Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilMonika Matoušková
1
Muzikál byl, když... aneb 90 let angloamerického muzikálu v 5 etapách a 7 příkladech
2
Pár hesel na úvod Muzikál není celé hudební divadlo Muzikál není celé hudební divadlo Musical comedy Musical comedy Specificky americký žánr Specificky americký žánr Opera comique, opereta, singspiel – „čtvrtý proud“ Opera comique, opereta, singspiel – „čtvrtý proud“ Minstrel show Minstrel show Přirozená divadelnost hudby Přirozená divadelnost hudby Revue Revue
3
První etapa (1927-1943) Loď komediantů - Zrod skutečného hudebního dramatu (ne komedie) Loď komediantů - Zrod skutečného hudebního dramatu (ne komedie) Jazz! (vazby muzikálu na pop své doby) Jazz! (vazby muzikálu na pop své doby) George Gershwin (Porgy a Bess) George Gershwin (Porgy a Bess) Kurt Weill Kurt Weill Hospodářská krize – odvrat k lehčí zábavě na straně jedné a k politické satiře a levicové revui na straně druhé (Of Thee I Sing, Knickerbocker Holiday) Hospodářská krize – odvrat k lehčí zábavě na straně jedné a k politické satiře a levicové revui na straně druhé (Of Thee I Sing, Knickerbocker Holiday)
4
Druhá etapa (1943-1966) Zlatý věk žánru Zlatý věk žánru Rodgers – Hammerstein (Jižní Pacifik, Za zvuků hudby) Rodgers – Hammerstein (Jižní Pacifik, Za zvuků hudby) „Písničkáři“: Irving Berlin (Annie, Get Your Gun), Cole Porter (Kiss me, Kate) „Písničkáři“: Irving Berlin (Annie, Get Your Gun), Cole Porter (Kiss me, Kate) Optimistická forma – vyjadřuje životní vitalitu a pozitivní energii, překonává třídní rozdíly, existuje v souladu s obecenstvem, promlouvá k němu emocionálně přímo Optimistická forma – vyjadřuje životní vitalitu a pozitivní energii, překonává třídní rozdíly, existuje v souladu s obecenstvem, promlouvá k němu emocionálně přímo Guys and Dolls Guys and Dolls
5
Oklahoma! (1943) Rodgers - Hammerstein Rodgers - Hammerstein Jeden z vrcholů muzikálu jako bytostně americké formy Jeden z vrcholů muzikálu jako bytostně americké formy První z vrcholů integrace – soudržná zápletka, tanec vyplývá z děje a postav, písně posouvají příběh První z vrcholů integrace – soudržná zápletka, tanec vyplývá z děje a postav, písně posouvají příběh
7
West Side Story (1957) Leonard Bernstein – Stephen Sondheim Leonard Bernstein – Stephen Sondheim Moderní variace Romea a Julie Moderní variace Romea a Julie Zřejmě vrchol muzikálové sevřenosti a integrace – tanec jako klíčový výrazový prostředek Zřejmě vrchol muzikálové sevřenosti a integrace – tanec jako klíčový výrazový prostředek Muzikál jako hudební tragédie Muzikál jako hudební tragédie Začíná epochu velkých muzikálových dramat 60. let – Šumař na střeše, Muž z La Manchy, Cabaret Začíná epochu velkých muzikálových dramat 60. let – Šumař na střeše, Muž z La Manchy, Cabaret
9
Hello, Dolly! (1964) Středoevropská látka přizpůsobená americké mentalitě Středoevropská látka přizpůsobená americké mentalitě Návrat k starším, až operetním hudebním postupům Návrat k starším, až operetním hudebním postupům Svým způsobem vyvrcholení i zánik vrcholné muzikálové komedie Svým způsobem vyvrcholení i zánik vrcholné muzikálové komedie Premiéra tři roky před Vlasy – zlom epoch Premiéra tři roky před Vlasy – zlom epoch
11
Třetí etapa (1967-81) Od Vlasů ke Kočkám Od Vlasů ke Kočkám Vstup rockové hudby do žánru – rockové opery, koncepční alba (Tommy) Vstup rockové hudby do žánru – rockové opery, koncepční alba (Tommy) Stephen Sondheim – vyšší fáze „book musicalu“, až k prokomponované opeře (Sweeney Todd) Stephen Sondheim – vyšší fáze „book musicalu“, až k prokomponované opeře (Sweeney Todd) Chorus Line Chorus Line
12
Jesus Christ Superstar (1970) Andrew Lloyd-Webber – Tim Rice Andrew Lloyd-Webber – Tim Rice Evangelium podle hippies Evangelium podle hippies Nejprve koncepční album (totéž posléze Evita) Nejprve koncepční album (totéž posléze Evita) Vypjatá exaltovanost – bez humoru Vypjatá exaltovanost – bez humoru Aktualizace postavy Jidáše – ústřední role Aktualizace postavy Jidáše – ústřední role Zřejmě první důsledně rockový muzikál – rockopera Zřejmě první důsledně rockový muzikál – rockopera
