Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLukáš Čermák
1
Marketingové informace a marketingový výzkum
2
Marketingový informační systém Sběr informací Třídění informací Analyzování informací Distribuce informací
3
Informace Potřebnost Včasnost Přesnost
4
Zdroje dat Sekundární informace Interní informace Externí informace Primární informace Pozorování Dotazování Skupinová diskuse Prognostická dílna, brainstorming Průzkum zákazníků Průzkum okolí (obce) - potenciálních zákazníků Průzkum pracovníků
5
Informace a jejich použití Popis Vysvětlení příčin Předpovídání tendencí
6
Postup marketingového výzkumu 1. Cíl výzkumu; problém hypotéza 2. Metody výzkumu 3. Výzkumný projekt, plán a přístupy 4. Sběr dat 5. Statistické zpracování 6. Interpretace výsledků 7. Doporučení 8. Implementace, realizace 9. Kontrola
7
Cíle marketingového výzkumu (1) Typy výzkumu a metody (2) Explorační výzkum Deskriptivní výzkum Kauzální výzkum Průzkum potenciálních zákazníků Kvantitativní výzkum Kvalitativní výzkum
8
Metody výzkumu (2) Příprava výzkumného projektu (3) Pozorování Skupinové dotazování Průzkum Experimentální výzkum Experiment v laboratorních podmínkách Experiment v reálných podmínkách
9
Sběr dat (4) Pozorování Dotazování Technické prostředky sběru dat Průmyslové kamery Snímač čárového kódu Čtečka magnetického proužku Mechanické počítadlo vstupů Audiometer (peoplemetr) Oční kamery Tachyskop Galvanometr Měření návštěvnosti webových stránek SenseCam; lifelogging Neuronmarketing
10
Dotazování (4) Uzavřené otázky Otázky s otevřeným koncem
11
Chyby a zkreslení Otázky Osobní Choulostivé Podjaté Vágně vymezené Profesní slang Negativní Mnohonásobné Nepravda Lež Bez odpovědi Spokojení Nespokojení Motivace k vyplnění Způsob formulace
12
Uzavřené otázky (4) Dichotomická Mnohonásobný výběr Stupnice Likertova stupnice Stupnice přikládaného významu Stupnice oblíbenosti a známosti Stupnice úmyslu Hodnotící škála Párové srovnávání Řazení objektů podle důležitosti Významový (sémantický) diferenciál
14
Dichotomická otázka Je to vaše první návštěva v této galerii? ANO NE
15
Mnohonásobný výběr S kým jste do muzea přišli? Sám, sama S manželem, manželkou (partnerem/partnerkou) S rodinou tj. s dětmi, vnoučaty, rodiči (tj. alespoň 2 generace) Se známými, ostatními příbuznými S kolegy, obchodními partnery S organizovanou skupinou, turistickým zájezdem Se školou Jiná možnost (vypište)
16
Likertova stupnice Příležitostná výstava je pro mě důvodem k opakované návštěvě galerie. absolutně souhlasím spíše souhlasím (ani souhlas ani nesouhlas, nelze říct) spíše nesouhlasím zcela nesouhlasím
17
Stupnice přikládaného významu Výše ceny je pro mě velmi důležitá spíše důležitá spíše nedůležitá zcela nedůležitá
18
Stupnice oblíbenosti a známosti Expozici Národní galerie ve Veletržním paláci mám velmi oblíbenou spíše oblíbenou spíše neoblíbenou zcela neoblíbenou Expozice Národní galerie ve Veletržním paláci je mi dobře známa spíše známa spíše neznáma zcela neznáma
19
Oblíbenost ►velmi oblíbenéneoblíbené Známost ▼ velmi známé 1. Ideál ☺ 4. nejhorší varianta Zrušit nebo měnit a PR dohromady neznámé2 a) marketingová komunikace, 2 b)publicita 3 a) odstranit nedostatky, 3 b)pak až publicita
20
