Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma."— Transkript prezentace:

1 Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma sady: Elektrický proud Název: VY_32_INOVACE_Jak pracuje rádio a televize Škola pro 21. století

2 Prezentace je určena pro výklad učiva o přenosu rádiového a televizního vysílání v 9. ročníku ZŠ. Prezentace se skládá ze dvou částí: Výklad nové látky (snímky 4 – 10): signál, amplitudová modulace, frekvenční modulace, vztah mezi frekvencí a vlnovou délkou elektromagnetického vlnění, televizní signál. Shrnutí probrané látky a závěrečný test (snímky 11 – 17). Časová náročnost 35 min. 2 Anotace

3 Popis práce s prezentací: Mezi jednotlivými snímky se přechází standardním způsobem. Snímek č. 8 obsahuje tabulku na procvičení vztahu mezi frekvencí a vlnovou délkou elektromagnetického vlnění – žáci počítají sami, následuje společná kontrola po kliknutí myší nebo stisku klávesy enter. Snímky č. 13 – 17 obsahují testové otázky s nabídnutými možnostmi odpovědí. Žáci po kliknutí na odpověď na interaktivní tabuli, nebo myší přímo v prezentaci ihned zjistí, zda odpověděli správně (zobrazí se ikona správné nebo nesprávné odpovědi, která po chvíli opět zmizí). 3 Anotace

4 Jak pracuje rádio a televize 4

5 5 Signál Signál = elektrické napětí, které se mění s časem podle nějaké informace (např. zvuk, obraz). Samotný signál se nepřenáší (pro frekvenci 500 Hz by byla vlnová délka 600 km – nesestrojitelná anténa pro příjem a vysílání) – používá se amplitudová nebo frekvenční modulace vysokofrekvenčního signálu. Obr. 1 Obr. 2

6 6 Amplitudová modulace Podle signálu se mění amplituda nosné vysokofrekvenční vlny Využívá se k vysílání rádiových signálů na dlouhých vlnách, středních vlnách a krátkých vlnách Výhody – velký dosah (až tisíce kilometrů) Nevýhody – nekvalitní příjem (signál zesiluje a slábne podle změn v ionosféře, snadno je rušen jiskrovými výboji) Obr. 3

7 Obr. 4 7 Frekvenční modulace Podle signálu se mění frekvence nosné vysokofrekvenční vlny Využívá se k vysílání rádiových signálů na velmi krátkých vlnách, televizního signálu, signálu mobilních operátorů Výhody – kvalitní příjem (signál nepodléhá změnám v ionosféře, není snadno rušen) Nevýhody – kratší dosah (řádově stovky kilometrů) a nutnost přímé viditelnosti mezi zdrojem a vysílačem

8 8 Frekvence a vlnová délka rozsahfrekvencevlnová délka rozhlas dlouhé vlny100 – 300 kHz rozhlas střední vlny500 – 1600 kHz rozhlas krátké vlny5,95 – 26,10 MHz rozhlas velmi krátké vlny3,4 – 2,8 m pozemní televizní vysílače1,7 – 0,35 m satelitní televizní vysílače2,80 – 2,35 cm 88 – 108 MHz 175 – 858 MHz 10,7 – 12,75 GHz 3 – 1 km 600 – 187,5 m 50,4 – 11,5 m

9 9 Televizní signál Je nutné přenášet zvukový a obrazový signál Obraz se rozdělí na řádky Dále se obraz dělí na body U každého bodu je nutné přenášet informaci o barvě (zastoupení základních 3 barev – RGB – red, green, blue) a jeho jasu Obr. 6 Obr. 5

10 10 Televizní signál - poznámky Frekvence obnovování obrazu – 25 Hz Prokládané řádkování – zobrazují se pouze liché nebo sudé řádky – obnovovací frekvence 50 Hz Digitální vysílání – přenáší se pouze změny v obrazu (ne celý obraz) – zmenšení objemu dat, možnost zvýšení počtu stanic na jedné nosné frekvenci na 5 Kromě obrazu a zvuku je v signálu zakódované množství dalších informací: teletext, přesný čas, informace o programu LCD, LED, plazmové televize – nevykreslují obraz po řádcích, ale celý najednou Další info: http://www.spsemoh.cz/vyuka/zel/obrazovky.htmhttp://www.spsemoh.cz/vyuka/zel/obrazovky.htm

11 Co je to signál. Co je to amplitudová modulace. Co je to frekvenční modulace. Jaký je vztah mezi frekvencí a vlnovou délkou elektromagnetického vlnění. Jak se přenáší televizní signál. 11 Co jsme se dozvěděli?

12 Následující test se skládá z 5 uzavřených otázek Každá otázka nabízí 3 možné odpovědi Právě jedna odpověď je správná Jestli jste odpověděli správně, se dozvíte po kliknutí na odpověď Hodně štěstí … 12 Závěrečné opakování

13 13 1.K přenosu rozhlasového vysílání na dlouhých vlnách se využívá: frekvenční modulace fázová modulace amplitudová modulace

14 14 2.K přenosu televizního vysílání se využívá: amplitudová modulace fázová modulace frekvenční modulace

15 15 3.Televizní a rádiové vysílání se šíří rychlostí: 300 m/s 300 000 m/s 300 000 000 m/s

16 16 4.Vlnová délka vysílání rádiové stanice na frekvenci 100 MHz je 3 mm 3 km 3 m

17 17 5.Mezi barvy, ze kterých se neskládá obraz na TV obrazovce patří: červená modrá žlutá

18 Použitá literatura: RAUNER, Karel; HAVEL, Václav; RANDA, Miroslav. Fyzika 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN 978-80-7238-617-8. RAUNER, Karel; HAVEL, Václav; RANDA, Miroslav. Fyzika 9 pracovní sešit pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2007, ISBN 978-80-7238-619-2. Jiné zdroje: Obr. 1 – AUTOR NEUVEDEN. quido.cz [online]. [cit. 23.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.quido.cz/fyzika/118fyzika.htmhttp://www.quido.cz/fyzika/118fyzika.htm Obr. 2 – AUTOR NEUVEDEN. pi-amp.com [online]. [cit. 23.1.2014]. Dostupný na WWW: http://pi-amp.com/qa.htmlhttp://pi-amp.com/qa.html Obr. 3 – AUTOR NEUVEDEN. en.wikipedia.org [online]. [cit. 23.1.2014]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Amplitude_Modulated_Wave-hm-64.svg http://en.wikipedia.org/wiki/File:Amplitude_Modulated_Wave-hm-64.svg Obr. 4 – AUTOR NEUVEDEN. commons.wikimedia.org [online]. [cit. 23.1.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fmcz.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fmcz.png Obr. 5 – AUTOR NEUVEDEN. fyzika.jreichl.com [online]. [cit. 23.1.2014]. Dostupný na WWW: http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/1377-neprokladane-radkovani http://fyzika.jreichl.com/main.article/view/1377-neprokladane-radkovani Obr. 6 – AUTOR NEUVEDEN. spsemoh.cz [online]. [cit. 23.1.2014]. Dostupný na WWW: http://www.spsemoh.cz/vyuka/zel/obrazovky.htmhttp://www.spsemoh.cz/vyuka/zel/obrazovky.htm zdroj obrázků: www.office.microsoft.comwww.office.microsoft.com 18 Použité zdroje


Stáhnout ppt "Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3315 Téma."

Podobné prezentace


Reklamy Google