Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLuboš Netrval
1
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Věra Slezáková Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_VYTVARNE_CINNOSTI_10 Dějiny umění: Expresionismus Téma sady: Výtvarné aktivizační činnosti Obor, ročník: Sociální činnost, Výchovná a humanitární činnost - sociální činnost – 4. ročník Datum vytvoření:Prosinec 2013 Anotace:Základní znaky Expresionismu a jeho nejvýznamnější představitelé Metodický obsah:Výklad nového učiva
2
20. století Rozvoj techniky, nové vynálezy – umělci hledají něco co technika nedokáže ABSTRAKCE – odtržení od reality a soustředění se na duševní svět autora i diváka (průměrný divák odmítá, přijímá to, o čem nemusí přemýšlet) Subjektivnost, osobité pojetí Umění založeno na intuici, náhodě Prolínání více směrů najednou
3
Popište, jaká nálada na vás dýchne při pohledu na tento obraz. Jak byste nazvali tento obraz? Obr. 1 Výkřik Úkol
4
„Šel jsem po cestě se dvěma přáteli – slunce zapadalo za horu nad městem a fjordem – pocítil jsem nápor smutku – nebe se náhle změnilo v krvavou červeň. Zastavil jsem se, opřel o zábradlí, smrtelně unaven – přátelé se po mně ohlédli a pokračovali dál – díval jsem se nad plápolajícími mraky na fjordem, byly jak krev a meč, a město – modročerný fjord a město – mí přátelé šli dál a já tam stál a třásl se strachy – cítil jsem jakoby velký, nekonečný výkřik šel tou nekonečnou přírodou.“ [1]
5
Expresionismus Počátek 20. století Zobrazuje hlavně vnitřní psychický stav X Impresionismu (dojem) Výraz, vášnivá reakce a hluboký prožitek skryté tváře skutečnosti Potřeba nahlédnut pod povrch věcí Rozpor mezi člověkem a světem, skutečností a zdáním Pocity bezmoci a úzkosti
6
Edvard Munch Nor, působí i ve Francii a Německu Posedlý představou smrti (v dětství smrt matky a sestry) Duševní nemoc, v dětství příběhy od Edgara Allana Poea Osamělý život, sžírán trýzní lásky, nemoci a úzkosti Vliv secese
7
Skupina Osma - Čechy Ovlivnil celé Evropské malířství výstava v Praze r. 1905 - skupinu Osma Bohumil Kubišta Antonín Procházka Vincenc Beneš Otakar Kubín Václav Špála Emil Fila J. Zrzavý J. Váchal
8
Obr. 2 Váchal, grafitti v Litomyšli Váchal, grafitti v Litomyšli
9
Co je to maska? Něco co má zakrýt tvář, schovat, kdo jsme a jací vlastně jsme. X Zde masky vyjadřují zklamání, hrůzu, trpkost, děs. To, co se jeví jako líbivá skutečnost, to je maska. Obr. 3 Vlastní podobizna s maskami James Ensor
10
Die Brücke (most) a Der Blaue Reiter (modrý jezdec) 2 německé skupiny mladých umělců Odpor ke konvenci a měšťáckému způsobu života, moderní civilizace Pocity frustrace, ztráty individuality Utopické vize o novém, lepším světě Proti akademickému umění a bohémský život Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel, Karl Schmidt Rottluff, Fritz Bleyl, Max Pechstein, Emil Nolde Frnaz Marc, August Macke, Vasilij Kandinskij, Paul Klee
11
Paul Klee Obr. 4
12
Obr. 5 Paul Klee
13
Egon Schiele Obr. 6
14
Obr. 7 Egon Schiele
15
Napiš jména malířů těchto obrazů :
16
Obr. 1
17
Obr. 2
18
Obr. 3
19
Obr. 4
20
Odpovědi 1 - James Ensor 2 - Paul Klee 3 - Egon Schiele 4 - Edvard Munch
21
ZDROJE [1] ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 2. vyd. Úvaly: Albra, 2000, 122 s. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN 80-862-8724-6. [2] ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 3., rozš. a upr. vyd. Praha: Idea servis, 2002, 216 s., [7] s. obr. příl. ISBN 80-859-7041-4
22
ZDROJE OBRÁZKŮ Obr. 1 - ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 2. vyd. Úvaly: Albra, 2000, 122 s. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN 80-862-8724-6., str. 48 Obr. 2 - File:Váchal-Grafitti Litomysl 2.jpg. CHRIHALB. Wikimedia kommons [online]. 1998. vyd. [cit. 2013- 12-29]. Dostupné z: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:V%C3%A1chal-Grafitti_Litomysl_2.jpg Obr. 3 - ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 2. vyd. Úvaly: Albra, 2000, 122 s. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN 80-862-8724-6., str. 47 Obr. 4 - Plik:Senecio2.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-12-29]. Dostupné z: http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Senecio2.JPG Obr. 5 - Plik:Paul Klee, Insula dulcamara.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-12-29]. Dostupné z: http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Paul_Klee,_Insula_dulcamara.jpg Obr. 6 - Soubor:Egon Schiele 044.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-12-29]. Dostupné z: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Egon_Schiele_044.jpg Obr. 7 - Fájl:Egon Schiele - Sitzende Frau mit hochgezogenem Knie - 1917.jpeg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2013-12-29]. Dostupné z: http://hu.wikipedia.org/wiki/F%C3%A1jl:Egon_Schiele_- _Sitzende_Frau_mit_hochgezogenem_Knie_-_1917.jpeg
23
AUTORSKÁ PRÁVA „Dílo smí být šířeno pod licencí CC BY-SA. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Všechna necitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty a další grafické objekty jsou součástí prostředků výukového SW Smart Notebook a MS Office.“
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.