Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRostislav Horák
1
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/34.0423 ČÍSLO MATERIÁLU DUM 13 – Úvod do managementu NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 AUTOR Ing. Gabriela Bendová Karpytová TEMATICKÝ CELEK Management ROČNÍK III. ročník, maturitní obor Hotelnictví a turismus DATUM TVORBY Prosinec 2013
2
Anotace: Tento digitální učební materiál slouží k získání základních znalostí v oblasti managementu – definice managementu a jeho historický vývoj. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení. Anotace: Tento digitální učební materiál slouží k získání základních znalostí v oblasti managementu – definice managementu a jeho historický vývoj. K prezentaci je vhodné poskytnout doplňující komentář. Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení.
3
ÚVOD DO MANAGEMENTU
4
Management Management = řízení, vedení, správa Management je ucelený soubor ověřených postupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají k zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace Management = řízení, vedení, správa Management je ucelený soubor ověřených postupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci (manažeři) užívají k zvládnutí specifických činností (manažerských funkcí), jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace
5
Vývoj managementu – 3 stádia 1.Klasický management 2.Management 40. – 70. let 3.Současné období managementu 1.Klasický management 2.Management 40. – 70. let 3.Současné období managementu
6
Klasický management Zaměřen na zvyšování výkonnosti výrobních jednotek Zvyšování pracovní disciplíny a produktivity práce, zavedení pořádku v časovém rozvrhu, tlak na hospodárnost výroby, normování práce, pásová výroby Nevyžadoval od podřízených žádnou iniciativu, pouze důsledné plnění příkazů a dodržování norem Představitelé: Taylor, Gantt, Ford, Baťa Zaměřen na zvyšování výkonnosti výrobních jednotek Zvyšování pracovní disciplíny a produktivity práce, zavedení pořádku v časovém rozvrhu, tlak na hospodárnost výroby, normování práce, pásová výroby Nevyžadoval od podřízených žádnou iniciativu, pouze důsledné plnění příkazů a dodržování norem Představitelé: Taylor, Gantt, Ford, Baťa
7
Management 40. – 70. let Různé názorové přístupy – sociální, procesní, systémové, matematické a empirické Sociální přístupy vedoucí pracovník se má zaměřit na motivaci lidí a ponechat jim prostor pro vlastní iniciativu zdůrazňuje význam psychologických a sociálních faktorů na výsledky lidské práce přestavitelé: Pareto, Mayo, Maslow (pyramida potřeb) Různé názorové přístupy – sociální, procesní, systémové, matematické a empirické Sociální přístupy vedoucí pracovník se má zaměřit na motivaci lidí a ponechat jim prostor pro vlastní iniciativu zdůrazňuje význam psychologických a sociálních faktorů na výsledky lidské práce přestavitelé: Pareto, Mayo, Maslow (pyramida potřeb)
8
Procesní přístupy Propracování řady manažerských funkcí, odlišení těchto funkcí od ostatních odborných činností Gulick, Urwick – vytvořili klasifikaci manažerských funkcí Procesní přístupy Propracování řady manažerských funkcí, odlišení těchto funkcí od ostatních odborných činností Gulick, Urwick – vytvořili klasifikaci manažerských funkcí
9
Systémové přístupy převedení složitého procesu řízení do jednoduchého systému ; chápe organizaci jako systém fungující na základě pevných norem představitelé: Barnard Systémové přístupy převedení složitého procesu řízení do jednoduchého systému ; chápe organizaci jako systém fungující na základě pevných norem představitelé: Barnard
10
Matematické (kvantitativní) přístupy management je chápán jako čistě logický proces, který lze transformovat do matematických modelů vznik systémů na podporu rozhodování manažerů Matematické (kvantitativní) přístupy management je chápán jako čistě logický proces, který lze transformovat do matematických modelů vznik systémů na podporu rozhodování manažerů
11
Empirické přístupy založeny na analýze, zhodnocení a zevšeobecnění poznatků manažerské praxe využití: špičkový poradci, poradenské firmy představitelé: Sloan, Drucker Empirické přístupy založeny na analýze, zhodnocení a zevšeobecnění poznatků manažerské praxe využití: špičkový poradci, poradenské firmy představitelé: Sloan, Drucker
12
Současné období managementu 3 hlavní procesy: Ostré změny ekonomických podmínek (ropné šoky, měnové krize) Japonská výzva – umění investovat, lacině a kvalitně vyrábět Integrační procesy – vytváření nadnárodních společností, vznik a rozpad politicko-hospodářských seskupení (EU) Využívání automatizační a kancelářské techniky, zavádění pružných výrobních systémů, nástup robotizace, využívání telekomunikací… 3 hlavní procesy: Ostré změny ekonomických podmínek (ropné šoky, měnové krize) Japonská výzva – umění investovat, lacině a kvalitně vyrábět Integrační procesy – vytváření nadnárodních společností, vznik a rozpad politicko-hospodářských seskupení (EU) Využívání automatizační a kancelářské techniky, zavádění pružných výrobních systémů, nástup robotizace, využívání telekomunikací…
13
Literatura ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. Zlín: CEED, 2008, 303 s. ISBN 978-80-903433-7-5 SMETANA, František a Eva MAREŠOVÁ. Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005, 221 s. ISBN 80-716-8921-1 ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie: stručný přehled: teorie a praxe aktuálně a v souvislostech. Zlín: CEED, 2008, 303 s. ISBN 978-80-903433-7-5 SMETANA, František a Eva MAREŠOVÁ. Ekonomika 2 pro střední a vyšší hotelové školy. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005, 221 s. ISBN 80-716-8921-1
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.