Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými."— Transkript prezentace:

1 Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými

2 Historie  Prof. MUDr. Rudolf Jedlička 1869 - 1926  1921 habilitační řízení – prof. Chirurgie a rentgenologie na UK  1913 Vybudoval první ústav pro tělesně postižené v Praze na Vyšehradě  František Bakule (1877 – 1957) – první pedagog v čele JÚ, princip volné výchovy a volné kázně, práce v dílnách, hudební výchova  Augustin Bartoš (1888 – 1969) – od roku 1920, ředitelem JÚ. „Automobil vychovatelem“ k rozvoji poznání a myšlení. Založil dílny (kobercová, truhlářská)  Prosazoval tělesnou výchovu, vypracoval metodiku psaní  Jan Chlup (1 8 89 – 1968) – ředitel ústavu v Brně

3 Cíle 1.Péče o osoby s poruchami hybnosti, osoby nemocné a zdravotně postižené 2.Prevence Poruchy hybnosti Primární a sekundární porucha hybnosti Osoby nemocné onemocnění nervového systému, poruchy žláz s vnitřní sekrecí, nemoci jater, dýchacích orgánů, kožní a alergická onemocnění, nemoci srdce a krevního oběhu … Osoby zdravotně oslabené Snížená odolnost vůči nemocem, zvýšený sklon k jejich opakování (vliv prostředí, špatný životní režim, nesprávná výživa) Nutná spolupráce s mnoha příbuznými obory

4 Klasifikace tělesných postižení Tělesně postižení tvoří heterogenní skupinu. Jejich společným znakem je omezení pohybu. Tělesná postižení : 1.Vrozená 2.Získaná po úraze 3.Získaná po nemoci (nemoc – zdraví, krátkodobá – dlouhodobá)

5 Vrozená tělesná postižení  Vrozené vady lebky  Vrozené rozštěpy lebky, rtů, čelisti, patra, páteře  Vrozené vady končetin a růstové odchylky  Centrální a periferní obrny (Reakce rodiny na narození dítěte)

6 Dětské mozkové obrny Abnormální svalové napětí, narušená koordinace pohybů Spastická forma DMO:  Omezení pohybu  Stereotypní pohybové vzorce  Strnulé držení těla  Narušená rovnováha  Obtíže v jemné motorice  Ortopedické vady

7 DMO  Kvaduparéza /plégie – postiženo tělo, trup, hlava, všechny 4 končetiny, výrazně postižena hrubá i jemné motorika  Diparéza/plégie – zpravidla postiženy dolní končetiny, vzpřímení se do vyšších pozic je většinou možné, volná chůze se vyvíjí později  Hemiparéza/plégie – postižena polovina těla, jemná motorika, pohyby oběma ruka často nejsou možné, volná chůze možná, často narušena rovnováha

8 Zvláštnosti dětí s DMO (mohou ale nemusejí být, individuální rozdíly)  Epileptické záchvaty  Centrální poruchy vnímání  Změny struktury inteligence (omezení abstraktního myšlení)  Dysartire  Lehká unavitelnost  Podnětová a zkušenostní deprivace  Narušení sociálních vztahů

9 Získaná tělesná postižení  Deformace Páteře – trvalé, stálé, příčina – nejčastěji vadné držení těla -hyperlordóza, hrudní kyfóza, plochá záda, bederní lordóza -Nelze svalovou činností vyrovnat -Doporučuje se zaměstnání, kde je možná změna polohy

10 Získaná tělesná postižení – po úraze  Mozku-otřes mozku, zhmoždění mozku  Míchy – zlomeniny obratlů  Amputace – vliv věku

11 Získaná tělesná postižení – po nemoci  Revmatická onemocnění  Dětská infekční obrna  Perthesova choroba (hlavice stehenní kosti je postižena zánětem) postihuje děti mezi 5. – 7.rokem  Myopatie (Progresivní svalová dystrofie)

12 Vzdělávání osob s tělesným postižením  Mateřské školy pro děti TP  Základní školy pro děti TP Vyhláška 73/2005


Stáhnout ppt "Somatopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s poruchami hybnosti, dlouhodobě nemocnými a zdravotně oslabenými."

Podobné prezentace


Reklamy Google