Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilEduard Bláha
1
Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010 Moderní poznatky ve fyzice Moderní prostředky ve vyučování (nejen fyziky) doc. Dr. Ing. Karel Rauner 20. 6. 2014
2
Obsah Úvod Význam a funkce prostředků didaktické techniky a učebních pomůcek ve vyučování Elektronické didaktické prostředky Auditivní technika Vizuální technika Audiovizuální technika ICT ve výuce Počítačem podporovaný experiment Digitální mikroskop Hlasovací zařízení Vizualizéry Interaktivní tabule Výukové materiály pro elektronickou prezentaci Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
3
Význam a funkce učebních pomůcek a prostředků DT ve vyučování napomáhají zvyšovat zájem žáků podporují koncentraci žáků podporují stálost pozornosti motivační funkce vedou k osvojení učiva a pracovních metod rozšiřují informační možnosti v procesu vyučování a učení umožňují zprostředkování těžko slovně sdělitelného učiva umožňují věrnější poznání skutečnosti spojují teorii s praxí Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
4
Modernizace vyučovacího procesu Zavádění moderních nástrojů didaktické techniky do vyučování, probíhá v několika fázích. modernizace obsahu vyučovacího procesu, modernizace vyučovacích metod, zařazení moderních prostředků DT. Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
5
Členění didaktické techniky (dle působení na smysly) Nástroje vizuální techniky – působí na zrak Nástroje auditivní techniky – působí na sluch Nástroje audiovizuální techniky – působí současně na zrak i sluch Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
6
Auditivní technika Seznamuje žáky se zvuky, které učitel nemůže sám reprodukovat. Využívá se zejména v cizích jazycích, v základech společenských věd či v hudební výchově. Výhody přináší do výuky autentické záznamy, žáci se mohou seznámit s autentickými záznamy a zvuky zajišťují srovnatelné podmínky při výuce, zejména dodržení rychlosti při diktování textu Nevýhody jsou zaměřené pouze na sluch, nezapojují další lidské smysly, podobně jako výklad učitele Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
7
Nástroje auditivní techniky nástrojpomůcka gramofongramofonová deska kotoučový magnetofonmagnetofonový pásek kazetový magnetofonmagnetofonová kazeta přehrávač CDCD (kompaktní disk) rozhlasový přijímačrozhlasové vysílání audioknihymp3 záznam Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
8
Vizuální technika Seznamuje žáky s obrazy, které učitel nemůže sám zajistit. Využívá se především přírodních vědách. Výhody vizuální pomůcky upoutávají pozornost žáků a tím pádem zvyšují motivaci, využívají a stimulují vizuální paměť žáků, vzrůstá množství zapamatovaných poznatků - 87 % všech informací vnímáme zrakem, zatímco sluchem vnímáme pouze 9 %. Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
9
Nástroje vizuální techniky Statická projekce Epiprojektorpomůcka na neprůhledné podložce diaprojektordiapozitiv, diapás zpětný projektorpomůcka na průhledné podložce nebo velkoplošný diapozitiv Dynamická projekce Filmový projektorněmý film Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
10
Audiovizuální technika Audiovizuální technika v sobě slučuje výhody auditivní a vizuální techniky Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
11
Výhody audiovizuální techniky představuje žákům přirozené prostředí plní motivační funkci, zejména u složitějších úkazů dovoluje sledování nejen fyzikálních jevů, které nelze přirozeně sledovat (protože jsou příliš pomalé nebo naopak příliš rychlé) zvuk obrazové informace doprovází předem připraveným slovem. Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
12
Nevýhody audiovizuální techniky některé informace mohou být zastaralé ne vždy přesně navazuje na výklad učitele nemusí vždy vyjadřovat názor učitele a jeho vztah k tématu učitel se během promítání stává pasivním Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
13
Počítač počítač jako učební pomůcka počítač jako didaktický prostředek počítač jako pracovní nástroj učitele počítač jako vnější aktivní paměť učitele Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
14
Možnosti využití počítače výukové programy, simulace, modelování, multimediální programy, informační zdroje, testovací programy, videokonference, virtuální realita, distanční formy výuky, aj… Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
15
Využití počítačem podporovaných experimentů Měření časových závislostí Měření rychlých dějů Měření pomalých dějů Současné měření několika veličin Zobrazení vzájemné závislosti veličin Univerzální nástroj různá čidla Fyzika, chemie, biologie – mezipředmětové vztahy, integrace Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
16
Počítačem podporovaný experiment Reálná laboratoř Vzdálená laboratoř http://kdt-20.karlov.mff.cuni.cz/ovladani_2.html http://kdt-20.karlov.mff.cuni.cz/ovladani_2.html http://www.remote-laboratory.com/cz/fotovoltaicky-panel/ http://www.remote-laboratory.com/cz/fotovoltaicky-panel/ Virtuální laboratoř Applety a physlety, kterých je na internetu velmi mnoho a jsou většinou volně přístupné libovolnému uživateli http://jersey.uoregon.edu/vlab/index.html http://jersey.uoregon.edu/vlab/index.html http://www.phy.ntnu.edu.tw/ntnujava/ http://www.phy.ntnu.edu.tw/ntnujava/ Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
