Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilRadka Žáková
1
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338 Hradec Králové Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0245 Číslo DUM: VY_32_INOVACE_11_B_17 Tematická oblast: PŘEVODOVKY Téma: Dvoutoké samočinné převodovky Autor: Ing. Miroslav Bodlák Datum vytvoření: prosinec 2012
2
Anotace Materiál je určen pro 3. ročník studijního oboru Silniční doprava, předmětu SILNIČNÍ VOZIDLA. Inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky a schématy doplněných textem podporujícím výklad učitele. Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku.
3
Dvoutoké samočinné převodovky Jsou to převodovky dvouspojkové, u kterých je moment přenášen dvěma proudy. Mohou to být např.: planetové převodovky s paralelním přenosem výkonu mezi planetovými řadami, hřídelové převodovky s dvojitou spojkou. Tyto převodovky umožňují řazení pod zatížením, tj. změnu rychlostního stupně bez přerušení hnací síly vozidla. Vozidlo plynule zrychluje bez řadících přestávek. To má význam zejména u přeplňovaných motorů, protože při řazení není nutno ubrat plyn (čímž se zabrání poklesu přeplňovacího tlaku). Při částečném zatížení je změna převodových stupňů pohodlnější, protože není nutno ovládat spojkový pedál. Řazení může být manuální, poloautomatické nebo automatické.
4
Dvoutoké samočinné převodovky Dvoutoká pětistupňová převodovka Porsche – PDK: Vstupní hřídel je rozdělený na plný a dutý. Proto může být výkon přiváděný spojkou S1 nebo S2. Je sepnuta vždy jen jedna. Na hřídeli s rozepnutou spojkou může být zařazen libovolný rychlostní stupeň. Vlastní změna rychlostního stupně – momentový tok se obrátí z S1 na S2 nebo naopak. Převodové stupně a spojky jsou ovládány hydraulicky.
5
Průběh řazení je manuální, nebo je řízen elektronicky poloautomaticky, nebo zcela automaticky. Dvoutoké samočinné převodovky Použití: - sportovní a závodní automobily, - nákladní automobily.
6
V r. 2002 představila společnost VW převodovku DSG. Je to automatická šestistupňová převodovka se dvěma vícelamelovými mokrými spojkami, na něž navazují dva vstupní hřídele. Dvoutoké samočinné převodovky
7
Jedna část převodovky řadí liché rychlostní stupně a zpátečku, druhá část řadí sudé rychlostní stupně. Dvoutoké samočinné převodovky Převodovka nemá hydraulický měnič hnacího momentu oproti konvenční automatické převodovce pro malou účinnost. V principu jde o dvě souběžně propojené převodovky se společným vstupem a výstupem. Díky hydraulicky ovládané dvojité spojce mohou být zařazeny dva rychlostní stupně současně – jeden v liché a jeden v sudé sekci. Výkon ale jde částí se sepnutou spojkou, zatímco rychlostní stupeň s rozepnutou spojkou čeká na svou aktivaci. Ta nastane, když hydraulicky ovládaný píst rozepne dosud sepnutou spojku a současně sepne dosud rozepnutou spojku. Celá akce trvá tisíciny sekundy.
8
Ovládání převodovky DSG: manuálně pákou voliče na středovém tunelu, pomocí páček pod volantem, možnost volby samočinného režimu práce převodovky, a to:- běžný - D - sportovní – S (řazení nahoru nastává později ve vyšších otáčkách, dolů řadí rychleji, tj. dříve). Dvoutoké samočinné převodovky Automatická převodovky DSG může pracovat ve dvou provozních režimech: - plně automatickém, - s manuální volbou rychlostních stupňů TIPTRONIC. Volba režimu - přesunutím voliče převodovky do příslušné polohy.
9
V automatickém režimu lze volit pozice: P – parkování R – zpětný chod N – neutrál D – jízda s ekonomickým režimem řazení S – sportovní režim řazení Dvoutoké samočinné převodovky V režimu manuálního řazení TIPTRONIC se posunutím páky voliče převodovky dopředu nebo dozadu volí vyšší nebo nižší stupeň. Přitom elektronika převodovky kontroluje způsob řazení a zabraňuje tak možnému poškození motoru – při chybném podřazení. Řídicí elektronika zjednodušuje obsluhu i tím, že např. při zastavení automaticky zařadí první rychlostní stupeň.
10
Řazení obstarávají synchronizační spojky jako u klasické převodovky. Celá převodovka je řízena elektrohydraulickým ovládacím ústrojím MECHATRONIC. Ústrojí Mechatronic se skládá z: - elektronické řídicí jednotky, - senzorů, - akčních členů. Elektronická řídicí jednotka je s dalšími elektronickými systémy ve voze propojena sítí CAN-Bus. Dvoutoké samočinné převodovky
11
OPAKOVÁNÍ: 1. Popište a obecně charakterizujte dvoutoké převodovky. 2. Popište činnost dvoutoké převodovky PDK. 3. Popište činnost dvoutoké převodovky DSG. 4. Popište samočinný režim práce převodovky DSG. Dvoutoké samočinné převodovky
12
Použité zdroje: VLK Klaus a kol. PŘÍRUČKA PRO ELEKTROTECHNIKA. Praha: Europa-Sobotáles cz, s.r.o., 2006, ISBN 80-86706-13-3. JAN, ŽDÁNSKÝ, ČUPERA: Automobily – Převodná ústrojí motorových vozidel (2). Nakladatelství Avid s.r.o. Brno 2007, ISBN 978- 80-87143-04-9. Příručka pro automech. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.