Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."— Transkript prezentace:

1 EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Molekulární biologie jako prohloubení učiva a opakování k maturitě Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: 6. 7. 2013 Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: 3. - 4. ročník čtyřletého gymnázia (septima – oktáva) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Výživa organismů Metodika/anotace: Materiál přehledně ukazuje strategie zisku energie a živin u všech organismů. Časový rozvrh: 35 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

2 Výživa organismů Výživa organismů je podstatou jejich přežití. Výživa je pro každý organismus konkrétní způsob zisku energie. Bez energie není možné uskutečnit nic – ani držet pohromadě. Aby byly veškeré procesy realizovatelné, je třeba energii získávat z prostředí (ať živého nebo neživého), a k tomu bylo zapotřebí vytvořit speciální mechanismy, které to vše umožňují. Na výživu hledíme z pohledu mikrobiologie ze dvou úhlů: 1.Energie má mnoho forem (elektrická, mechanická, chemická, světelná…). Každá energie má svoji funkci v přírodě. Některé formy jsou ale z hlediska výživy pro organismus důležitější než jiné. Proto sledujeme typ energie využívané organismy. 2.Základním stavebním kamenem všech organismů je uhlík ( 6 C) – vytváří základní kostru všech významných stavebních látek (sacharidy, bílkoviny) i těch zásobních (sacharidy, lipidy), nemluvě o látkách s řídící funkcí (enzymy a hormony). Z tohoto důvodu sledujeme zdroj uhlíku.

3 Výživa: 1) podle E Fototrofní – zdrojem energie je sluneční světlo př.: rostliny, cyanobakterie… Chemotrofní – zdrojem je oxidace redukované látky: Chemoorganotrofie(glukóza…) - živočichové, houby Chemolitotrofie (sirovodík, amonné kat…) - bakterie, Archaebacteria

4 Výživa: 2) podle zdroje C Autotrofní – CO 2 Heterotrofní – organické látky (glukóza…) Mixotrofní – využití jak organických látek, tak CO 2 - například tzv. masožravky, některé bakterie, sršeň východní (solární destičky v zadečkové části – obr.), krásnoočka… http://cs.wikipedia.org/wiki/Sr%C5%A1e%C5%88_v%C3%BDchodn%C3%AD

5 Kombinované formy: Tato dvě třídění se navzájem nevylučují, naopak, velmi často nás zajímá vztah zisku energie a uhlíku: Fotoautotrofie, fotoheterotrofie, chemoautotrofie, chemoheterotrofie Přehledněji na následující straně. !Fotoautotrof. bakterie nepoužívají H 2 O, ale jiné jednoduché mol. (H 2 S H 2 S, H 2 …) – vedlejší produkt tak není kyslík!

6 fsg http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BD%C5%BEiva Cyanobacteria, rostliny houby, živočichové některé řasy v temnu některé sirné bakterie bakterie

7 Procesy, které se uplatňují při zisku E Fermentace (kvašení): aerobní nebo anaerobní proces, kdy se látka (zdroj E) štěpí na energeticky chudší produkty (může ale docházet také k syntézám nových látek) – starý, původní systém častý u mikroorganismů. Aerobní respirace: štěpení látek za přístupu kyslíku. Produktem je kromě velkého množství energie také voda a CO 2. Anaerobní respirace: štěpení bez přístupu kyslíku. Nachází se u bakterií, také ve vyšších organismech při nedostatku kyslíku (kyslíkový svalový dluh…) nebo jeho úplné absenci v prostředí (endoparazité). Vedlejší produkty jsou často látky jako H 2 S a CH 4 – ekologický význam.

8 Jednoduchý testík na konec: a. rosnatka okrouhlolistá b. jaterník podléška c. dřevomorka domácí d. Anabaena spiroides e. motolice jaterní 1.Zařaďte organismus podle způsobu příjmu uhlíku 2.Zařaďte organismus podle způsobu zisku E 3.Pojmenujte základní trofickou úroveň u každého druhu

9 a. rosnatka okrouhlolistá – je masožravka → mixotrof b. jaterník podléška – je krytosemenná rostlina → autotrof fotoautolitotrof fototrofie → fotoautolitotrof c. dřevomorka domácí – je parazitická houba → heterotrof chemoheteroorganotrof chemotrofie → chemoheteroorganotrof d. Anabaena spiroides – je sinice (cyanobakterie) → autotrof fotoautolitotrof fototrofie → fotoautolitotrof e. motolice jaterní – je parazitický živočich → heterotrof s anaerobní respirací chemoheterotrof chemotrofie → chemoheterotrof Řešení:

10 Zdroje: (k 27.8.2013) Sršeň východní: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sr%C5%A1e%C5%88_v%C3%BDchodn%C3%AD Přehled strategií výživy: http://cs.wikipedia.org/wiki/V%C3%BD%C5%BEiva


Stáhnout ppt "EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Výživa organismů Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/18 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky."

Podobné prezentace


Reklamy Google