Stupnice úmyslu Pokud by muzeum zavedlo prohlídky s odborným výkladem určitě se zúčastním spíše se zúčastním nevím zda se zúčastním spíše se nezúčastním určitě se nezúčastním
21
Významový (sémantický) diferenciál Je galerie, knihovna: velká 1 2 3 4 5malá světlá 1 2 3 4 5tmavá zajímavá1 2 3 4 5nudná přehledná1 2 3 4 5zmatená přívětivá1 2 3 4 5nepřátelská levná1 2 3 4 5drahá
23
Řazení objektů podle důležitosti Když si vybírám, které muzeum nebo galerii navštívím je pro mě nejdůležitější (seřaďte od 1. nejdůležitější po nejméně důležité) Vzdálenost od místa bydliště Cena Parkování Proslulost některého exponátu Celkové zaměření organizace Aktuální výstava Příjemná restaurace v objektu Bezbariérový přístup Příjemný personál Interaktivní prvky v expozici Pozitivní kritiky v médiích Osobní doporučení
24
Otázky s otevřeným koncem (4) Zcela nestrukturovaná otázka Slovní asociace Dokončení věty Dokončení povídky Dokončení obrázku Dokončení tématického námětu (doplnění obrázku)
26
Výběrový soubor (4) Pravděpodobnostní, náhodný, exaktní Prostý náhodný soubor Vrstvený náhodný soubor Shlukový/skupinový náhodný soubor Nepravděpodobnostní, úsudkový, neexaktní Soubor vhodné příležitosti Soubor vhodného úsudku Určený soubor
27
Metody kontaktování respondentů: (4) Poštou Telefonické dotazování Osobní Na zastavení Předem dohodnutý rozhovor Internetové ankety e-mailové dotazníky Ankety
28
Zpracování a analýzy dat (5) Statistické nástroje Modely Optimalizační postupy
29
Zpracování a analýzy dat (5) Statistické nástroje Vícenásobná regresní analýza Analýza diskriminantu Faktorová analýza Shluková analýza Analýza preferencí Multidimenzionální analýza Chí kvadrát; X 2 Cramer’s V; CrV Koeficient kontingence; CC
30
Modely (5) Modely front Modely testování nových produktů Modely prodejní odezvy Modely diskrétní volby Markovův procesní model
31
Optimalizační postupy (5) Diferenciální počet Heuristika Teorie her rozhodování v podmínkách neurčitého chování Teorie statistického rozhodování Matematické programování
32
Závěrečná zpráva, vyhodnocení a uvedení do praxe (6-9) Interpretace výsledků (6) Doporučení (7) Implementace, realizace (8) Kontrola (9)
33
Závěrečná zpráva, vyhodnocení a uvedení do praxe Průzkum a hodnocení Předběžné ohodnocení Průběžné hodnocení Závěrečné hodnocení Studie a výzkumy zákazníků Průzkum možností dalšího rozvoje Interní nebo organizační průzkumy
34
Identifikace tržních příležitostí Identifikace Vyhodnocení Vývoj Velikost Růst Potenciál Nalezení trhu
35
Tři dimenze při hledání tržní příležitosti Čas (3) Opatření krátkodobá Opatření střednědobá Opatření dlouhodobá Prostorová dimenze (5) Globální, celosvětová Evropa, EU, středoevropský prostor… Národní trh (ČR) Region, oblast, město, místo… Zákazník Výrobková úroveň (6) Celkové prodeje Prodeje v daném odvětví Prodeje firmy Prodeje výrobkové řady Prodeje výrobkové formy Prodeje výrobkové položky
36
Měření poptávky Tržní potenciál Dostupný trh
37
Metody Konstrukce trhu Řetězové podíly Vícefaktorová indexní metoda
38
Děkuji Vám za pozornost Celý text najdete na http://info.sks.cz/users/jo/ http://info.sks.cz/users/jo/ Nebo www.sks.cz stránky učitelůwww.sks.cz © Radka Johnová, 2014
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.