Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20."— Transkript prezentace:

1 Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík

2 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 3.Vytvořeno: listopad 2012 4.Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Materiál slouží ke všeobecnému seznámení žáků s problematikou zátěžových situací. Materiál je použit ve výkladové části hodiny. Pomůcky: interaktivní tabule. Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhČlověk jako jedinec

3 Zátěžové situace

4 situace v životě, kdy jsou kladeny zvýšené nároky na psychiku člověka (název: konfliktní, stresové, svízelné) stupně zátěže: běžná zvýšená hraniční extrémní

5 Reakce na zátěžové situace, deprivace stress (= tíha, tlak, tíseň) stav psychické zátěže, který vzniká působením rušivého faktoru na člověka, během uspokojování potřeby nebo dosahování cíle situace, která přesahuje možnosti adaptace jedince; nadměrný tlak (časový, sociální)

6 Frustrace frustrace = zmaření → psychický stav a chování člověka, které jsou vyvolené překážkou na cestě k určitému cíli a uspokojení potřeb působí rušivě → aktivizuje tzv. obranné frustrační mechanismy: racionalizace regrese kompenzace potlačení

7 Frustrační tolerance náchylnost k frustraci není u všech lidí stejná stupeň odolnosti vůči frustraci nazýváme frustrační tolerance → projevuje se schopností dlouho snášet frustrační stav (odolnost, otužilost vůči frustrační situaci) úroveň závisí na předchozím zvládání frustrace děti hýčkané, nadměrně chráněné, mají nižší odolnost

8 Typy zátěžových situací problémy rodinného života rychlé životní tempo, stres závažné choroby závislost, např. na drogách globální problémy (válečné konflikty, populační exploze) zhoršující se životní prostředí vzrůstající agrese

9 Základní způsoby reakce na zátěžovou situaci agrese bagatelizace racionalizace kompenzace únik somatizace projekce regrese

10 Deprivace = strádání chronické neuspokojení potřeb nebo nedosahování vytčených cílů podoby deprivace: fyzická (biologická) psychická) senzorická sociální

11 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízeních. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. DOLEŽALOVÁ, Ladislava; VLKOVÁ, Marie. Občanský a společenský základ. Psychologie. Kralice na Hané: Computer Media s.r.o., 2010, ISBN 978-80-7402-060-5. BARTONÍČKOVÁ, Klára a kol. Občanský a společenskovědní základ. Přehled středoškolského učiva. Brno: Computer Press, a.s., 2011, ISBN 978-80-251-2631-8. EMMERT, František a kol. Odmaturuj ze společenských věd. Brno: DIDAKTIS, 2003, ISBN 80-86285-68-5. KOLEKT. Společenské vědy pro 1. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS spol. s r.o., 2009, ISBN 978-80-7358- 144-2.


Stáhnout ppt "Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20."

Podobné prezentace


Reklamy Google