Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilGabriela Holubová
1
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Rozšířený marketingový mix NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 A UTOR Ing. Gabriela Bendová Karpytová T EMATICKÝ CELEK Marketing R OČNÍK III. ročník, maturitní obor Hotelnictví a turismus D ATUM TVORBY Listopad 2013
2
Anotace: Tento materiál slouží k pochopení rozšířeného marketingového mixu. Nejprve jsou však definovány zvláštnosti marketingu v pohostinství a v cestovním ruchu, následně 5P – lidé, 6P – tvoření balíčků služeb a jejich programování a 7P – spolupráce. Prezentace je pojata jako výukový materiál, ke kterému je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.
3
ZVLÁŠTNOSTI MARKETINGU V POHOSTINSTVÍ A V CESTOVNÍM RUCHU
4
Vymezení služeb Nehmotný charakter služeb – nelze je testovat, jediným hodnotícím kritériem je předcházející vlastní zkušenost (popř. doporučení) Místní a časová vázanost služeb – realizace a spotřeba služeb probíhá většinou současně a za účasti zákazníka Pomíjivost služeb – nemohou být poskytnuty do zásoby
5
Distribuční cesty fyzicky neexistují – zákazníci přicházejí spotřebovat služby; některý nákup se realizuje prostřednictvím zprostředkovatelů (CK, agenti…) Podmíněnost nákladů – každý zákazník vyžaduje jinou pozornost Vztah služeb a provozovatele – některé druhy služeb jsou neoddělitelné od jedince, který tyto služby poskytuje
6
Charakteristika služeb v pohostinství a CR Kratší expozitura služeb – pro vytvoření dobrého dojmu u zákazníka je kratší doba, poskytování služeb probíhá rychle Výraznější vliv psychiky a emocí při nákupu služeb Větší význam vnější stránky poskytovaných služeb (vybavení hotelu, čistota, dekorace) – zákazníci ji spojují s kvalitou poskytovaných služeb a naopak Větší důraz na úroveň a image
7
Složitější a proměnlivější distribuční cesty – využití zprostředkovatelů (CK, agenti) – výrazně ovlivňují nákupní rozhodnutí zákazníka Větší závislost na komplementárních firmách Snazší kopírování služeb Větší důraz na propagaci mimo sezonu Lidé plánují dovolenou dopředu Kapacita ubytovacích zařízení je fixní (je dána, nedá se rychle rozšířit) Využití existující kapacity v období mimo hlavní sezonu
8
ROZŠÍŘENÝ MARKETINGOVÝ MIX
9
Používání více než 4P PEOPLE – LIDÉ Pracovníci Zákazníci PACKAGE A PROGRAMMING – TVOŘENÍ BALÍČKŮ SLUŽEB A JEJICH PROGRAMOVÁNÍ Vytváření zvláštní nabídky kombinace různých služeb a souvisejících programů, které odpovídají zjištěným potřebám zákazníků, např. víkendové pobyty v centrech měst, pobyty pro důchodce se slevami, nabídky různých kurzů ve střediscích CR PARTNERSHIP – SPOLUPRÁCE Vzájemná spolupráce mezi komplementárními organizacemi, které mohou ovlivnit spokojenost zákazníka Udržovat dobré vztahy se zprostředkovateli a s přepravci
10
Větší význam ústní reklamy Služby nelze předem vyzkoušet – doporučení těch, kteří již služby vyzkoušeli nebo o ní slyšeli Pravidlo 2/10 – 2 pochválí, 10 pomluví
11
Používání emotivní přitažlivosti propagace Využití emocí a intuice při rozhodování o nákupu služeb Někdy rozhoduje i kouzlo člověka (prodejce)
12
Složitější ověřování inovací Služby lze snadno kopírovat Nutnost být připraven měnit a inovovat služby
13
Rostoucí význam dobrých vztahů s komplementárními firmami Dodání služeb stejné úrovně!
14
LITERATURA FRANTIŠEK SMETANA, Eva Marešová. Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-716-8921-1.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.