17
Reálná laboratoř Výhody získávání a prohlubování manuálních dovedností studentů rychlé grafické zpracování naměřených hodnot odpadá celá řada jiných didaktických pomůcek učení s počítači je zábavnější, zvýšení motivace Nevýhody časová náročnost materiálové vybavení školy zkušenost demonstrátora Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
18
Měřící systémy a software Vernier http://www.vernier.cz/uvod/rozcestnik http://www.vernier.cz/uvod/rozcestnik Pasco http://www.pasco.cz/ http://www.pasco.cz/ iSES http://www.ises.info/index.php/cs/systemises http://www.ises.info/index.php/cs/systemises Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
19
iSES (internet School Experimental Systém) Základem systému je interfacová deska zabudovaná do počítače, ovládací panel, který má 4 vstupní kanály s konektory pro moduly, 4 vstupní kanály s přístrojovými svorkami, 1 výstupní kanál s konektorem pro moduly ISES. sada samostatných modulů Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
20
Vernier Dataloggery Senzory SW zdarma Kompletně v češtině Videa Návody na experimenty Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
21
Pasco Dataloggery Senzory SW zdarma Kompletně v češtině Videa Návody na experimenty http://www.experimentujme.cz/ http://www.experimentujme.cz/ Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
22
Praktická ukázka Ises Studium rovnoměrného a rovnoměrně zrychleného pohybu Vernier Studium rovnoměrného a rovnoměrně zrychleného pohybu Pasco Studium rovnoměrného a rovnoměrně zrychleného pohybu Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
23
Úkol Studujte rovnoměrný přímočarý pohyb pro dvě různé rychlosti autíčka 1. graf závislosti dráhy na čase 2. graf závislosti rychlosti na čase Studujte rovnoměrně zrychlený pohyb autíčka 1. graf závislosti dráhy na čase 2. graf závislosti rychlosti na čase Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
24
Vernier Pomůcky 1. sonar Go!Motion 2. propojovací kabel 3. počítač s programem Logger Pro 4. autíčka (s pohonem i bez pohonu) Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
25
Ises Pomůcky 1. modul sonar 2. panel Ises připojený k počítači s nainstalovaným softwarem Ises 3. autíčka (s pohonem i bez pohonu) Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
26
Pasco Pomůcky 1. čidlo PS-2103A _senzor pohybu 2. dataloger 3. počítač s nainstalovaným softwarem SPARKvue 4. autíčka (s pohonem i bez pohonu) Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
27
Vzdálená laboratoř Výhody přístup do laboratoře odkudkoli a kdykoli experiment lze několikrát opakovat uživatelé pracují s reálnými měřicími přístroji; naměřená data jsou reálná nehrozí nebezpečí zranění při práci s nebezpečnými přístroji úspora času pro učitele rychlé grafické zpracování naměřených hodnot Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
28
Vzdálená laboratoř Nevýhody nutný přístup na internet izolace a kognitivní přetížení žáka závislost žáka i učitele na virtuálním světě chybí kontakt s reálnými přístroji … Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
29
Vzdálená laboratoř http://kdt-13.karlov.mff.cuni.cz/heisenbergcontrol.html Heisenbergův princip neurčitosti Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
30
applety flashe simulace, modelování Walter Fendt Walter Fendt C.E. Wieman, Colorado University C.E. Wieman, Colorado University F.Lustig, V. Bardiovský, KDF, MFF Virtuální laboratoř Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
31
Virtuální experimenty Výhody takřka perfektní kontrola „experimentálních“ podmínek nejsou potřebné drahé měřící přístroje možnost provádět měření s různými vlivy, a tak systematicky zkoumat jejich význam možnost „měřit“ i to, co v reálném experimentu měřit nelze (téměř neomezená volnost ve volbě měřených veličin) možno studovat i modely, které nemají v realitě protějšek (např. modely velmi zjednodušené) Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
32
Virtuální experimenty Nevýhody jsou to jen modelové systémy omezení výpočetním výkonem počítače (malé počty částic, krátké časy) u realistických modelů obrovské výpočetní nároky, zvládnutelné modely často silně zjednodušené numerické chyby (chyby přibližných numerických metod, zaokrouhlovací chyby) Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
33
Virtuální experimenty C.E. Wieman, Colorado University http://phet.colorado.edu/en/simulations/category/physics/heat-and-thermodynamics Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
34
C.E. Wieman, Colorado University Virtuální experimenty http://phet.colorado.edu/sims/html/john-travoltage/latest/john-travoltage_en.html Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
35
Walter Fendt Walter Fendt Virtuální experimenty http://www.walter-fendt.de/ph14cz/ Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
