentů pro objasnění zmíněných fyzikálních jevů. Hlavním zdrojem informací je učebnice: FYZIKA pro gymnázia – Mechanika, RNDr. Milan Bednařík, CSc., doc. RNDr. Miroslava Šiková, CSc., ing. Petr Bujok Autor:Mgr. Jan Zach Rok vytvoření materiálu: 2012 Název materiálu: Vrhy těles Jazyk:čeština Očekávaný výstup: Žák vysvětlí vztahy mezi fyzikálními veličinami, uvede příklady těles vykonávajících dané pohyby a dokáže popsat parametry ovlivňující dané pohyby. Speciální vzděl. potřeby: Klíčová slova: volný pád, svislý vrh, vodorovný vrh, šikmý vrh, balistika Druh učebního materiálu:prezentace s aktivizací žáka Cílová skupina:žák Stupeň a typ vzdělávání:gymnaziální vzdělávání Typická věková skupina:16 -19 let Pokyny pro práci s materiálem: Prezentaci je možné využít jako výklad učiva na dané téma. V materiálu jsou začleněny otázky, které je možné využít formou frontálního opakování (připomenutí) známého učiva nebo jako podnět pro jeho ověřování. Vztahy mezi veličinami se žáci nejprve pokusí odvodit sami v průběhu prezentace, teprve pak je vztah zobrazen.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.