Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a literatura (klíčová aktivita III/2) Téma Johann Wolfgang Goethe Ročník 1. Jméno autora Mgr. Dušan Kráčmar Anotace Žáci se seznámí s všestranně nadanou osobností německé společnosti 19. století. Dokáží ji charakterizovat především z literárního hlediska. Datum tvorby9. 6. 2013

2 JOHANN WOLFGANG GOETHE (1749 – 1832) © Dušan Kráčmar 2013

3 JOHANN WOLFGANG GOETHE ŽIVOTNÍ OSUDY narozen 28.8. 1749 ve Frankfurthu nad Mohanem narozen 28.8. 1749 ve Frankfurthu nad Mohanem básník, romanopisec, dramatik, autor vědeckých spisů, nadaný kreslíř básník, romanopisec, dramatik, autor vědeckých spisů, nadaný kreslíř pocházel z velmi dobře situované rodiny, dostalo se mu všestranného vzdělání, úspěšně studoval práva na prestižní univerzitě v Lipsku a posléze ve Štrasburku (dnešní Francie) pocházel z velmi dobře situované rodiny, dostalo se mu všestranného vzdělání, úspěšně studoval práva na prestižní univerzitě v Lipsku a posléze ve Štrasburku (dnešní Francie) věnoval se rovněž i vědě: studoval přírodní vědy (botanika, geologie, anatomie, stavebnictví atd.) věnoval se rovněž i vědě: studoval přírodní vědy (botanika, geologie, anatomie, stavebnictví atd.) osobní přítel básníka Schillera a filosofa Herdera – dvou velmi významných postav německé společnosti osobní přítel básníka Schillera a filosofa Herdera – dvou velmi významných postav německé společnosti oženil se až v 57 letech, předtím i poté však prožil mnoho lásek, což se odrazilo v jeho tvorbě oženil se až v 57 letech, předtím i poté však prožil mnoho lásek, což se odrazilo v jeho tvorbě hodně cestoval (Itálie, Švýcarsko), v pozdějším věku se několikrát léčil v dnes českých lázních (Teplice, Mariánské Lázně, Karlovy Vary) hodně cestoval (Itálie, Švýcarsko), v pozdějším věku se několikrát léčil v dnes českých lázních (Teplice, Mariánské Lázně, Karlovy Vary) zemřel ve Výmaru (poblíž dnešních českých hranic) 22. 3. 1832 zemřel ve Výmaru (poblíž dnešních českých hranic) 22. 3. 1832

4 JOHANN WOLFGANG GOETHE ŽIVOTNÍ OSUDY prestižní univerzita v rodném Frankfurtu nese Goetheho jméno rodný dům ve Frankfurtu Goetheho žena Christiane Vulpius v Goethově kresbě

5 JOHANN WOLFGANG GOETHE DÍLO byl jedním z nejvýznamnějších představitelů hnutí Sturm und Drang (Bouře a vzdor) tvořeného skupinou literátů (mj. i Schiller, Herder), kteří, v reakci na osvícenskou rozumovost, si kladli za cíl ve svých dílech rozvíjet emocionalitu, cit, fantazii, lásku k přírodě atd., tj. prvky typické pro romantismus, v souladu s osvícenci však důsledně prosazovali právo na svobodu jedince, název a ideály hnutí se dodnes v přeneseném smyslu používají byl jedním z nejvýznamnějších představitelů hnutí Sturm und Drang (Bouře a vzdor) tvořeného skupinou literátů (mj. i Schiller, Herder), kteří, v reakci na osvícenskou rozumovost, si kladli za cíl ve svých dílech rozvíjet emocionalitu, cit, fantazii, lásku k přírodě atd., tj. prvky typické pro romantismus, v souladu s osvícenci však důsledně prosazovali právo na svobodu jedince, název a ideály hnutí se dodnes v přeneseném smyslu používají náměty často čerpal z antiky a renesance, sám svým dílem inspiroval celou řadu pozdějších autorů v celé světové literatuře náměty často čerpal z antiky a renesance, sám svým dílem inspiroval celou řadu pozdějších autorů v celé světové literatuře

