Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

R OMÁNSKÉ MALÍŘSTVÍ Mgr. Jiří Žilka. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.DE.02 2.Číslo.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "R OMÁNSKÉ MALÍŘSTVÍ Mgr. Jiří Žilka. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.DE.02 2.Číslo."— Transkript prezentace:

1 R OMÁNSKÉ MALÍŘSTVÍ Mgr. Jiří Žilka

2 Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.DE.02 2.Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0114 3.Vytvořeno: leden 2013 4.Ročník: Vyšší stupeň osmiletého gymnázia a čtyřleté gymnázium (RVP-G) 5.Anotace: Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborDějepis Tematický okruhStředověk Materiál slouží k seznámení žáků s malířstvím doby románské. Sleduje základní charakteristiky románské malby, seznamuje žáky s některými památkami doby románské, zejména na našem území. Obrazový materiál je vhodný jako pomůcka pro osvětlení některých pojmů a pro představení některých památek na našem území. Pomůcky: interaktivní tabule, dataprojektor, učebnice.

3

4 Obecná charakteristika  Součást románského slohu  Inspiruje se v antice  Má propagovat křesťanskou ideologii  Církev předepisuje náměty i styl zobrazení

5 Znaky  Transcendentální ráz Smysl lidské existence není v pozemském, ale v posmrtném životě Umění má připomínat křesťanské ctnosti Umění má přivádět k věčnému životu

6  Hieratická perspektiva osoby mají měřítko podle pořadí v hierarchii náboženských pojmů (největší je to nejdůležitější)  Postavy umístěny na abstraktní pozadí  Scény, které se odehrávaly v různém času a prostoru byly zobrazovány v pásech

7  Práce podle kreslených vzorníků, ne podle skutečnosti Typizované podoby a postoje postav Typizovaná gesta Obligátní atributy  U lidských postav se rozlišovalo jen pohlaví a věk

8

9  Měla zpřístupnit křesťanské učení  Obrazová bible chudých  Vymalován celý vnitřek chrámu  Předepsány náměty  Kresby prováděny na suché omítce bez stínování

10 Rotunda sv. Kateřiny ve Znojmě  Nejvýznamnější dílo evropského románského malířství  Malováno do suché omítky  Malby zaplňují celou plochu vnitřních stěn rotundy v apsidě i hlavní lodi od podlahy až do kupole  Malby uspořádány v několika souběžných pásech

11 1. Přemysl Oráč

12 2. Vratislav II.

13

14  Knihy určeny pro kněze a světské feudály Uměli číst Mohli zaplatit za zhotovení ilustrované knihy  Nejprve se ilustrovaly pouze náboženské knihy, později i rytířské romány a eposy  Materiál – pergamen  Kvašové barvy  Vytvářeny v klášterních skriptoriích

15 3. Kodex vyšehradský – poslední večeře Páně

16 4. Kodex vyšehradský – svatý Václav

17

18  Vitraj, nepřesně vitráž  Nejstarší památky se dochovaly ve Francii  Zpočátku okna tvořena kousky barevných skel v olověných rámcích  Později kresleny na větší tabulky skla ornamenty i části figur v silných černých konturách, které se do skla vypalovaly

19 5. Katedrála v Chartres – kolář a bednář

20 6. Katedrála v Chartres – král Šalamoun

21 Závěrečné opakování 1. Vysvětli, co znamená, že románské malířství má transcendentální ráz. 2. Co je to hieratická perspektiva? 3. Zjisti za pomoci internetu základní informace o rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. 4. Zjisti za pomoci internetu, co znamená, že pro románské umění je charakteristické, že Kristus bývá zobrazen v mandole.

22 Zdroje 1. AUTOR NEUVEDEN. wikimedia.org [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Premysl_Orac.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Premysl_Orac.jpg?uselang=cs 2. AUTOR NEUVEDEN. wikimedia.org [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vratislav_II.PNG?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vratislav_II.PNG?uselang=cs 3. AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.org [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kodex_vy%C5%A1ehradsk%C3%BD2.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kodex_vy%C5%A1ehradsk%C3%BD2.jpg 4. AUTOR NEUVEDEN. wikipedia.org [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kodex_vy%C5%A1ehradsk%C3%BD1.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Kodex_vy%C5%A1ehradsk%C3%BD1.jpg 5. MOSSOT. wikimedia.org [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chartres_-_Vitrail_-_Charron_et_tonnelier.JPG?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chartres_-_Vitrail_-_Charron_et_tonnelier.JPG?uselang=cs 6. HANS BERNHARD. wikimedia.org [online]. [cit. 5.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:King_Salomo_in_Chartres.jpg?uselang=cs http://commons.wikimedia.org/wiki/File:King_Salomo_in_Chartres.jpg?uselang=cs

23 Literatura  KANTOREK, Pavel; SOCHROVÁ Marie. Dějepis I. v kostce pro střední školy. 1.vyd. Fragment, 2008. ISBN 978-802- 5306-055.  ŠTĚPÁNKOVÁ, Alena a Zdeněk ŠAŠINKA. Odmaturuj! z dějepisu 1. Vyd. 1. Brno: Didaktis, c2006, 232 s. ISBN 80-735-8059-4.

24


Stáhnout ppt "R OMÁNSKÉ MALÍŘSTVÍ Mgr. Jiří Žilka. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.DE.02 2.Číslo."

Podobné prezentace


Reklamy Google