Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLubomír Moravec
1
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0771 ŠablonaIII/2 Sada 13 AnotaceHistorie motorových vozidel Klíčová slovaKolo, automobil, povoz, motor, palivo. PředmětAutomobily OborMechanik opravář motorových vozidel Autor, spoluautorBc. Ladislav Hajný JazykČeština Druh učebního materiáluPrezentace Potřebné pomůckyPC, dataprojektor Druh interaktivityVýklad pomocí prezentace Stupeň a typ vzděláváníStřední škola Cílová skupina1. ročník - Mechanik opravář motorových vozidel Speciální vzdělávací potřebyNe ZdrojeSeznam viz poslední strana Historie motorových vozidel 1 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje VY_32_INOVACE_13_245
2
HISTORIE MOTOROVÝCH VOZIDEL 2
3
3 Motto „Na počátku všeho bylo kolo“ Jedním z největších objevů nebo vynálezů lidstva bylo kolo. Existují dva různé výklady: první teze je, že kolo bylo vynalezeno (5 000 let p. n. l.) v Mezopotánii druhá teze je, že kolo vynalezli Inkové Principem - otáčející kružnice kolem středu uloženém v rámu vozu. Smýkání po zemi je nahrazeno otáčením kola tzn., že velký třecí odpor je nahrazen (10 – 20)x menším valivým odporem. G = hmotnost ῳ = úhlová rychlost R = poloměr kola F = síla f´= valivý odpor kola f = třecí odpor v = rychlost Autos – sám Mobilis - pohyblivý
4
4 S vynalezením kola úzce souviselo: domestikace zvířat – koně, osli, voli atd. symbol slunce a jeho uctívání abstrakce myšlení – proces poznání Doprava tehdy, byla převážně - různé povozy tažené lidmi, posléze zvířaty, tento způsob přetrval až do začátku 20. století, přestože už v 18. století začali již první pokusy s vývojem povozů, kočárů (automobilů) poháněných vlastní strojovou silou (motorem). Zrod novodobého dopravního prostředku souvisí: s vynálezem parního stroje – James Watt zdokonalení parního stroje – samotný vynálezce však nedoporučil parní stroj jako pohon dopravních prostředků Po neúspěchu pohonu se parní stroj nejvíce prosadil na železnici a jako transmisní pohon v továrnách.
5
Historie novodobých dopravních prostředků v datech: 1769 - první vozidlo na páru francouzský vynálezce COUGNOT, tříkolka poháněné parou, rychlost cca. 4km/hod. První datovaná dopravní nehoda, další pokusy byly zakázány.(Povalená zeď). Ukázalo se, že vůz je schopen jezdit pouze rovně, průjezdy zatáčkou byly obtížné.Povozy tažené koňmi dosahovaly průměrné rychlosti cca. 6 km/hod. 5
6
6 1815 - Josef Božek - první automobil na páru v Čechách. Parní vůz se podobal kočáru s vypolštářovanou dřevěnou korbou, zavěšenou vpředu i vzadu péry na rám s nápravami. Mezi předními koly dole pod korbou, byl umístěn měděný kotel a válce. Vůz se ovládal řídítky. Mrtvé polohy parního stroje v úvratích vyřešil dvěma válci, jejichž písty působily na dvě kliky, které poháněla kola.
7
7 1859 - patentován plynový motor francouz Lenoir. Jednoválcový plynový spalovací motor, který se zapaloval elektricky po smíchání se vzduchem. Do poloviny zdvihu nasával píst směs svítiplynu se vzduchem. Stlačená směs se zapálila jiskrou a expanze popohnala píst do jedné z úvratí. Při vratném pohybu pístu nastala expanze z druhé strany válce.
8
8 1863 - vozidlo s plynovým motorem Francouz Lenoir. - palivo – vodík, posléze upravený na svítiplyn - pracoval jako dvoudobý motor bez komprese - výkon cca 1,1Kw, při velké spotřebě paliva - problém s palivem - konstrukce kočárového uspořádání, bez brzd - vylepšený motor měl menší rozměry
9
9 1876 - podle plynového motoru Lenoira experimentovali Nicolaus Otto a ing. Langer na vývoji nového typu motoru, na který dostali patent. Tento motor je výchozím základem dnešních moderních čtyřdobých spalovacích - benzinových motorů.
