Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
rčení, sousloví, přísloví, pranostika
Význam slov – rčení, sousloví, přísloví, pranostika OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-1-004
2
Rčení = též úsloví obrazné ustálené spojení slov, často je základem sloveso, př. nevytáhl paty z domu původní význam nevnímáme doslova, ale jen obrazně
3
Rčení = též úsloví napovídají o kulturní i hospodářské minulosti národa největší zastoupení mají rčení, která souvisí s přírodou a venkovem (např. mlátit prázdnou slámu, být jako kůl v plotě,...)
4
Rčení = též úsloví souvisejí s náboženstvím, s antickou mytologií, řeckou a latinskou literaturou (přijít s křížkem po funuse, kápnout božskou, danajský dar, ...) rčení obvykle odrážejí více minulost, než přítomnost
5
Úkol: vysvětli význam rčení
Co na srdci, to na jazyku. Zdání klame. Lže, jako když tiskne. Vytrhnout trn z paty. Pamatovat na zadní vrátka.
6
Úkol: oprav popletená rčení
Nemaluj čerta na podlahu. Hledá zítřejší den. Náš zubař má stříbrné ruce. Má srdce na levém místě.
7
Řešení: Nemaluj čerta na zeď. Hledá včerejší den.
Náš zubař má zlaté ruce. Má srdce na pravém místě.
8
Sousloví = ustálené spojení slov s jedním významem
ve větě vystupuje jako jeden celek, který nelze rozdělit na části, aniž by se ztratil původní význam př. třídní kniha (nespisovně třídnice) tryskové letadlo kyselina sírová
9
Úkol: vyber, která slovní spojení jsou souslovím
zlomková čára, ostrý úhel, čerchovaná čára, tenká čára, pravoúhlý trojúhelník, červený trojúhelník, výstražný trojúhelník, tupý úhel, velký úhel, křivá čára
10
Řešení: zlomková čára, ostrý úhel, čerchovaná čára, tenká čára, pravoúhlý trojúhelník, červený trojúhelník, výstražný trojúhelník, tupý úhel, velký úhel, křivá čára
11
Úkol: vysvětli význam sousloví
Achillova pata Augiášův chlév Kristova léta Ariadnina nit Sisyfovská práce
12
Úkol: vysvětli význam sousloví - řešení:
Achillova pata – zranitelné místo Augiášův chlév - velký nepořádek Kristova léta – 33 let Ariadnina nit – řešení, nápověda Sisyfovská práce – nekončící, těžká námaha
13
Úkol: vytvoř sousloví, která budou obsahovat následující slova:
jazyk, výchova, jméno, les, mouka, kolo př. řešení: český jazyk, mateřský jazyk, cizí jazyk, ...
14
Přísloví = vyjadřuje životní zkušenost často se rýmuje
obvykle bývá souvětím př. Kdo šetří, má za tři.
15
Úkol: doplň přísloví a vysvětli je
Chytrému napověz, hloupého … . Kdo jinému ... kopá, sám do ní padá. Kovářova ... chodí bosa. Sytý hladovému … . Jak se do lesa … , tak se z lesa … .
16
Řešení: Chytrému napověz, hloupého kopni.
Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá. Kovářova kobyla chodí bosa. Sytý hladovému nevěří. Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá.
17
Úkol: rozumíš „vědeckému“ pojetí přísloví?
Chemická sloučenina vodíku s kyslíkem, jež produkuje minimálně decibelů, působí erozi na vrstvy hornin, uložených podél její trajektorie.
18
Řešení: Tichá voda břehy mele.
19
Úkol: rozumíš „vědeckému“ pojetí přísloví?
Číslo, jímž můžeš vyjádřit svou lingvistickou potenci, se rovná číslu, jímž znásobuješ své vlastní ego.
20
Řešení: Kolik řečí umíš, tolikrát jsi člověkem.
21
Úkol: rozumíš „vědeckému“ pojetí přísloví?
Na místě, nacházejícím se v bezprostřední blízkosti zařízení sloužícího k instalaci světelného zdroje, dopadá minimální počet paprsků ze zdroje se šířících.
22
Řešení: Pod svícnem bývá největší tma.
23
Úkol: rozumíš „vědeckému“ pojetí přísloví?
Poznatky získané cílevědomě v preadolescentním věku jsou adekvátní poznatkům pořízeným náhodně ve věku seniorském.
24
Řešení: Co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš.
25
Pranostika = podává zkušenosti o přírodních jevech, obvykle o počasí
př. Únor bílý, pole sílí Svatý Martin přijíždí na bílém koni.
26
Úkol: najdi pranostiku k Tvému měsíci narození
např. na stránkách:
27
Odkazy k použitým obrázkům:
as.cz/wood/images/stories/zahradn%C3%AD%20n%C3%A1bytek/foto_plot_velky.jpg
28
Prezentaci vytvořila:
Mgr. Alena Bujáčková SPŠ Uherský Brod OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-U-1-004
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.