Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilStanislava Marešová
1
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Početní výkony s celými čísly: dělení
2
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Množina celých čísel se skládá z přirozených čísel (1, 2, 3, …), nuly a záporných čísel (-1, -2, -3, …). Množina celých čísel se v matematice většinou označuje Z, podle Zahlen (německy čísla). čísla přirozená čísla záporná číslo nula
3
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Vzdálenost obrazu čísla na číselné ose od nuly se nazývá absolutní hodnota čísla. Protože se jedná o vzdálenost, je absolutní hodnota vždy číslo kladné nebo nula (nezáporné). Značí se x . Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek. 5 =5 - 5 =5 Tedy: x = -x = x Příklad: 5 = -5 = 5
4
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Slouží k vyjádření změny počtu prvků a jejich porovnávání. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod. čísla kladná číslo nula čísla záporná 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … 0 -1; -2; -3; -4; -5; …
5
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Dělení celých čísel. +8:(+2)= 4 Je-li na začátku příkladu či závorky kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme 8:2= Dělíme-li dvě čísla kladná, výsledek je kladný. +8:( 2)= Dělíme-li číslo kladné a číslo záporné, nezávisle na pořadí, je výsledek záporný. 44 8:(+2)= 44 8:2= Je-li na začátku příkladu či závorky kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme 8:( 2)= 8:( 2)= 4 Dělíme-li dvě čísla záporná, výsledek je kladný.
6
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Dělení celých čísel. + : + = + : = + + : = : + = Stejná znaménka „dávají“ + (plus). Opačná znaménka „dávají“ (minus). Pomůcka: Taky si můžete spočítat čárečky, plus má dvě čárečky a minus jednu. Vyjde-li vám číslo liché, je výsledek záporný. A naopak, vyjde-li vám číslo sudé, je výsledek kladný.
7
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Dělení celých čísel. + : + = Pomůcka: Taky si můžete spočítat a sečíst čárečky, plus má dvě čárečky a minus jednu. Vyjde-li vám číslo liché, je výsledek minus. A naopak, vyjde-li vám číslo sudé, je výsledek plus. ? + 4 : = ? + 2 + : = ? 3 : + = ? 3
8
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Dělení celých čísel. Dělení většího počtu celých čísel „najednou“. 120:( 2):(+3):( 5):( 4):( 1) = Pro výsledné znaménko je rozhodující počet záporných čísel, jinými slovy počet „minusů“. 1.) Je-li záporných čísel sudý počet, výsledek bude kladný. 2.) Je-li záporných čísel lichý počet, výsledek bude záporný. 1 120:( 2):(+3):( 5):(+4):( 1) = 1 Při dělení většího počtu čísel postupujeme tak, že dělíme postupně zleva. 120:(-2)=- 60 -60:(+3)=- 20 -20:(-5)=4 4:(-4)=-1 -1:(-1)=1 120:(-2)=- 60 -60:(+3)=- 20 -20:(-5)=4 4:(+4)=1 1:(-1)=-1
9
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - poprvé. Vypočítej: ( + 15) : ( +1) = ( - 15) : ( +1) = ( - 15) : ( -1) = ( + 15) : ( -1) = ( + 15) : ( + 3) = ( - 15) : ( + 3) = ( - 15) : ( - 3) = ( + 15) : ( - 3) = ( - 75) : ( - 5) = 42 : ( - 7) = ( + 75 ) : ( + 5) = 320 : ( - 80) = ( - 42) : 7 = ( - 36) : 9 = ( - 42) : ( - 7) = ( -17) : ( -17) = ( - 75) : 5 = 35 : ( - 5) = 75 : ( - 5) = (-144) : 12 = (- 63) : ( -7) = ( - 42) : ( -7) = Klikni pro zobrazení výsledků.
