Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilHelena Pešková
1
J EDNODUCHÉ STROJE - KLADKA Ing. Jan Havel
2
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. ANOTACE 1.Kód EVM: K_INOVACE_2.FY.18 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.1.28/01.0050 3.Vytvořeno: březen 2013 4.Ročník: 2. ročník – osmileté gymnázium (RVP-G), 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika Tematický okruhOtáčivé účinky síly Materiál slouží k výkladu nauky o jednoduchém stroji - kladce. Na přehledných nákresech ukazuje jednotlivé typy kladek a kladkostrojů, následně na fotografických materiálech demonstruje použití kladek v praxi. Učivo je ověřeno závěrečnými otázkami a příklady. Materiál se využije v průběhu hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule.
3
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Jednoduché stroje - kladka Kladka je otáčivé těleso diskového tvaru s drážkou po obvodu pro vedení lana, řetězu nebo řemenu Umožňuje snadné vedení lana a změnu směru a velikosti působení síly [1]
4
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Pevná kladka Kladka může být uchycená na pevné ose otáčení Nezmenšuje působící sílu Umožňuje změnit směr působení síly Využití tam, kde je výhodné změnit směr působení síly Například při vytahování nákladu do výšky můžeme využít hmotnost vlastního těla Využití pro dobré vedení lana, řetězu nebo řemenu (například u lanovky)
5
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Volná kladka Osa otáčení je volná a většinou je k ní připevněn náklad atd. Dokáže zmenšit potřebnou sílu na polovinu zvětšuje vynaloženou sílu Zvětšení síly není zadarmo – působíme na dvojnásobné dráze
6
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Kladkostroj Kladkostroj je soustava několika volných a pevných kladek – působící sílu dokáže zvětšit několikanásobně Kolikrát se zvětší působící síla, na tolikrát delší dráze musíme působit – vynaložená práce je z fyzikálního hlediska stejná První volná kladka zvětšuje vynaloženou sílu dvakrát druhá opět dvakrát celkem čtyřnásobné zvětšení vynaložené síly Na obrázku vidíme tzv. Archimedův kladkostroj
7
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Kladkostroj Praktičtější varianta kladkostroje má pevné kladky na společném závěsu a volné kladky taktéž Dvě volné kladky stejný případ jako na předchozí stránce, síla je zvětšena čtyřikrát Obecně – kolik lan je mezi pevnými a volnými kladkami, tolikrát se zvětšuje síla
8
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Kladkové systémy - porovnání Porovnání kladkových systémů od pevné kladky až po kladkostroj se 2 volnými kladkami ukazuje jak se zvětšování působící síly zvětšuje dráha potřebná na zvednutí předmětu o stejnou výšku: [2]
9
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Kladky v praxi Lodní kladkostroj: volné kladky na jeřábu [3] [4]
10
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Kladky v praxi Kladkový luk – umožňuje přesnější zacílení, snadnější natažení luku, šíp dosahuje větší rychlosti [4]
11
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Příklady Posuďte, zda-li jsou následující případy kladkových systémů v rovnováze: A)B)
12
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Příklady Posuďte, zda-li jsou následující případy kladkových systémů v rovnováze: A)B)
13
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Příklady Posuďte, zda-li jsou následující případy kladkových systémů v rovnováze: A)B)
14
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Příklady Posuďte, zda-li jsou následující případy kladkových systémů v rovnováze: A)B)
15
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Příklady Urči minimální potřebnou sílu ke zdvihání tělesa ve vyobrazených situacích: A)B)C)
16
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Příklady Urči maximální hmotnost tělesa, které může ve vyobrazených situacích zdvihat pomocí znázorněné síly a kladky:
17
Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Zdroje a použitá literatura [1] YVSREDDY. wikipedia [online]. [cit. 20.3.2013. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Water_Well_Pulley_(3).JPG [2] NEZNÁMÝ. wikipedia [online]. [cit. 20.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Four_pulleys.svg [3] WUALEX. wikipedia [online]. [cit. 20.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Talje.jpg [4]NEZNÁMÝ. wikipedia [online]. [cit. 20.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crane_Pulley.jpg [5] SLAYER. wikipedia [online]. [cit. 20.3.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Compound_Bow_full.jpg NEZNÁMY. otáčivé účinky síly [online]. [cit. 21. 3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.zsondrejov.cz/Vyuka/F-7H/Otaciv_04.pdf NEZNÁMY. jednoduché stroje [online]. [cit. 3.4.2013]. Dostupný na WWW: http://www.vedanasbavi.cz/vedecky-orisek.php?ID=23 Není-li uvedeno jinak, jsou obrazové materiály dílem autora, vytvořené v open-source sw Inkscape, případně jde o fotografie pořízené autorem materiálu
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.