6 JOHANN WOLFGANG GOETHE DÍLO POEZIE POEZIE  Nové písně - básně opěvující lásku  Čarodějův učeň – balada  Trilogie vášně - inspirované láskou stárnoucího Goetheho k sedmnáctileté dívce během léčebného pobytu v Mariánských Lázních ROMÁNY ROMÁNY  Utrpení mladého Werthera (1774)  román psaný ve formě dopisů a deníkových záznamů, líčí nenaplněnou lásku hlavního hrdiny k zadané dívce, hlavní hrdina na konci spáchá sebevraždu z nešťastné lásky  dílo se stalo v Německu velmi populární, vyvolalo „wertherovskou horečku“, současně však i vlnu sebevražd  Spřízněni volbou - tragický milostný příběh, protest proti konvencím

7 JOHANN WOLFGANG GOETHE DÍLO DRAMA DRAMA  Faust (1808)  dvoudílná veršovaná tragédie (12 000 veršů), zpodobnění životní pouti člověka  vychází z pověsti o doktoru Faustovi, který v touze po poznání zaprodal svou duši ďáblu Mefistofelovi  podstatou díla je otázka smyslu lidské existence, Faust ji nakonec nachází v pomoci jiným lidem, čímž spasí svou duši  Torquatto Tasso – veršovaná tragédie inspirovaná osudy italského básníka žijícího v 16. století

8 JOHANN WOLFGANG GOETHE DÍLO Titulní stránky prvních vydání dvou nejslavnějších Goetheho knih – románu Utrpení mladého Werthera a veršovaného dramatu Faust

9 JOHANN WOLFGANG GOETHE CITÁTY „V životě je možné potkat se tisíckrát a nenajít... a potkat se jednou a najít se navždy.“ „Šťastná je jen duše, která miluje.“ „Lépe je být smutný s láskou než být veselý bez ní.“ „Ničím neprozrazují lidé svůj charakter víc než tím, co je jim k smíchu.“ „S přítelem schopným kritiky po boku můžeš jít rychleji vpřed.“

10 JOHANN WOLFGANG GOETHE CITÁTY „Bolest druhých nám pomáhá nést naši vlastní.“ „Když chceš dostat moudrou odpověď, musíš se moudře zeptat.“ „Moudřejší prý vždy ustoupí. Možná proto hlupáci tak rychle postupují.“ „Vzdělání je schopnost porozumět druhým.“ „Kouření ohlupuje. Způsobuje neschopnost myslet a básnit. Je také jen pro lenochy, kteří mají dlouhou chvíli, kteří třetinu života prospí, třetinu probendí jídlem a jinými nutnými nebo zbytečnými věcmi, a pak nevědí..., co si mají počít s poslední třetinou.“

11 JOHANN WOLFGANG GOETHE ZDROJE Literatura pro I. ročník středních škol, učebnice. I. vyd. Brno, Didaktis 2 008. 151 s. ISBN 978 – 80 – 7358 – 115 – 2 STIELER, Joseph Karl. Wikimedia Commons [online]. [cit. 9.6.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Goethe_(Stieler_1828).jpg AUTOR NEUVEDEN. Johann Wolfgang Goethe [online]. [cit. 9.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Goethe AUTOR NEUVEDEN. Wikimedia Commons [online]. [cit. 9.6.2013]. Dostupný na WWW: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Goethe_University_Frankfurt_Poelzig_Building.jpeg GOETHE, Johann Wolfgang. Wikimedia Commons [online]. [cit. 9.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Christiane-von-Goethe-Vulpius.jpg AUTOR NEUVEDEN. Martin Schimak [online]. [cit. 9.6.2013]. Dostupný na WWW: http://martin.schimak.at/2009/03/mir-duenkt-es-stuermt-und-draengt AUTOR NEUVEDEN. SNOB Desillustration [online]. [cit. 9.6.2013]. Dostupný na WWW: http://snobizm.blogspot.cz/2011/07/sturm-drang-artwork.html AUTOR NEUVEDEN. Metal rules [online]. [cit. 9.6.2013]. Dostupný na WWW: http://www.metal-rules.com/zine/images/stories/concerts/TUSKA_2007/logo/sturmis- logo.jpg HAACK, H. - P.. Wikimedia Commons [online]. [cit. 9.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Goethe_1774.JPG HAACK, H. - P.. Wikimedia Commons [online]. [cit. 9.6.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Goethe_Faust_I_1808.jpg AUTOR NEUVEDEN. Výroky slavných. Ostrava: Blesk s. f., rok vydání neuveden, ISBN 80 900 183-7-8.

12 JOHANN WOLFGANG GOETHE DĚKUJI ZA POZORNOST.


Stáhnout ppt "Číslo projektu OP VK 1.5 25549863 Název projektu Moderní škola Název školy Soukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. Předmět Český jazyk a."

Podobné prezentace


Reklamy Google