Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLibuše Bartošová
1
Předmět didaktiky chemie
2
Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata vzdělávání: osvojování souhrnu poznatků a s nimi souvisejících intelektuálních činností, praktických dovedností a činností
3
Cicero: Vzdělávat ducha, je právě tak potřebné, jako živiti tělo
4
Formy vzdělávání Opakování a napodobování Školní vzdělávání Sebevzdělávání v praxi
5
Požadavek na vzdělávací činnost Naučit žáky samostatně myslet Samostatně získávat vědomosti Rozvíjet jejich tvořivou činnost
6
Vzdělávání a výchova vychovávat k lidství, humanismu Prostředkem je učitel – jeho činnost Patočka: … proti lidství a svobodě zde stojí učitelské povolání, znamenající násilné působení, tlak, vybuzování …. …výchova je v určitém smyslu zápasem mezi okamžitými impulzy vyvíjejícího se vychovance a mezi pevnou, ustálenou a zformovanou vůlí vychovatele
7
Historie pojmu DIDAKTIKA Wolfgang Rathke (1571 -1635) Komenský: (1592 – 1630) Didaktika magna - obsahuje hlubokou analýzu výchovy a vzdělání mládeže, řešeny problémy související a s organizací školské soustavy
8
Didaktika chemie Vědní obor, zabývající se zkoumáním jevů a zákonitostí, které se týkají vzdělání a výchovy na věcném podkladu chemie. Zjišťuje za jakých podmínek a s jakými prostředky slze dosáhnout vytčeného cíle
9
Podmínky pro dosažení cíle Obsah učiva Prostředky : - materiální - imateriální Ze specifičnosti výuky chemie (děje probíhají v oblasti molekul, iontů, atomů, radikálů a nejsou bezprostředně pozorovatelné: Poznávají se proto podle řady duševních operací, navazujících na experimentální práci.
10
Motto: Mel Silbermann Předat žákům informace, které potřebují znát, lze velmi rychle. Oni je však zapomenou ještě rychleji. Žáci snáze pochopí to, k čemu se sami dopracují, než to, co vymyslíme za ně
11
Hlavní charakteristika činností žáka Experimentování Prozorování Promyšlené usuzování
12
Historický přehled vývoje chemie (1860- 1918) ObdobíTyp školyZařazení chemie 1860 – 1918 Osmiletá obecná Měšťanská škola Klasické gymnázium Reálné gymnázium Reálná škola Není Přírodozpyt Spol. uč. předmět chemie a fyzika Samostatný uč. předmět chemie
13
Učebnice Učebnice: Staněk, J.: Chemie všeobecná ( 1860) Quadrát, B.: Učebnice chemie ( 1862, Brno) Jahne, J.V.: Chemie nerostná pro vyšší školy české (1869) Stoklas, E.: Základové chemie pro nižší školy střední a ústavy učitelské ( 1873)
14
Hodinová dotace v letech 1908 – 1910 Před- m ět ročníkHodinc el ke m I.II.III.IV.V.VI.VII.VIII. Gymná- zium F+Ch__2___43,59,5 Reálné gym ná- zium F__2___349 Ch___3__227 Reálná škola F--32-44-13
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.