Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBohumila Jandová
1
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Spalovací prostory Tematická oblast:Motory – pevné části Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0369 Datum vzniku:březen 2013
2
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – pevné části je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Spalovací prostory.
3
Úvod Spalovací prostor tvoří válec, píst a hlava válců. Tvar a uspořádání spalovacího prostoru a stupeň komprese má přímý vliv na rychlost prohoření směsi a chod motoru. Dále tvar spalovacího prostoru ovlivňuje rychlost plnění a výplachu válce. Tvar spalovacího prostoru určuje i odolnost proti detonačnímu spalování.
4
Požadavky Dobré prohoření směsi – zajištění správné rychlosti a směru proudění směsi. Malé tepelné ztráty – co nejmenší poměr povrchu spalovacího prostoru k jeho objemu. Příznivé podmínky pro zapálení nebo vznícení směsi – umístění zapalovací svíčky, vstřikovacího ventilu.
5
Klínový spalovací prostor Používá se nejčastěji u motorů s dvouventilovým rozvodem v jedné řadě. Zabezpečuje měkký chod a dobré antidetonační vlastnosti. Obrázek 1: Klínový spalovací prostor
6
Polokulový spalovací prostor Polokulový neboli střechovitý spalovací prostor umožňuje použít větší ventily, tím se zvýší rychlost výměny náplně. Dále má nejmenší poměr povrchu vzhledem k objemu. Nemá dobré antidetonační vlastnosti. Obrázek 2: Polokulový spalovací prostor
7
Spalovací prostor v pístu U spalovacího prostoru v pístu (Heronův spalovací prostor) je dno hlavy válců rovné. Spalovací prostor má menší tepelné ztráty, umožňuje spalovat i chudou směs, má dobré antidetonační vlastnosti. Obrázek 3: Spalovací prostor v pístu
8
U vznětových motorů s přímým vstřikováním jsou v pístu vytvořeny spalovací prostory: - polokulovitý - miskový (Deutz) - prstencový (Hesselmann) - kulovitý (Man) - toroidní (Saurer)
9
Zdroje [1] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN 80-030-0568-X. [2] PILÁRIK, Milan a Jiří PABST. Automobily II. Praha: Informatorium, 2000, 136 s. ISBN 80-86073-64-6.
10
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. http://hotrally.sweb.cz [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://hotrally.sweb.cz/tech/spal1.JPG [2] AUTOR NEUVEDEN. http://jfperformance.cz [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://jfperformance.cz/crx_motor/prostor.jpgch/spal1.JPG [3] AUTOR NEUVEDEN. http://www.competizione.cz [online]. [cit. 23.3.2013]. Dostupný na WWW: http://www.competizione.cz/obrazky/nahled/1388-sada-kovanych- pistu-wossner.jpg
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.