Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAleš Vaněk
1
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiáluHistorie vývoje marketingu (VY_32_INOVACE_05.02.02) AutorMgr. Vladimír Šorma Tematická oblastMarketing a management RočníkSedmý Datum tvorbyŘíjen 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku marketingu a managementu v hodinách Základů společenských věd - Ekonomie ve třetím ročníku, seznamuje studenty se základními termíny v oboru marketingu a managementu Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky třetího ročníku Základů společenských věd – Ekonomie; jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku historie vývoje marketingu. Časová dotace materiálu je 15-20 minut.
2
Historie vývoje marketingu í I. Výrobní koncepce II. Výrobková koncepce III. Prodejní koncepce IV. Marketingová koncepce V. Sociální koncepce marketingu 5 základních koncepcí, které ovlivňují charakter marketingových aktivit
3
Historie vývoje marketingu I. Prodejní koncepce „nejlépe se prodá to, co je lehce dostupné a za nízkou cenu“ · historicky nejstarší marketingová koncepce (vzniká na přelomu 19. a 20. stol.) · zákazník preferuje výrobky, které jsou levné a snadno dosažitelné · dosahování vysokých objemů výroby při využívání nové techniky a technologie, nižší náklady na jednotku produkce, rozsáhlá distribuce výrobků (zavádění pásové výroby – Henry Ford v USA, Tomáš Baťa v ČSR) · cílem podnikatele je dosažení co nejvyššího zisku přes oblast výroby, zejména lepším využíváním techniky a lepší organizací práce, kvalitní a levný výrobek si totiž rád koupí každý zákazník · v současnosti je vzpomínaný přístup typický v ekonomikách, kde poptávka převyšuje nabídku, zákazník se snaží výrobek spíše získat a nepřemýšlí tolik o jeho vlastnostech
4
Historie vývoje marketingu II. Výrobková koncepce „kvalitní produkty si vždy svého zákazníka najdou“ · vychází z předpokladů, že zákazník bude při nákupu dávat přednost výrobkům nejvyšší kvality, výkonnosti nebo zcela nových vlastností · podnikatel zaměřuje svou aktivitu především na výrobu výrobků vysoce kvalitních a neustále se je snaží zdokonalovat · při zavádění nových výrobků na trh prezentují výrobci zejména vyšší kvalitu a technické výhody, což někdy vede k „marketingové krátkozrakosti“ – výrobce nevnímá, co se na trhu děje a jaká jsou přání a chování zákazníka („Veřejnost nemůže vědět, jaký druh auta chce, dokud ho neuvidí na vlastní oči“ - výrok vedoucího pracovníka General Motors)
5
Historie vývoje marketingu III. Výrobková koncepce „žádný výrobek se neprodá bez patřičné reklamy“ · vyplývá z hromadné výroby, která potřebuje masovou distribuci a prodej · cílem výrobce je prodat to, co vyrobil, nikoliv vyrábět to, co by prodal. koncepce předpokládá, že spotřebitelé jeví k nakupování netečnost až odpor a musí být přemlouváni k většímu nakupování. firmy vyvíjejí agresivní prodejní a propagační úsilí. výsledek je, že veřejnost ztotožňuje marketing s prodejním náporem a reklamou. riziko: k nákupu přemluvený zákazník si již další výrobek nekoupí a odrazuje další potenciální zákazníky
6
Historie vývoje marketingu IV. Marketingová koncepce „lépe prodá ten, kdo dokáže lépe poznat a uspokojit potřeby a přání zákazníka“ · vychází z filozofie, že marketing je něco více než prodej · koncepce vychází z pochopení trhu a následného přizpůsobení výrobku tak, aby jeho výroba byla v souladu s jeho požadavky · schopnost podniku splňovat požadavky a přání zákazníků vytváří předpoklady pro budoucí růst firmy. koncepce spočívá na 4 pilířích: cílový trh, zákaznické potřeby, integrovaný marketing (všechna oddělení firmy pracují společně na uspokojování přání a potřeb zákazníka) a rentabilita
7
Historie vývoje marketingu V. Sociální marketingová koncepce „úkolem organizace je určovat potřeby, zájmy a přání zákazníka a uspokojovat je způsobem, který zachovává nebo zvyšuje blahobyt spotřebitele a společnosti“ · „humanistický“, „ekologický“ marketing. nejnovější marketingová koncepce, která se snaží dát do souladu potřeby a zájmy zákazníků s dlouhodobými sociálními a etickými zájmy společnosti (zejména ze strany ochránců životního prostředí) · sociální marketing předpokládá, že podniky budou ve svých marketingových aktivitách brát v úvahu rovnováhu tří důležitých faktorů: zisku firmy, uspokojení přání zákazníků a veřejný zájem
8
Zdroje: Kotler, Philip: Marketing management, Grada Publishing, spol. s.r.o., 10. rozšířené vydání, Praha, 2001 Maruani, Laurent: Abeceda marketingu, Management Press, Praha,1995 Světlík, Jaroslav: Marketing – cesta k trhu, EKKA, Zlín, 1994 Švarcová, Jana: Ekonomie, CEED, Zlín, 2010 http://cs.wikipedia.org
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.