36
Interaktivní tabule Výhody žáky lze lépe motivovat k učení (samotná tabule to ale neumí!) učivo lze lépe vizualizovat, je možné využívat animace, přesouvat objekty, uplatňuje se zásada názornosti lze déle udržet pozornost studentů (ale i ta po čase opadá) již vytvořené materiály lze využívat opakovaně žáky lze snadněji a aktivněji zapojit do výuky text psaný přímo ve výuce lze snadno uložit a sdílet prostřednictvím internetu se studenty žáci si při práci s tabulí rozvíjí informační a počítačovou gramotnost, která je pro dnešní život nezbytností Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
37
Interaktivní tabule Nevýhody snadno lze sklouznout k encyklopedismu svádí k potlačení demonstrace reálných pokusů, přírodnin, případně jiných pomůcek může být potlačován rozvoj abstraktního myšlení žáků je nutné se naučit „pracovat“ se stínem při intenzivním denním světle je text zobrazovaný na interaktivní tabuli špatně čitelný energetická náročnost (během provozu je spotřebovávána elektrická energie, kterou musí zaplatit škola) učitelé ji využívají pouze jako projekční plátno Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
38
Elektronické učebnice Spojení s virtuálními třídami s připojením k internetu přes Wi-Fi + využití notebooků. Virtuální třídy ústup klasické tištěné lit., nastupují multimediální a digitalizované zdroje = el. učebnice. Výhody možnost rozšiřování a modifikace, multimediálnost a rychlá adaptace dle potřeb studentů. nemá nahradit tištěnou učebnici, má být vhodným doplňkem. Nevýhody cenová náročnost nutnost vlastnit notebook nebo tablet Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
39
Digitální knihovny Souvisí s elektronickou učebnicí. Úložiště digitálních zdrojů dat, elektronických učebnic, elektronických encyklopedií, aj. Výhoda otevřené informační zdroje na internetu jsou velkou příležitostí pro zkvalitnění výuky Nevýhoda relevantnost informací na internetu ochrana autorských práv druhé. Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
40
Digitální kamera, fotoaparát jedná se o technický prostředek, který nám pomůže při vytváření různých studentských prací může také najít výborné uplatnění jako didaktický prostředek při výuce komunikace je potřebné další technické zázemí Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
41
Digitální kamera, fotoaparát cílů Výhody práce studenty motivuje a jedná se o náročnou, ale velmi zajímavou výuku, kdy se opět technologie stává prostředkem pro dosažení edukačních cílů Nevýhody nutná kombinace s PC a dataprojektorem čásová náročnost Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
42
Hlasovací zařízení slouží k rychlému a snadnému ověření znalosti žáků SMART Response TurningPoint aj. Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
43
Hlasovací zařízení Výhody zapojíte všechny žáky motivace pro žáky – využijete jejich přirozené hravosti a soutěživosti. Nevýhody drahá pořizovací cena studenti si musí na práci se zařízením zvyknout Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
44
Digitální USB mikroskop Výhody zatraktivnění výuky zvýšení názornosti usnadnění realizace jednotlivých experimentů návodné ukázky při realizaci laboratorních úloh Nevýhody vyšší pořizovací cena (záleží na výrobci) Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
45
Další prostředky Vizualizér Tablet Kopírovací tabule slouží nejen jako bílá tabule, na kterou je možno psát, ale můžeme zkopírovat její obsah na běžný papír ve formátu A4 nebo přímo do počítače. Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
46
Odkazy Výukové programy Zdarma http://www.cez.cz/cs/vyzkum-a-vzdelavani/pro- studenty/materialy-ke-studiu/internetove-aplikace/1.html http://www.cez.cz/cs/vyzkum-a-vzdelavani/pro- studenty/materialy-ke-studiu/internetove-aplikace/1.html Placené http://demos.webpark.cz/progr.htm http://demos.webpark.cz/progr.htm http://vyukovecdromy2.kvalitne.cz/ http://vyukovecdromy2.kvalitne.cz/ Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
47
Simulace a modelování Pro ZŠ http://phet.colorado.edu/en/simulations/category/physics http://phet.colorado.edu/en/simulations/category/physics http://www.animfyzika.wz.cz/ http://www.animfyzika.wz.cz/ http://www.walter-fendt.de/a14cz/ http://www.walter-fendt.de/a14cz/ Pro SŠ http://www.upscale.utoronto.ca/GeneralInterest/Harrison/ Flash/#mic http://www.upscale.utoronto.ca/GeneralInterest/Harrison/ Flash/#mic Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
48
Použitá literatura STRACH, J. Využití počítačů ve výuce. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1308-7 VANĚČEK, D. Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Praha: České vysoké učení technické, 2008. ISBN 978-80-01-04087-4 http://www.ictphysics.upol.cz/remotelab/vyhody.html http://www.ictphysics.upol.cz/remotelab/vyhody.html http://www.jtie.upol.cz/clanky_3_2009/dostal.pdf http://www.jtie.upol.cz/clanky_3_2009/dostal.pdf Další vzdělávání pro pracovníky škol v Plzeňském kraji CZ.1.07/1.3.47/02.0010
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.