10
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - poprvé. Řešení: ( + 15) : ( +1) = ( - 15) : ( +1) = ( - 15) : ( -1) = ( + 15) : ( -1) = ( + 15) : ( + 3) = ( - 15) : ( + 3) = ( - 15) : ( - 3) = ( + 15) : ( - 3) = ( - 75) : ( - 5) = 42 : ( - 7) = ( + 75 ) : ( + 5) = 320 : ( - 80) = ( - 42) : 7 = ( - 36) : 9 = ( - 42) : ( - 7) = ( -17) : ( -17) = ( - 75) : 5 = 35 : ( - 5) = 75 : ( - 5) = (-144) : 12 = (- 63) : ( -7) = ( - 42) : ( -7) = 15 - 15 15 - 15 5 - 5 5 15 - 6 15 - 4 - 6 - 4 6 1 - 15 - 7 - 15 - 12 9 6
11
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - podruhé. Vypočítej: ( + 6) : ( + 2) = ( - 6) : ( - 2) = ( + 6) : ( - 2) = ( - 6) : ( + 2) = ( + 12) : ( - 1) = ( + 12) : ( - 2) = ( - 15) : ( + 5) = ( - 245) : ( + 5) = ( + 245) : ( + 5) = ( - 25) : ( + 5) = ( +25) : ( -5) = 0 : ( - 2) = ( - 10 ) : 0 = 147 : ( - 7) = 21 : ( + 3) = ( - 72) : 9 = ( - 56) : 8 = ( - 169) : 13 = ( -42) : ( - 7) = +9100 : ( - 700) = (-14) : ( -2) = 32 : ( - 8) = Klikni pro zobrazení výsledků.
12
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - podruhé. Řešení: ( + 6) : ( + 2) = ( - 6) : ( - 2) = ( + 6) : ( - 2) = ( - 6) : ( + 2) = ( + 12) : ( - 1) = ( + 12) : ( - 2) = ( - 15) : ( + 5) = ( - 245) : ( + 5) = ( + 245) : ( + 5) = ( - 25) : ( + 5) = ( +25) : ( -5) = 0 : ( - 2) = ( - 10 ) : 0 = 147 : ( - 7) = 21 : ( + 3) = ( - 72) : 9 = ( - 56) : 8 = ( - 169) : 13 = ( -42) : ( - 7) = + 9100 : ( - 700) = (-14) : ( -2) = 32 : ( - 8) = 3 3 - 3 - 12 - 6 - 3 - 49 49 - 5 0 nelze - 21 7 - 8 - 7 - 13 6 7 - 4
13
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - potřetí. Vypočítej: Klikni pro zobrazení výsledků.
14
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - potřetí. Řešení:
15
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - počtvrté. Vypočítej: Klikni pro zobrazení výsledků.
16
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - počtvrté. Řešení:
17
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - popáté. Vypočítej: Klikni pro zobrazení výsledků.
18
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - popáté. Řešení:
19
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení – pošesté. Vypočítej: 50:( 2):5:( 5) = 140:( 7):( 2):( 5):( 1) = 150:( 5):( 3):(+ 2):( 5) = 420:( 6):(+ 7).( 1).( 2) = 40:2:( 1):2:( 1):( 5) = 120:( 6):( 5):(+ 2):( 1) = 20:(+ 1):( 2):1:( 5):( 1) = 80:( 4):(+ 2):0:( 5) = 120:(+ 3):( 1):4:( 2) = 666:(+ 3):( 1):(+ 2).( 111) = 400:4:( 2):( 2):1:( 5) = Klikni pro zobrazení výsledků.
20
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení – pošesté. Řešení: 50:( 2):5:( 5) = 140:( 7):( 2):( 5):( 1) = 150:( 5):( 3):(+ 2):( 5) = 420:( 6):(+ 7).( 1).( 2) = 40:2:( 1):2:( 1):( 5) = 120:( 6):( 5):(+ 2):( 1) = 20:(+ 1):( 2):1:( 5):( 1) = 80:( 4):(+ 2):0:( 5) = 120:(+ 3):( 1):4:( 2) = 666:(+ 3):( 1):(+ 2).( 111) = 400:4:( 2):( 2):1:( 5) = 1 2 1 5 2 2 2 nelze 5 1 5
21
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Dělení celých čísel – shrnutí: 8 :( 4) = 2 8 :(+ 4) = 2 Mají-li dvě dělená čísla různá znaménka, výsledek je záporný. 8 : 4 = 2 8:( 4) = 2 Mají-li obě dělená čísla stejná znaménka, výsledek je kladný. Dělení dvou čísel:
22
Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Dělení celých čísel – shrnutí: Je-li mezi dělenými čísly lichý počet záporných čísel, výsledek bude záporný. 60:3:( 4):(+1) = 5 Je-li mezi dělenými čísly sudý počet záporných čísel, výsledek bude kladný. Dělení více čísel: 60:3:( 4):( 1) = 5
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.