Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Integrovaná střední škola, Rakovník, Na Jirkově 2309,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Integrovaná střední škola, Rakovník, Na Jirkově 2309,"— Transkript prezentace:

1 Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Integrovaná střední škola, Rakovník, Na Jirkově 2309, 269 01 Rakovník Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.1092 Název DUM : VY_32_INOVACE_CJL_01_03 PředmětČeský jazyk a literatura Tematický okruh Základní mluvnické jevy a úvod do literatury Klíčová slova: OBTÍŽNÉ JEVY V KTG. PODSTATNÝCH JMEN RODU STŘEDNÍHO Autor Mgr. Robert Kupka Rok vytvoření 2013Ročník 1., 2., 3. ročník učňovských oborů Anotace: Materiál slouží k výkladu i procvičování učiva obtížných jevů v kategorii podstatných jmen rodu mužského.. Metodický pokyn: Materiál slouží k výkladu nového učiva a k opakování při samostatné přípravě na vyučování. Cílová skupina: studenti střední odborné vzdělání

2 OBTÍŽNÉ JEVY V KATEGORII PODSTATNÝCH JMEN RODU STŘEDNÍHO MGR. ROBERT KUPKA Český jazyk a literatura – 2.ročník učňovských oborů

3 Vzor moře nebo kuře ? Moře – v 1. a 2. pádě jednotného čísla shodná koncovka – e slova mají v těchto pádech shodný tvar Např. vejce, jeviště, hřiště, nebe Kuře – v 1. pádu jednotného čísla koncovka –e a v ostatních pádech ( kromě 4. a 5. pádu jednotného čísla ) mají kmen rozšířený o – et u jednotného čísla a o – at v množném čísle Např. Jehně – jehňata rajče – o rajčatech dvojče – s dvojčetem

4 Zvýrazněná podstatná jména napiš v 1. pádě čísla jednotného. Díky svému skvělému celoročnímu klimatu širokému spektru venkovních aktivit je toto místo pro dovolenou opravdu ideální. Na víčku boxu je indikátor stavu vakua a štítek sloužící k zapsání data uskladnění. Při turné nevybočoval ze svého zažitého úzu a opět uchvátil většinu publika. V závěru dramatu jsem očekával trochu víc optimismu. Ve světě motorismu dosáhl opravdu maxima.

5 Řešení : klima, spektrum, vakuum, datum, turné, úzus, publikum, drama, optimismus, motorismus, maximum Doplň do vět správné tvary podstatných jmen : V dnešním ______ ( téma ) budeme pokračovat. V ( muzeum ) je krásná výstava starých motocyklů. Mluvili jsme o _____ ( tabu ) dnešní společnosti. S tímto ____( apartmá) nejsme opravdu spokojeni. Tomáš zanechal vysokoškolských ________ ( studium ) a odjel do Anglie. Nemohl jsem se vyrovnat s místním chladným a drsným ____ ( klima ). Zařaď hned ty fotky do ______ ( album ). Řešení : tématu, muzeu, tabu, apartmá, studií, klimatem, alba.

6 Přejatá podstatná jména rodu mužského Jména zakončená na – o se skloňují podle vzoru pán, mají-li tvarotvorný základ zakončen na tvrdou nebo obojetnou souhlásku ( maestro, gigolo, žako, Janko, otecko ). Pokud je jejich základ před – o zakončen na souhlásku měkkou nebo na samohlásku i, skloňují se v jednotném čísle jako vzor pán, v množném čísle podle vzoru muž. ( gaučo, impresário ) Jména zakončená na - e mívají základ zakončen na tvrdou nebo obojetnou souhlásku, proto vzor pán ( signore ).

7 Řadí se sem některá původně nesklonná podst. jména rodu středního, která se nově skloňují : foyer, interview. Přejatá jména rodu ženského Jména na – ea mají tvary pouze podle vzoru žena ( idea ) - oa, - ua mají tvary podle růže a podle žena ( Samoa ), Nikaragua - oe podle vzoru růže Původně nesklonné revue se může skloňovat jako růže, hlavně v psané podobě.

8 Přejatá podst. jména rodu středního Přejatá jména na - um, - on se skloňují zcela pravidelně podle typu město ( datum ), ale i podle moře ( studium ). Záleží na pozici samohlásky nebo souhlásky před zvýrazněnou koncovkou. na – o, před kterým je samohláska ( kakao, rodeo, duo, rádio, embryo ) podle vzoru město početná skupina slov přejata z řečtiny – v 1. pádě, jed. čísla – a ( drama, téma, schéma ) při skloňování rozšiřují tvarotvorný základ o kmenotvornou příponu - at

9 Při vypracování tohoto digitálního učebního materiálu byly použity tyto zdroje : Čeština pro učitele, Jaroslav Hubáček, Vade mecum bohemia, 2010 Cvičebnice českého jazyka, Didaktis 2007.


Stáhnout ppt "Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Integrovaná střední škola, Rakovník, Na Jirkově 2309,"

Podobné prezentace


Reklamy Google