14
Chicago (1975) John Kander – Fred Ebb John Kander – Fred Ebb Retro swingový muzikál - nicméně retro bez idyly Retro swingový muzikál - nicméně retro bez idyly Cynický, jízlivý muzikál bez kladné postavy Cynický, jízlivý muzikál bez kladné postavy De facto brechtovské postupy – ironické zneužití muzikálového pozlátka De facto brechtovské postupy – ironické zneužití muzikálového pozlátka „Murder, greed, corruption, exploitation, adultery and treachery…all those things we hold near and dear to our hearts.“ „Murder, greed, corruption, exploitation, adultery and treachery…all those things we hold near and dear to our hearts.“
16
Čtvrtá etapa (1981-2000) Čas „popery“ a muzikálu superlativů Čas „popery“ a muzikálu superlativů Britská invaze – Andrew Lloyd Webber a Trevor Nunn (Kočky, Starlight Express, Fantóm opery, Sunset Boulevard) Britská invaze – Andrew Lloyd Webber a Trevor Nunn (Kočky, Starlight Express, Fantóm opery, Sunset Boulevard) Návrat postupů romantické opery (Bídníci, Miss Saigon) Návrat postupů romantické opery (Bídníci, Miss Saigon)
17
Stupňovaná snaha o maximální jevištní efektnost – muzikál jako unikátní zážitek (lustry, barikády, jezera, helikoptéry, mašinky...) Stupňovaná snaha o maximální jevištní efektnost – muzikál jako unikátní zážitek (lustry, barikády, jezera, helikoptéry, mašinky...) V 90. letech vzestup „disneyovských“ muzikálů V 90. letech vzestup „disneyovských“ muzikálů Operní inspirace z nečekané strany – Rent Jonathana Larsona Operní inspirace z nečekané strany – Rent Jonathana Larsona Úspěch malých produkcí – Pokrevní bratři Úspěch malých produkcí – Pokrevní bratři
18
Bídníci (1980/85) Romantická revoluční opera Romantická revoluční opera Nevídané množství hitových melodií Nevídané množství hitových melodií Velký tah k grande finale Velký tah k grande finale Proslulá inscenace Trevora Nunna – barikády! Proslulá inscenace Trevora Nunna – barikády! Silný náboženský akcent Silný náboženský akcent
20
Lví král (1997) Elton John – Tim Rice Elton John – Tim Rice Prototyp muzikálu jako rodinné show Prototyp muzikálu jako rodinné show Ohlas „jištěn“ úspěšným filmem – stále častější model Ohlas „jištěn“ úspěšným filmem – stále častější model Mimořádná efektnost, ale nikoli technologická, nýbrž „čistě divadelní“ Mimořádná efektnost, ale nikoli technologická, nýbrž „čistě divadelní“ Pátá etapa
22
Pátá etapa po roce 2000 (1) 1) Čas komorních produkcí (Močohrad, Avenue Q, Probuzení jara…) 1) Čas komorních produkcí (Močohrad, Avenue Q, Probuzení jara…) Nápad kompenzující nízký rozpočet Nápad kompenzující nízký rozpočet 2) Čas revivalů (návraty ke klasice v dimenzích muzikálu superlativů – My Fair Lady, Mary Poppins, Zpívání v dešti…) 2) Čas revivalů (návraty ke klasice v dimenzích muzikálu superlativů – My Fair Lady, Mary Poppins, Zpívání v dešti…) Byly už velké muzikály napsány? Byly už velké muzikály napsány?
23
Angloamerický muzikál po roce 2000 (2) 3) Čas zrodu muzikálů z filmů (Spamalot, Billy Elliott, Spiderman…) 3) Čas zrodu muzikálů z filmů (Spamalot, Billy Elliott, Spiderman…) Duch, Spiderman – vyrovná se divadlo filmu? Duch, Spiderman – vyrovná se divadlo filmu? 4) Čas megaspektáklů (výše zmíněné, Pán prstenů) 4) Čas megaspektáklů (výše zmíněné, Pán prstenů) Kompenzuje výpravnost absenci hitů? Kompenzuje výpravnost absenci hitů?
24
Angloamerický muzikál po roce 2000 (3) 5) Čas jukebox muzikálů (Mamma Mia!, We Will Rock You, Jersey Boys, Moulin Rouge…) 5) Čas jukebox muzikálů (Mamma Mia!, We Will Rock You, Jersey Boys, Moulin Rouge…) Bodyguard – produkt několikanásobné nostalgie Bodyguard – produkt několikanásobné nostalgie Nedaří se ani klasikům (Webber, Boublil- Schönberg…) Nedaří se ani klasikům (Webber, Boublil- Schönberg…) Vazba muzikálů na vývoj populární hudby Vazba muzikálů na vývoj populární hudby Kam se poděla budoucnost? Kam se poděla budoucnost?
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.