Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilBřetislav Bárta
1
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Č ÍSLO MATERIÁLU 20. NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 A UTOR Mgr. Eva Divišová TE MATICKÝ CELEK Aplikovaná psychologie R OČNÍK 1. ročník D ATUM TVORBY 4.9.2013
2
TÉMA Mgr. Eva Divišová Učení Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01
3
Anotace: Materiál je možno využít pro rozšíření učiva předmětu aplikovaná psychologie. Je určen pro 1. ročníky střední školy. DUM je vytvořen jako prezentace, obsahuje základní informace o učení a členění dovedností. Metodické pokyny: DUM je vytvořen ve formě prezentace a je využitelný v rámci interaktivního vzdělávání.
4
Učení -Je aktivní a tvořivý proces, který rozšiřuje vrozené dispozice a rozšiřuje možnosti jedince. Smyslem je získávání, osvojování, pozměňování a upevňování nových zkušeností a tím přizpůsobování se novým situacím. Naučené je opakem vrozeného. -Učení je celoživotní proces, není spojeno pouze s období dětství a mládí.
5
Učení - Se uskutečňuje na základě tzv. podmiňování (= mechanismus učení, podmínky, za kterých proces učení probíhá). -Učení je složitá činnost, při které působí i pozornost, nálada, schopnosti i charakter. -Důležitá je vědomá kontrola učení, tj. rozlišení správného výsledku od chybného, uvědomění si chyby a její napravení.
6
Učení -Působí na všechny druhy psychických jevů, díky učení si osvojujeme předpoklady k činnostem: -A) vědomosti – osvojené poznatky a informace včetně vzájemných vztahů (v podobě pojmů, pravidel, zákonů, vzorců) -B) dovednosti – učením získaná dispozice pro vykonávání určité činnosti
7
Dovednosti dále členíme na: -senzorické (projevují se zdokonalením vnímání, např. lepším rozlišením barvy a výšky tónu) -intelektové (např. dovednost v užívání mluvnických pravidel) -senzomotorické (koordinace vnímání a pohybu, např. hra na hudební nástroj, psaní, řízení auta apod.) -sociální (např. umění jednat s lidmi, vcítit se do druhého, spolupracovat apod.)
8
Učení -Působí na druhy psychických jevů, díky učení si osvojujeme předpoklady k činnostem: (A)vědomosti, B)dovednosti…) - C) návyky – učením získané sklony, které člověka pobízejí v určité situaci k určité zautomatizované reakci/činnosti, obsahují motivační moment (např. rozhlédnout se na přechodu, čistit si zuby apod.)
9
Literatura Emmert, František. Odmaturuj! ze společenských věd. Vyd. Brno: DIDAKTIS, 2003, 224 s. Odmaturuj! ISBN 80-86285-68-5.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.