Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výuková metoda prof. Hejného pro učitele mateřských škol Praha 10, Školící středisko InGarden Jana Slezáková 25. dubna 2014.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výuková metoda prof. Hejného pro učitele mateřských škol Praha 10, Školící středisko InGarden Jana Slezáková 25. dubna 2014."— Transkript prezentace:

1 Výuková metoda prof. Hejného pro učitele mateřských škol Praha 10, Školící středisko InGarden Jana Slezáková 25. dubna 2014

2 Osnova 1. Klíčové myšlenky výukové metody Hejného (orientace na dítě, didaktická matematická prostředí a jeho význam – příměr s bytem) 2. Krokování a Schody a úlohy 3. Autobus 4. Manipulativní geometrie 5. Závěr - diskuse

3 Umět, to je dočasné, ale rozumět, to je trvalé obohacení ducha. Karel Čapek, Na břehu dnů.

4 1. Klíčové myšlenky M. Hejného: A. Znalosti si konstruuje dítě samo během řešení přiměřených úloh a komunikací s kamarády, ve vědomí dítěte jsou znalosti uloženy v mentálních schématech (co to je?). Příměr s bytem B. Učitelka minimálně vstupuje do myšlenkových procesů dítěte (to je to nejnáročnější na metodě).

5 Vše podpořené polskou psycholožkou prof. Edytou Gruszyk-Kolczynskou: C. „Dělejte“ s dětmi matematiku pořád – tvořte nejrůznější situace týkající se počtu, porovnávání, měření, orientace, …. D. Chvalte děti, napovídejte jim, podšeptávejte jim, když to potřebují. Neopravujte je, neříkejte jim, že něco dělají špatně. E. Neomezujte děti v počítání např. tím, že dítěti řeknete, že jej naučíte počítat do desíti.

6 Didaktická matematická prostředí v našich učebnicích (Hejný a kol., nakl. Fraus): Sémantická ( z hlediska MŠ nejdůležitější) – vycházejí ze životní zkušenosti dítěte: Krokování a Schody, Bus, Děda Lesoň, Rodina, … Strukturální – součtové trojúhelníky, sousedé, hadi, neposedové, pavučiny, stovková tabulka, … Geometrická – krychlové stavby, vystřihování a skládání z papíru, …

7 Ještě jednou a trochu jinak proč didaktická matematická prostředí Přitažlivost Dlouhodobost Matematická fundovanost Nastavitelná náročnost úloh Účinná implementace Podle našeho přesvědčení – dochází k budování mentálních matematických schémat

8 2. Krokování a (Schody) Etapizace Krokování 0. Úvodní etapa – Pohyb a nácvik povelů - vše by mělo být doprovázeno tleskáním. Cíl: Rozvoj rytmu, synchron pohybu a slova - říkanky, písničky, tanečky a k tomu zpěv, vytleskávání říkanek a písniček, samotné vytleskávání rytmu, poslech tónů na piáně, … Dobré ráno, dobrý den dneska máme krásný den máme ruce na tleskání a nožičky na dupání

9 Videoukázka 1. První etapa – vícedílné povely Žáci v činnosti poznávají aditivní operace. V této etapě je délka kroků standardizovaná. 2. Druhá etapa – zápis

10 Význam prostředí KROKOVÁNÍ Rytmus, synchron pohybu a slova Budování představ o čísle jako operátoru změny, operátorové úlohy Trénink krátkodobé paměti, řetězení aditivních operací Model čísla procesuální, pomíjivý, sémantický – číslo je reprezentováno počtem kroků (kvantita)

11 Prostředí Schody

12 Aplikace prostředí Schody do kombinatoriky, pravděpodobnosti a statistiky 1./I s. 55

13 Nápady pro MŠ Místo „Udělej tři kroky, začni teď“ a jedno dítě, nebo dvě děti krokují a ostatní děti počítají a tleskají, můžeme házet hrací kostkou a počet teček bude počet kroků, které má dítě odkrokovat. Ve hře „Člověče, nezlob se“ je přítomno krokování. Krokování bez krokovacího pásu (standardizace kroku), s krokovacím pásem – obojí má význam, též vytvoření Schodů – adresy jako tečky na hrací kostce V tomto prostředí – nástroj určování počtu-počítání, počítání pozpátku, později sčítání a odčítání pohybem (dvě různobarevné hrací kostky), později šipky – jazyk vhodný pro evidenci procesů Skákací panák, školka s míčkem, taneční podložka

14 3. Autobus Divadlo jasně ukazuje na plnění cíle rozvíjení paměti žáků Typy otázek: Kolik lidí vystoupilo na konečné? Kolik lidí nastoupilo u Okna? Kolik lidí jelo v autobusu od Lavic ke Stolu? Na které zastávce vystoupilo nejméně/nejvíce lidí? Kdy bylo v autobusu nejméně/nejvíce lidí? Kdy v autobuse ubylo/přibylo nejvíce lidí? Kolik se v autobuse vezlo celkem lidí?

15 Vystupuje zde číslo jako operátor změny, to bylo i u Krokování Zde číslo vystupuje i jako stav (počet lidí v autobusu) Je zde přítomno řetězení aditivních operací Opět rozvoj krátkodobé paměti Tvorba jazyka vhodného k evidenci vícekrokového procesu aditivních vztahů (jiný než u krokování) Význam prostředí Autobus

16 Nápady pro MŠ Práce dětí v mateřské školce Děti si hru na Autobus často vymyslí samy Obě prostředí Krokování a Schody a Autobus – mimo jiné dobře poslouží k diagnostice dětí Podívejme se do učebnice, jak to jde dál

17

18 4. Manipulativní geometrie Geometrická prostředí: 1. Vystřihování a skládání z papíru

19

20 1. Vystřihování a skládání z papíru

21 1. Vystřihování a skládání z papíru

22

23

24 2. Stavění krychlových staveb

25

26 2. Stavění krychlových staveb

27 2. Stavění krychlových staveb

28 2. Stavění krychlových staveb a jak to pokračuje

29 3. Další prostředí: Dřívka (ještě lepší namočené hrachy a párátka), Parkety (hra Ubongo) Manipulativní geometrie nepochybně přispívá k rozvoji jemné motoriky. Manipulativní geometrie přispívá k seznamování se „osobností“ 2D a 3D geometrie. Manipulativní geometrie přispívá k propedeutice míry, souměrnosti, podobnosti, …

30 Závěr – diskuse

31 Děkuji za pozornost.


Stáhnout ppt "Výuková metoda prof. Hejného pro učitele mateřských škol Praha 10, Školící středisko InGarden Jana Slezáková 25. dubna 2014."

Podobné prezentace


Reklamy Google