10
10 1883 - Carl Benz, patent - čtyřdobý spalovací motor na benzín. - čtyřdobý motor – vylepšená verze Ottova motoru (958 cm³) - motor byl použit v jeho automobilu Benz Velo
11
11 1886 - Benz Velo – tříkolka osazená vylepšeným Benzovým motorem - motor měl již elektrické zapalování - vodní chlazení - diferenciál - spolehlivost prokázala jeho manželka, která se vydala na propagační jízdu dlouhou 100 Km.
12
12 1897 - Rudolf Diesel - základy - princip - vznětového motoru. “Pracuji na něčem, co jednou proslaví jméno Diesel na celém světě....” - základy vznětového motoru - vysokotlaký spalovací pístový motor se samočinným zážehem, vyvolaným stlačením vzduchu do 3,5 Mpa a vstříknutím dávky paliva
13
13 1897 - TATRA PRÄSIDENT použit Benzův plochý dvouválec, obsah 2,7l a výkonu cca 5kW (6,6Ps) při 600 ot/minˉ¹ - kočárového provedení, palivová nádrž o obsahu 23 l byla pod předními sedadly, standardně vybaven předními blatníky - magneto zapalování, ztrátové mazání, chlazení vodou ztrátové, - dvoustupňová transmisní převodovka – naklápění řidítek - dva brzdové systémy a diferenciál
14
14 1905 - Laurin a Klement - Voituretta - ve své době tech. nejvyspělejší vozidlo -motor - jednoduchý vidlicový dvouválec, třístupňová převodovka se zpátečkou, přenos kroutícího momentu - řetězem nebo spojovací kloubovou hřídelí, vozidlo vybavené diferenciálem - objem motoru 1005 ccm, výkon 7 Ps
15
15 1913 - první sériová - pásová výroba Ford "T". „Postavím Ameriku na kola“ prohlásil Henry Ford, když zahájil výrobu modelu T -zdvihový objem 2895 cm³, výkon 15 kW (20 Ps) při 1800 ot/minˉ¹ -převodovka byla dvoustupňová planetová s nožním řazením jedním pedálem se řadil I. a II. rychlostní stupeň, druhým zpátečka. - spojka a převodovka byly v jednom bloku s motorem
16
16 Tato prezentace, ukazuje pouze některé historické milníky automobilů. Není možné prezentovat historii automobilů jako celek. Historie automobilů je tak obsáhlá, že by na uvedení všech dat nestačilo několik knižních publikací. Pro zajímavost – dobový film výroby Ford T http://www.youtube.com/watch?v=S4KrIMZpwCY Domácí práce: Historie značky automobilu v datech. Výběr libovolné značky automobilu a její historické milníky od vzniku až po současnost. Děkuji za pozornost
17
17 STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Použité zdroje Publikace: M. Pilárik, J. Pabst - Automobily I. Informatorium Rolf Gscheidle - Příručka pro automechanika. Sabotáles V prezentaci použity vlastní citace a schémata, vyjma fotografií z volně dostupných zdrojů: http://en.wikipedia.org/wiki/File:FardierdeCugnot20050111.jpg http://www.historieweb.cz/sites/default/files/styles/obrazek_v_textu_600/public/obrazky/2012/04/1 6/bozkuv-parovuz2.jpg www.imysli.cz/ilearning/disertacka/history/history.html www.spstr.pilsedu.cz/osobnistranky/josef_gruber/clanky/lenoir.pdf http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:L-Verbrennungsmotoren1.png http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Benz_Patent_Motorwagen_1886_%28Replica%29.jpg http://dieselveg.com/rudolf_diesel.htm http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:PresidentFirstCar.jpg https://www.google.cz/search?q=Voiturreta&ie=utf-8&oe=utf- 8&aq=t&rls=org.mozilla:cs:official&client=firefox-a http://www.auto.cz/ford-t-plechove-lizince-je-100-let-1787
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.