Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilJiřina Staňková
1
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Kamila Vysoká Název: VY_32_INOVACE_2B_02_K. J. Erben - Kytice Téma: 2B_ČJ6.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 16.10.2012 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je koncipován jako materiál k výuce a zopakování. Navazuje na hodinu, v níž se žáci seznámili s baladami Vodník a Polednice. Žáci si osvojí poznatky o básnické sbírce Kytice, seznámí se s vybranými baladami a díky odkazům na video a audio ukázku poznají, jaké další umělce sbírka inspirovala. Závěrečný kvíz slouží k zopakování a upevnění znalostí. Tento materi á l byl vytvořen r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost
2
Karel Jaromír Erben Kytice
3
1. 4. 3. 2.
4
O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“) inspirace lidovými mýty studium ústní lidové slovesnosti zájem o lidové písně, pověsti, obyčeje, v nichž Erben spatřuje svědectví o charakteru a duchu českého národa
5
sbírka má 13 básní (12 balad a závěrečná báseň Věštkyně) rozvržení je logicky promyšlené (zrcadlově protilehlé básně mají shodné znaky) Kytice Poklad Svatební košile Polednice Zlatý kolovrat Štědrý den Holoubek Záhořovo lože Vodník Vrba Lilie Dceřina kletba Věštkyně Čtvrtá a čtvrtá báseň odzadu – nadpřirozené bytosti, které zasahují do rodinných vztahů Druhá a předposlední – o porušení vztahu mezi matkou a dítětem
6
Chamtivá matka nechává kvůli touze po bohatství své dítě uvnitř kouzelné skály a za trest ho celý rok nevidí. Květina se každou noc měnila v dívku, která byla milenkou mladého muže. Jeho matka ji však zničila a syn ji proklíná. Dcera neposlechne matku a jde k jezeru. To se jí stane osudným. Provdá se za vodníka, porodí mu syna, jenž se stane nástrojem vodníkovy pomsty. Dívka je zavražděna svou matkou a sestrou. Spravedlnost vzala za své a obě vražedkyně zemřou násilnou smrtí. Žena prosí Pannu Marii o navrácení jejího zemřelého muže. Muž se k ní vrací, ale v podobě ducha. Nese ji směrem ke hřbitovu, kde se ji snaží zabít. Žena žije dvojím životem, ve dne jako žena, v noci jako vrba. Její muž se s tím nemůže smířit, proto vrbu pokácí. Žena mu v tu chvíli umírá. Jedna dívka je šťastná, druhá se dozvídá, že brzy zemře. Lidský úděl je neodvolatelně určen. Mladá žena unavená starostí o dítě zavolá na něj v afektu polednici a ze strachu před ní ho pak nechtěně zabije. LiliePoklad Zlatý kolovrat Vodník Polednice Št ě drý den Vrba Svatební košile
7
Důležité znaky a motivy mezilidské vztahy (zejména matka-dítě) mateřská láska dramatický konflikt je způsobený vzájemnými vztahy, jež jsou porušeny provinění není vždy úmyslné a někdy jej lze ospravedlnit (viz Vodník) trest je neúměrný vině tzv. dějová zkratka (místo sloves citoslovce, neslovesné věty) => dramatičnost, napětí, dějový spád
8
Kvíz Následující kvíz prověří tvé znalosti o Kytici. Postupně odkrývej políčka. Přijdeš na to, jaká balada se ukrývá na obrázku? Po odkrytí všech políček klikni na obrázek a zhlédni videoukázku. Na základě předchozí četby a ukázky si o baladě popovídejte.
9
1. Jak se celým jménem nazývá autor Kytice? 6. Kolik let psal Erben Kytici? 10. Obsahuje Kytice balady lidové, nebo společenské? Vysvětli rozdíl? 3. Byl Erben v osobním životě šťastný? 11. Je uspořádání balad ve sbírce nahodilé, nebo má nějaký řád? Vysvětli. 13. Vysvětli pojem „ospravedlnitelná vina“ (viz Vodník). 2. Kde se Erben narodila v jakém městě studoval ? 8. Vysvětli pojem ústní lidová slovesnost? 15. Co je to dějová zkratka? 5. Jmenuj alespoň tři Erbenovy pohádky. 7. Kde hledal Erben inspiraci pro napsání Kytice? 9. Co je to balada? 4. Jakým profesím se kromě psaní ještě věnoval? 14. Vztahy mezi kým v baladách převažují? 12. Jmenuj alespoň pět balad.
10
Hudební zpracování Kytice Některé básně zhudebnil skladatel Antonín Dvořák. Jde o symfonické básně: Vodník Polednice Zlatý kolovrat Holoubek Klikni na obrázek a poslechni si hudební ukázku.
11
Použité zdroje AUTOR NEZNÁMÝ. www.google.cz [online]. [cit. 31.10.2012]. Dostupný na WWW:. AUTOR NEZNÁMÝ. www.wikipedia.cz [online]. [cit. 31.10.2012]. Dostupný na WWW:. PROKOP, Vladimír. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O.K.-Soft, 2002. Vlastní zdroje
12
Použití zdroje: PROKOP, Vladimír. Literatura 19. a počátku 20. století. Sokolov: O.K.- Soft, 2002. Citace viz výše Anotace: DUM je koncipován jako materiál k výuce a zopakování. Navazuje na hodinu, v níž se žáci seznámili s baladami Vodník a Polednice. Žáci si osvojí poznatky o básnické sbírce Kytice, seznámí se s vybranými baladami a díky odkazům na video a audio ukázku poznají, jaké další umělce sbírka inspirovala. Závěrečný kvíz slouží k zopakování a upevnění znalostí. Tento materi á l byl vytvořen v r á mci projektu EU pen í ze š kol á m Operačn í ho programu Vzděl á v á n í pro konkurenceschopnost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.