Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ročn í k: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ š ablonyIII/2 Inovace a zkvalitněn í výuky prostřednictv í m ICT Vzděl á vac í obor: Strojnictví.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ročn í k: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ š ablonyIII/2 Inovace a zkvalitněn í výuky prostřednictv í m ICT Vzděl á vac í obor: Strojnictví."— Transkript prezentace:

1 Ročn í k: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ š ablonyIII/2 Inovace a zkvalitněn í výuky prostřednictv í m ICT Vzděl á vac í obor: Strojnictví T é ma: Dopravní stroje a zařízení - Jeřáby Jm é no autora: Ing. Klára Valouchová Vytvořeno dne:25.4.2012 Metodický popis, (anotace): Seznamuje s principem činnosti jeřábu Číslo materiáluVY_32_INOVACE_11Va Registrační číslo:CZ.1.07/1.5.00/34.0153 Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Uničov, Moravské nám. 681

2  používají se ke zvedání, přemísťování a spouštění břemen ve svislé nebo vodorovné poloze,  břemeno je uchyceno pomocí různých prostředků,  na nosné konstrukci jeřábu je uloženo pojížděcí, zdvihací, popř. pohybové zařízení,  použití: stavebnictví, přístavy, výrobní haly, atd.  nosnost: až 25 tun,  výška: 120 m. [1][1]

3  podle druhu pohybu: stabilní, pojízdné, otočné,  podle konstrukce: mostové, otočné,  podle druhu pohonu: ruční (klikový), pneumatický, hydraulický, elektrický (nejpoužívanější), spalovací. [2] [3]

4 Umožňují snadné a rychlé uchopení břemene, mají nízkou hmotnost a zaručují určitou bezpečnost. Při přenášení nesmí poškozovat břemeno.  háky – jednoduché a dvojité (větší nosnost) [6],  břemenové kleště a magnety,  lana a řetězy [5],  drapáky [4],  traverzy,  třecí držáky,  nádoby,  chapadla,  zvedací plošiny. © 2010 K. KRALLIS. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.5.2012]. Dostupný na WWW:. [4] [5][6]

5  Konopná a bavlněná ◦ mají dobrou ohebnost a měkkost, používají se k vázáni čistě obrobených břemen na hák jeřábu, ◦ pevnost až 12 MPa, vlivem vlhkosti a opotřebení ztrácejí lana časem svou pevnost.  Ocelová ◦ splétají se z jakostních ocelových drátů tažených za studena nejčastěji kruhového průřezu (průměr 0,4 – 3 mm), dráty mají pevnost 1300, 1600, 1800 až 2000 MPa. [7] [8] [9]

6  tvoří elektromotor, převodovka, kladkostroj a brzda,  kladnice se pohybuje při zdvihání i spouštění břemena svisle (na všechna lana působí stejné zatížení),  převodem do pomala se snižují otáčky od motoru k bubnu a zvětšují se tažné síly v lanech,  břemeno v požadované poloze se zastavuje pomocí čelisťové nebo pásové brzdy (stavěcí),  spouštěcí brzdy zajišťují stálou rychlost spouštění břemene – pásové, lamelové brzdy, atd.,  vyrovnávací kladka slouží k vyrovnání délek lana (stejné na obou stranách).

7  tvoří elektromotor, spojka, brzda, převodovka, pojížděcí kola,  slouží k pojíždění jeřábů, zakladačů a koček po kolejnicové dráze,  kolejnice – tvar dán normou, čtvercové, obdélníkové nebo složitějšího tvaru (železniční, jeřábové),  nejvíce se používají pojížděcí kola se dvěma nákolky, které zachycují boční síly kolmé k směru pohybu,  pojížděcí kola jsou buď hnací nebo hnaná, volně otočná na čepu nebo naklínovaná. [10]

8  Zachycuje tíhu břemene a všech mechanismů,  má být lehká, dostatečně bezpečná a tuhá,  je složená z nosníků, sloupů a výložníků, jednotlivé části jsou snýtovány nebo svařeny, pro zvýšení stability se používá závaží. Druhy nosníků – používaný materiál 10 520, 11 373, 11 523  válcovaný – jednoduchý, těžký, malá nosnost  prolamovaný – lehčí než válcovaný  plnostěnný svařovaný nebo nýtovaný – velká nosnost  skříňový – nejpoužívanější, lehký  příhradový - nejlehčí, je používán při velkém rozpětí.

9 [11] [12]

10 [13] [14]

11 1 RAYMOND. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2012]. Dostupný na WWW:. 2 TENNEN-GAS. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2012]. Dostupný na WWW:. 3 PIONNEERCRANES CORPORATION. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2012]. Dostupný na WWW:. 4 KINSHOFER. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.5.2012]. Dostupný na WWW:. 5 RAWSON, Alison. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.5.2012]. Dostupný na WWW:. 6 © 2010 K. KRALLIS SV1XV. commons.wikimedia.org_ [online]. [cit. 29.5.2012]. Dostupný na WWW:. 7 JI-ELLE. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2012]. Dostupný na WWW:. 8 BARAN, Ivo. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2012]. Dostupný na WWW:. 9 JANSEN, Bernard S.. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2012]. Dostupný na WWW:. 10 GAGO, Osvaldo. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2012]. Dostupný na WWW:. 11 HARTOG, Oxam. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2012]. Dostupný na WWW:. 12 TAXIARCHOS228. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2012]. Dostupný na WWW:. 13 ENSLIN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2012]. Dostupný na WWW:. 14 SLICKERS, Georg. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 29.5.2012]. Dostupný na WWW:.


Stáhnout ppt "Ročn í k: 2. ročník strojírenských učebních oborů Typ š ablonyIII/2 Inovace a zkvalitněn í výuky prostřednictv í m ICT Vzděl á vac í obor: Strojnictví."

Podobné prezentace


Reklamy Google